2990
Sök

Vägverket DÖDAR Bilhobbyn!!!!

31 Inlägg
31 mars 2008
Trådstartare
#1
Nu har det kommit som förslag från vårt älskade/hatade statliga Vägverk, att endast bilar fram till 1975 års modell skall ha fortsatt rätt att slippa vägskatt.


Man tycker nu naturligtvis att bilar som är tillverkade i slutet av sjuttiotalet är FÖR bra, och FÖR bekväma att åka i, och att dessa nu ska beskattas.mad

Detta är vårt jävla sverige i ett jävla nötskal.mad

Man får FAAN inte ha de för bra i det här landet. mad

Varken du tycker om gammalt skrot eller flång nytt så tror jag att du håller med!

Är det så att vi svenskar åker i gamla mercor och volvo från sjuttiotalet bara för att slippa undan skatt, UTAN nåra som helst andra intressen?

De kan väl varje idiot räkna ut att så är det inte!

Vi har ju ett intresse i själva fordonen och många lägger ner JOBB, FRITID och BESKATTADE pengar på att behålla bilarna i fint och representabelt skick!

Om man ser till hur vår bilpark förnyas, och i vilken rasande takt detta sker kan det omöjligt finnas skäl nog att beskatta dessa fordon som antagligen även minskar i antal för varje år!

Varenda kotte åker snart i en bil som inte är äldre än 10 år.

Får Vägverket igenom det här så lär vi aldrig få se en ändring till det bättre i framtiden, och det måste alla som har nåt som helst intresse i bilar hålla med om (om man nu inte är miljöpartist!) att det vore en förlust för folket om ingen skulle se sig motiverad att hålla bilarna rullande i framtiden.

För om bilarna åtminstone är skattebefriade så ser då jag mig mer motiverad att göra något med dom!

Vi lever i ett land med en av världens högsta skatter, där man inte får ha det FÖR bra.

NU MÅSTE VI FAAN SÄGA IFRÅN !!!

Här i länken nedan kan ni lämna synpunkter till Vägverket som gäller fordon.

Skriv gärna en rad till dom och visa vad ni tycker, för jag vet att det inte bara är jag som sitter och kokar bakom tangentbordet!

Ha en bra dag vettja!

http://www20.vv.se/arenden/SkapaNyArend … sxkUOgQAAA

Driving a fast Saab is like coming out of the closit.. People will be surprised, but youre still gay.....

DFFL
9 020 Inlägg
31 mars 2008
#2
Jag skiter i vilket.
Har aldrig riktigt förstått varför skitgamla slöhögar som spyr halvtaskigt renade avgaser och rostar sönder överallt ska slippa skatten.

Borde ju nästan höjas med åldern istället.

To thine own self be true, and it must follow, as the night the day, thou canst not then be false to any man.
/William Shakespeare, Hamlet.
A wise man once told me that death smiles at us all. All a man can do is smile back.
Russel Crowe, Gladiator.

1 827 Inlägg
31 mars 2008
#3
Håller helt och hållet med FiretraXX.

Ni ska vara glada att reglerna inte är som i Japan.

Mvh/Marcus
Fast, Reliable, Cheap. Choose two

9 108 Inlägg
31 mars 2008
#4
Ja jag har då aldrig förstått att bilar som är lastgamla ska slippa besiktning och skatt.


Opelfreak
431 Inlägg
31 mars 2008
#5
Tycker också detta är för jävligt! Man föddes ett par generationer för sent...

"Egentligen borde alla köra Opel"
Opel Corsa A 1,8i 16v wide -90 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=87942
Opel Rekord D diesel -76 http://www.garaget.org/?car=53095

. : F a d e r a t o r : .
5 042 Inlägg
31 mars 2008
#6
FireTraXX skrev:
Jag skiter i vilket.
Har aldrig riktigt förstått varför skitgamla slöhögar som spyr halvtaskigt renade avgaser och rostar sönder överallt ska slippa skatten.

