3369
Sök

Filter i framsystem 325 e36?

vinnarskalle!
907 Inlägg
27 mars 2008
Trådstartare
Hejsan.
Jag undrar vart delningsfiltret sitter (om de nu finns nåt?) mellan högtalare/diskant och stereon? Detta gäller fram i bilen.
Det går 2 trådar från diskanten och 2 trådar från högtalaren. När jag tittar bakom stereon så är det bara 2 trådar, inte 4. Sitter det något delningsfilter nånstans, eller är det bara en sockerbit?

/Jonas

vinnarskalle!
907 Inlägg
28 mars 2008
Trådstartare
Så du menar att det inte sitter något filter mellan högtalare och stereo? Utan att "kondingen" sitter på diskanten istället.. fattar jag rätt?

vinnarskalle!
907 Inlägg
28 mars 2008
Trådstartare
Nu har jag monterat dit dom nya diskanterna. Tyvärr sprakar/knäpper det i högra diskanten vid medium/högt ljud. Beror det på att jag inte har monterat dit mina delningsfilter ännu, eller är högra diskanten paj?

En annan fråga, vad har delningsfiltret för funktion?

EDIT Startade bilen nu, och båda diskanterna sprakade i takt med basen.. MÅSTE väl bero på att delningsfiltret inte sitter där?
Senast redigerat av Casy (28 mars 2008)

126 Inlägg
29 mars 2008
Det är inte så att du har ett org. slutsteg i skuffen? sitter till vänster bakom "tyget".

Ett delningsfilter fördelar rätt frekvens till rätt högtalare, t.ex så släpper det inte igenom någon bas till diskanterna och detta kallas högpassfilter. Lågpassfilter släpper bara igenom låga frekvenser till högtalare som basar eller midbasar.

elektriker
591 Inlägg
29 mars 2008
I min bil satt delningsfiltret (bestående av en liten kondensator) en bit ner från högtalaren på kabeln inlindad i nån svart plast.

---------------> Kimpan

Sök