3836
Sök

Vad är skillnaden mellan volvos turbomotorer?

38 Inlägg
20 mars 2008
Trådstartare
#1
Vilka motorer sitter i Volvo 940 turbo  (fulltryck) ?
Finns de bara 165 hk original som mest i dom .
Hade för mej att de fanns 180 i 740 turbo?!
Är lite vilsen angående de här.
Är i starka tankar på att inhandla en 945 turbo men vill veta mer om motoralternativ osv

1 997 Inlägg
20 mars 2008
#2
940 fulltryck har 165hk som du skriver. Mer finns inte i 940...
Sedan finns ju Ltt med 135hk.

Tror de va B21ET (ev. B23ET) som hade 182hk. Rätta mig om jag har fel.


Smålänning
7 883 Inlägg
20 mars 2008
#3
isak90 skrev:
940 fulltryck har 165hk som du skriver. Mer finns inte i 940...
Sedan finns ju Ltt med 135hk.

Tror de va B21ET (ev. B23ET) som hade 182hk. Rätta mig om jag har fel.

Lägg till 200 kubik så är du rätt wink

B23ET hade 182 häst. Volvo 760 turbo.

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

Mekaniker/Däckmontör
1 140 Inlägg
20 mars 2008
#4
även 740 turbo, haft 2st 85;or med 182hk ja sådeså ;P

27 Inlägg
20 mars 2008
#5
940 turbo och 940 ltt är samma motor i, alltså köper man en ltt så pallar den för samma som fulltryckaren.

inte helt omöjligt att det kan vara mer hk i vissa 740 turbo, dom har större snurra än 940 om jag inte är helt ute å cyklar.

Skulle man skrivit något här?

796 Inlägg
20 mars 2008
#6
är det inte lättryckaren som är hur lätt som helst att få om till en fulltryckare typ bara nån slang man tar bort efter vad jag hört

Min bil är inte lik din bil för min bil är en likbil.

27 Inlägg
20 mars 2008
#7
Inga större problem, vet inte riktigt i huvet vad det är man gör men wastegate har jag för mig man får byta för den är ställbar på fulltryckaren, sen är jag osäker vad det är mer.

Skulle man skrivit något här?

Livsnjutare
342 Inlägg
20 mars 2008
#8
Mjae, du kan sätta dit en läckslang så får du lite mer fräs!
Bäst är väl ändå att byta tryckklocka ifrån en fulltryckare!

Halvsats till 940 säljes! Ej ltt! Gått max 20 mil! Säljes pga. krockad bil!

Saabvilde!
1 708 Inlägg
20 mars 2008
#9
Fanns ju ett tillägspaket till 940 Turbo med som hette "Plus" så det blev 940 Turbo Plus. Då fick man väl lite mer kusar va ? : )

God created weak gearboxes for SAAB to give the Volvo suckers a slight chance! ;)

27 Inlägg
20 mars 2008
#10
Larsson_Power skrev:
Fanns ju ett tillägspaket till 940 Turbo med som hette "Plus" så det blev 940 Turbo Plus. Då fick man väl lite mer kusar va ? : )

Just det, det har du rätt i det tänkte jag köpa till min men blev aldrig av.

Skulle man skrivit något här?

8 250 Inlägg
20 mars 2008
#11
Larsson_Power skrev:
Fanns ju ett tillägspaket till 940 Turbo med som hette "Plus" så det blev 940 Turbo Plus. Då fick man väl lite mer kusar va ? : )

Japp, dem är det 190hk i. På -92 så är det 190hk orginal med manuell låda. Annars är fulltryckaren på 165hk övriga år och för bilar med automat. Ltt:n låg på 135hk.


Saabvilde!
1 708 Inlägg
20 mars 2008
#12
Marlboroman skrev:
Larsson_Power skrev:
Fanns ju ett tillägspaket till 940 Turbo med som hette "Plus" så det blev 940 Turbo Plus. Då fick man väl lite mer kusar va ? : )

Japp, dem är det 190hk i. På -92 så är det 190hk orginal med manuell låda. Annars är fulltryckaren på 165hk övriga år och för bilar med automat. Ltt:n låg på 135hk.

Fan va nice att man håller lite koll på Volvo med ! ;D

God created weak gearboxes for SAAB to give the Volvo suckers a slight chance! ;)

38 Inlägg
20 mars 2008
Trådstartare
#13
tackar för informationen... Vette fan va man ska satsa på men hur som helst så hade jag tänkt få lite mer ork i motorn med större turbo , chip och lite annat småtrim.
Oljekylda kolvar och insprut & tändningssystem då? vad är att föredra? Eller va ska man undvika?
Skillnad mellan FK och FT ???

Driifter;)
1 630 Inlägg
20 mars 2008
#14
fk o ft skiljer ju bara tryckklockan på wg så köper du ltt får du ju billigare försäkring;)

oljekylda kolvar finns på de nyare ? årtalet vet ja inte säkert

Trimma för att köra fort? NÄ, Brett;)

Volvoskadad
6 017 Inlägg
20 mars 2008
#15
oljekylda kolvar finns väl på alla fk och ft från 95?

Jonas

Fotograf
1 319 Inlägg
20 mars 2008
#16
Larsson_Power skrev:
Fanns ju ett tillägspaket till 940 Turbo med som hette "Plus" så det blev 940 Turbo Plus. Då fick man väl lite mer kusar va ? : )

en bekant har en volvo 745 tic 91-a som heter plus plus. står det till å med i reg pappret

Fotograf.
vårdad bil är bra bil

221 Inlägg
20 mars 2008
#17
Volvo har ju tre pluspaket.
+
++
+++

133 Inlägg
20 mars 2008
#18
Volvo__Mannen skrev:
oljekylda kolvar finns väl på alla fk och ft från 95?

ja 95 till 98


486 Inlägg
20 mars 2008
#19
iceman 850 skrev:
Volvo__Mannen skrev:
oljekylda kolvar finns väl på alla fk och ft från 95?

ja 95 till 98

Enligt VADIS så ska det faktiskt sitta det oljekylda kolvar i ALLA 940 turbomodeller. En bekant plockade isär en B234F(16v) och den satt det oljekyda kolvar i. Den kom från en 940 -92. Motorn i min bil är en B230FT -94 och den har.

En marginal är alltid tillräcklig så länge den existerar!

86 Inlägg
20 mars 2008
#20
940 turbo har ofta B230Ft eller fk motor på 165hk, 740 har ofta b230et som ligger på 182hk men 740 finns även i ft tror jag om jag inte mins fel.?



Sök