3027
Sök

Varför så mycket volvo?

820 Inlägg
25 mars 2008
Det är ju tyvärr så här i Sverige, jag gillar Volvo skarpt, men man blir ju bara förbannad när man ser alla bönner i sina ruttna 740 a-traktorer.
Men jag säger som Breexis "Alla vet ju att tyska bilar är bäst" wink

Om man säger

1 079 Inlägg
25 mars 2008
TBOC_Razor skrev:
Syst3m skrev:
HAHA... En saab dårå: En jävla blandning mellan opel och andra gm-bilar. Opel = tyskt.

Vad är en saab 9-2 två för något då? Saxat från wiki: "9-2X är framtagen för den amerikanska marknaden och baseras till stora delar på Subaru Impreza, den har tillexempel Subaruns boxermotor men har saabifierats till bland annat utseende, i interiör och i chassieteknik. SAAB 9-2X är dessutom den första serietillverkade Saaben med permanent fyrhjulsdrift."

Vad är en saab 9-7 för något då? Wikipedia: "Under 2003 var en grupp från Saab´s Svenska Designavdelning stationerad i Detroit för att genomföra det nödvändiga designarbetet att konvertera GMT360 (bl.a. TrailBlazer) till en typisk Saab. Designen gjordes av Lars Falk i samarbete med de Amerikanska Designrepresentanterna John E. Zelenak (Interiör) och Rohan Saparamdu (Exteriör). Ett team modellörer från Saab´s Designavdelning i Trollhättan gjorde all Modellering Interiört och Exteriört.

Ska vi ta en mer känd saabmodell: 9-5.  "9-5 är chassimässigt baserad på Opel Vectra, och försedd med delad bakaxel, vilket är första gången på en Saab." Det vill säga en Opel Vectra med Saab-emblem.
Modellen var delvis en ersättare för Oldsmobile Bravada som togs ur produktion när 9-7 lanserades" Alltså med mina ord: En amerikansk suv som är omdesignad för att Saab ska överleva som ett företag.

Svenska andan hit å dit. Volvo har mer svensk anda i sig än Saab, eller om vi säger så här: Saab har definitivt inte mer "svensk anda" än Volvo. Exempel: Volvos interiös är skandinavisk design, avskalad. Saabs: plast, plast, plast, plast, plast, plast, plast. Tycker du att plast andas svensk anda, så javisst.

"kvalitet/säkerhet/prestanda/snygghet prioriteras.. " lol lol lol lol lol och lol .

Kvalitet på en saab? Nej, ABSOLUT inte.
Säkerhet på en saab? Över snittet smile
Prestanda på en saab? nja, ok. Men växellådorna håller inte för effekten.
Snygghet på en saab? Hahahahaha big_smile, ok men nya 9-3 är ok.

Kvalitet på en Volvo? Absolut; konkurerar med Audi, BMW, Mercedes.
Säkerhet på en Volvo? Absolut; en av de säkraste personbilarna som finns till salu.
Prestanda på en Volvo? Absolut; 300hk manuell big_smile
Snygghet på en Volvo? Vem blir inte kåt på en R? big_smile tongue

Alla som är någotsånär intresserade av Saab vet att varken 9-2x eller 9-7x är riktiga saabar.

Saab byggs i Trollhättan, dom såkallade "Saabarna" 9-2x och 9-7x byggs i Utah i usa så att det inte finns någon direkt "sverigeanda" i just dom bilarna är ju inte så konstigt iaf.

Och sen ang. 9-5, det är väl knappast en SUV ??   Eller hur menade du här ??

Och BTW om ingen Volvo är baserad på någon annan bil så ska jag tugga i mig en trasmatta!

Jag gillar min bil, vad är fel med det ??   Är det fel bara för att det råkar vara en Saab ??

Jag gillar inte Volvo men inte hatar jag dom som kör volvo för det. Har kört ett par olika modeller av Volvos (både nya och gamla) och jag tycker inte dom är sköna att köra så jag kör inte dom heller, inget fel med det.

Alla gillar inte samma bilar och tur är väl det för annars skulle nog garaget vara en jäkligt tråkig sida tongue

Blev lite fel med 9-5 å 9-7 när jag tog från wikipedia...

Gå och käka...  Vill du ha ketchup till? smile Volvo ÖV4 var inte baserad på någon annan bil roll

Ne men jag hatar inte Saab, men jag tycker det är fel när någon säger att Saab 9-2 å 9-7 andas sverige... T.ex. nya 9-3 skulle jag mycket väl kunna ha, men då får de göra ngt åt kvaliteten först. wink

1 417 Inlägg
25 mars 2008
Känns som en sån här tråd är gjort för att låsas.
Att det är mycket volvo här måste bero på att det är väl sveriges vanligaste bil? Och då vore det konstigt om det inte speglade sig på internet smile

7 100 Inlägg
25 mars 2008
hmm,bara ja som tkr att volvo lådorna rasar mer än saab?

fan polarn sköt 3 lådor på en sommar han,vet flera som har gjort de ochså!

hante ja haft så tajte troser så hadde ja bröta omkull dej!

102 Inlägg
25 mars 2008
bmx skrev:
hmm,bara ja som tkr att volvo lådorna rasar mer än saab?

fan polarn sköt 3 lådor på en sommar han,vet flera som har gjort de ochså!

Han får lära sig att köra bil! tongue
Jag kör korrekt.. alltid "kärring mode" när jag kör cool
Senast redigerat av Haara (25 mars 2008)

1 217 Inlägg
25 mars 2008
Trådstartare
Det här var inte tänkt som ännu en Saab vs Volvo-tråd. Lägg ner det tjaffset för det leder ingenstans.

Jag vill däremot ha lite mer intelligenta svar på varför man hellre kikar på en sunkig volvo än vilken annan hetare bil som helst.
Visst, det med egna idéer kan jag köpa men det borde ju finnas mer anledningar?:S

396 Inlägg
25 mars 2008
a precis, finns ev. HUR många som helst. tror du att de flesta i ex. vis usa åker fiat?
att saab inte finns lika representerat beror nog sannerligen på att deras val av sk. design i alla fall utom nya 9-3 och ev. även 9-5 inte tilltalar annat än de som kört saab innan, det blir liksom en sluten krets av folk.
hade saab gjort sej lite mer anonym, mainstream och öppen för förändringar hade det nog sett annorlunda ut i dagsläget.
Senast redigerat av pwr (25 mars 2008)

13 Inlägg
25 mars 2008
Seriöst blir så trött på sånna här diskussioner, men förstår samtidigt det hela i allt. Om jag får säga mitt så är tex volvo 740 en riktigt kantig bil båte utvändigt och invändigt! big_smile Och ganska dålig väghållning. Och inget vidare pigg. Senså en välskött och välservad volvo håller, men det gör nästan alla bilar.
Ordet volvoraggare är efter alla slusk som Som bara tänker VOLVO VOLVO och volvo, antagligen för att de blivigt ituttade de av någon som de ser upp till.
Antagligen deras föräldrar då volvo är i regel en familiebil.
Sånna blundrar ju bara för allt och har oftast dåliga erfarenheter om andra bilar.
Så skall vi avsluta denna diskussionen med att VOLVO ÄR EN JÄTTE BRA BIL!! så kanske alla blir nöjda? big_smile

Fire And Silk
2 254 Inlägg
25 mars 2008
Sypro skrev:
Seriöst blir så trött på sånna här diskussioner, men förstår samtidigt det hela i allt. Om jag får säga mitt så är tex volvo 740 en riktigt kantig bil båte utvändigt och invändigt! big_smile Och ganska dålig väghållning. Och inget vidare pigg. Senså en välskött och välservad volvo håller, men det gör nästan alla bilar.
Ordet volvoraggare är efter alla slusk som Som bara tänker VOLVO VOLVO och volvo, antagligen för att de blivigt ituttade de av någon som de ser upp till.
Antagligen deras föräldrar då volvo är i regel en familiebil.
Sånna blundrar ju bara för allt och har oftast dåliga erfarenheter om andra bilar.
Så skall vi avsluta denna diskussionen med att VOLVO ÄR EN JÄTTE BRA BIL!! så kanske alla blir nöjda? big_smile

japp jag är nöjd, end of story

Det viktiga är inte att ha rätt, utan att straffa de som har fel. ''Gustav Svensson''
Somliga kallar det lyx, Mercedes Benz kallar det för standard.

1 675 Inlägg
25 mars 2008
dom som har en volvo har det på grund av att dom är upp vuxna med det. Sen är det bra bilar som bara rullar och rullar. Sen behöver man reserv delar kan du nästan gå in på ICA så lätt är det att få tag på delar wink Sen oftast dom som klagar på volvo har aldrigt ägt eller kört en smile

Ren kraft kan man inte ta på eller se, men den finns där!

Muttley
25 mars 2008
volvo_1987 skrev:
dom som har en volvo har det på grund av att dom är upp vuxna med det. Sen är det bra bilar som bara rullar och rullar. Sen behöver man reserv delar kan du nästan gå in på ICA så lätt är det att få tag på delar wink Sen oftast dom som klagar på volvo har aldrigt ägt eller kört en smile

skitsnack att jag skulle vara uppväxt med volvo smile

sen tycker jag att ni är gnälliga att de finns mest volvo.
för de är en bra bil och de finns många snygga volvos här inne faktiskt.

volvo raggare är i princip sådana som sätter massa raggardekaler och fula tärningar i rutan med mera enligt mig

Långtradarchaufför
282 Inlägg
25 mars 2008
Det är inget fel på tärningar, dom e snygga ska ja få tala om

BMW - Det stavas som det låter:)

Smålänning
7 883 Inlägg
25 mars 2008
För det 1:a:
Hur kan man HATA ett bilmärke?

för det 2:a: Finns inga svenska familjebilar byggda efter 1998... Då lades både Volvo och Saab ner.

Eller, inte som namn på bilar, utan som Svenska kvalitetsbilar... Nu är det bara samma skit som alla andra bilar...

Jag gillar svenska bilar, alltså volvo och saab innan -98.
Visst, jag föredrar ju saab, men har vart nära, och är just nu nära att köpa en volvo också tongue

Syst3m skrev:
Kvalitet på en saab? Nej, ABSOLUT inte.
Säkerhet på en saab? Över snittet smile
Prestanda på en saab? nja, ok. Men växellådorna håller inte för effekten.
Snygghet på en saab? Hahahahaha big_smile, ok men nya 9-3 är ok.

Kvalitet på en Volvo? Absolut; konkurerar med Audi, BMW, Mercedes.
Säkerhet på en Volvo? Absolut; en av de säkraste personbilarna som finns till salu.
Prestanda på en Volvo? Absolut; 300hk manuell big_smile
Snygghet på en Volvo? Vem blir inte kåt på en R? big_smile tongue

Du är inte särskilt opartisk va?

SVENSKA Saab och volvo håller väldigt lika kvalité. Volvo kanske lite bättre på drivlina, saab kanske lite bättre på motor...

Sen är ju det ett faktum att man ser fler Saab 99 i trafik än volvo 140 wink

Och det faktum att man ser fler Saab 99/900 och volvo 140/240 i trafik än andra europeiska bilar från samma tid wink

ahl84 skrev:
för det är ju precis det allt handlar om... big_smile

en mer beprövad motor än en b20 till b230 lär ju knappast finnas.
och det säger sig ju självt att den håller och folk väljer dessutom att stoppa i den i alla möjliga byggen.
varför??

Hört talkas om Ford Pinto och Saabs H-motor?

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

188 Inlägg
25 mars 2008
Grejen är ju det att går ju faktiskt fixa till en volvo så den både blir snygg och snabb som vilken bil som helst!Så den här disskutionen om just volvo och alla andra bilar är både löjlig och rätt så meningslös enligt mig wink

http://www.garaget.org/?car=19616
Jens Hedström
Kör volvo 855 R med steg 4trimm från Autotech

N.O.S Cruisers Stockholm
3 404 Inlägg
25 mars 2008
Ahl84 skrev:
en mer beprövad motor än en b20 till b230 lär ju knappast finnas.
och det säger sig ju självt att den håller och folk väljer dessutom att stoppa i den i alla möjliga byggen.
varför??

Ursäkta?!!? Chevys SB motorer lär ju vara liiiiiite (men bara lite) mer "beprövad" än volvos jädra b20 tongue

Anledningen till att det är så mkt volvo är för att bakhjulsdrift är kul, det är allmänt robusta bilar (det är Saab också) och de ser ut som kartonger... De som nu tycker att kartonger är snygga röstar ju förståss 5or på dem. Därav ligger så många volvo i topp.

Någon nämnde att de som inte gillar volvo har inte kört någon. Jag skulle nog snarare hävda att de som inte gillar Saab har inte kört någon. Jag har själv både kört 740 och v50. Imponerad? Absolut inte!
//Johannes

Rock'n Roll

Move Your Mind
164 Inlägg
25 mars 2008
Inget fel på Volvo, fina bilar, men varför måste varje 240/740-ägare höja sin bil till skyarna bara för att den har bakhjulsdrift till skillnad mot Saab som har tråkig(?) framhjulsdrift och ett schysst chassi jämfört med Volvon? De är roliga på sitt sätt. Båda har för och nackdelar.
Tror det stora antalet Volvo beror lite på att Volvo har nog alltid varit något av "var-mans-bil", det faktum att de är stryktåliga, tänker främst på allt fram till och med 740/940, lättmeckade och Volvo har nog alltid varit en symbol för det förnuftiga svenska folket, landet lagom helt enkelt.

akakaboto skrev:
och sen absolut inget illa mot saab ägare men är de bara ja som tycker saab bilar från typ 95 å framåt ser likadana ut?? samma former. eller så e de nog bara jasg som inte har öga för saab..

För att tjata ännu mer i ämnet Saab vs. Volvo som aldrig tycks ta slut... neutral
Titta på en s60 och en v70, vad är skillnaden från b-stolpen och framåt? Jag ser då ingen större skillnad, men sen är jag ju iofs ingen inbiten Volvo-fantast.

Snajdarn skrev:
Vi är Svenskar -Vi åker svenska bilar. Kebab är inte svenskt.

Jag är svensk, jag kör svenskt och jag äter kebab nån gång ibland... tongue

/Simon
-Fun is not a straight line
-"When once you have tested flight, you will forever walk the earth with your eyes turned skyward, for there you have been, and there you will always long to return"

Förjaevle Brao
555 Inlägg
25 mars 2008
som sagt, smaken e som baken, delad......
är själv väldigt insöad på volvo, har inget emot folk som åker andra bilar än volvo, men å andra sidan skulle inte ja vilja ha en japansk bil heller, lite svårt å förklara men ja skulle aldrig köpa en japansk bil, inte för att dom skulle va sämre men ja gör det bara inte!!!

DFFL
9 020 Inlägg
25 mars 2008
Snajdarn skrev:
Vi är Svenskar -Vi åker svenska bilar. Kebab är inte svenskt.

Jag är svensk, kör tyskt och äter gärna kebab.

To thine own self be true, and it must follow, as the night the day, thou canst not then be false to any man.
/William Shakespeare, Hamlet.
A wise man once told me that death smiles at us all. All a man can do is smile back.
Russel Crowe, Gladiator.

Dalarna
156 Inlägg
25 mars 2008
jag fattar inte vrf folk blir griniga på att folk åker volvo... Det här är Sverige och då är de ju klart att många åker ''svenskt'' så är det tongue Och man behöver inte vara volvo-raggare bara för att man åker en volvo 240 tex. ..........

Dalarna

DFFL
9 020 Inlägg
25 mars 2008
Såhär tycker jag:
Det är inget (större) fel på volvos bilar.
Funktionsdugliga, billiga att köpa och (Vad som sägs här) lättmeckade.

Det är stereotypen av en ägare utav en >95-års volvo som jag ogillar.
Alltså den lössnusande, högljudda, endast svart t-shirtbärande (Helst med något "Jag älskar sverige"/diverse rockband/"nationalsången"-motiv), för korta jeans med snusringen på fickan, arbetsskor såväl under arbetstid som på fest, AKKA-fraktjackan är den snyggaste jacka du nånsin sett, lantmännen, riktiga män luktar diesel eller 240/740/850-racingkeps OCH alltid mer än ett flak Slots hemma.

To thine own self be true, and it must follow, as the night the day, thou canst not then be false to any man.
/William Shakespeare, Hamlet.
A wise man once told me that death smiles at us all. All a man can do is smile back.
Russel Crowe, Gladiator.

Sök