Borde ju nästan höjas med åldern istället.
brukar vara på din sida men ej nu!
Tycker du ska tänka dig för vad du slänger ur dig..
Det finns bilar som är så gammla & ändå piskar din bil!! där fick du för slöhögar.
Dock håller jag med om att dom spottar ur lite väl mycket skit hmm

C H E V R O L E T <3

5 089 Inlägg
31 mars 2008
#7
ja jag blir nästan rädd för vad besiktingen släpper igeom på domdära gammla bilarna, med lite hemmaknåp lagningar som håller ett tag, vill inte lägga ut massa pengar på bilen osv. Finns det någon bra andledning till varför dom gammla bilarna inte ska betala skatt föresten?

\Lindgren

9 108 Inlägg
31 mars 2008
#8
Entusiaster i all ära, men om jag kör mindre än 500 mil per år med min "entusiast-bil", ska jag slippa att betala skatt då???

Sedan finns det även folk som kör runt i riktiga skräphögar som ALDRIG skulle klara en besiktning bara för att det är billigare den tiden han ska ha den.


1 217 Inlägg
31 mars 2008
#9
Måste nog säga att jag håller med FireTraXX. Gamla as till skrothögar som bara spyr ut skit borde få extra hög skatt istället.. så kan de sänka skatten någon % för alla 88b och framåt som kompenation:)


2 182 Inlägg
31 mars 2008
#10
johan89 skrev:
Tycker också detta är för jävligt! Man föddes ett par generationer för sent...
Håller med där, skulle gärna vilja levt på 50 talet big_smile köpa en jänk för 100:- å åka omkring i

Hallå är det polisen? Det står en vacker man i mitt hus! O, vänta ett tag, det är ju jag.
-Johnny Bravo

509 Inlägg
31 mars 2008
#11
konstigt att miljöbils köpare får pengar tillbaka och slipper trängelavgifter m,m medans bilar från 70 talet utan katalysator slipper betala skatt!

1 185 Inlägg
31 mars 2008
#12
MilleN skrev:
Entusiaster i all ära, men om jag kör mindre än 500 mil per år med min "entusiast-bil", ska jag slippa att betala skatt då???

Sedan finns det även folk som kör runt i riktiga skräphögar som ALDRIG skulle klara en besiktning bara för att det är billigare den tiden han ska ha den.
Men då kommer det en dag inomen 2:årsperiod då bilen måste in på besiktningen, vad händer där, jo den går igenom, endera skrotas den eller så rustas den upp!


German cars, quality and beyond
8 197 Inlägg
31 mars 2008
#13
Jävla betongsverige!
Fy fan va tråkigt om alla skulle ha nyare bilar att åka i.. hmm

Jag skulle mycket hellre åka runt i min Commodore från 1967 på sommarn än Vectran. Finns ingen charm i nyare bilar...
Alla ni som tycker illa om äldre bilar kan starta en egen tråd och klaga där...

"You never step on the gas pedal until you know you never have to take it off."
-Sir Jackie Stewart

"Aldrig mer en Volvo!" -Jag.

Administratör
2 978 Inlägg
31 mars 2008
#14
Alla får tycka och ha en åsikt. Att kalla nån för idiot är inte acceptabelt och kan komma att leda till att den personen blir avstängd ifrån garaget.org Tänk er för innan ni skriver så slipper vi låsa tråden mvh

En kopp av den svarta såsen...

vorsprung durch teknik
886 Inlägg
31 mars 2008
#15
FireTraXX skrev:
Jag skiter i vilket.
Har aldrig riktigt förstått varför skitgamla slöhögar som spyr halvtaskigt renade avgaser och rostar sönder överallt ska slippa skatten.

Borde ju nästan höjas med åldern istället.
Håller med.
Senast redigerat av laazy (31 mars 2008)

9 108 Inlägg
31 mars 2008
#16
master_lars skrev:
Men då kommer det en dag inomen 2:årsperiod då bilen måste in på besiktningen, vad händer där, jo den går igenom, endera skrotas den eller så rustas den upp!
Ja det är väl samma sak med nyare bilar?!? Jag vill också besikta med två års mellanrum.


31 Inlägg
31 mars 2008
Trådstartare
#17
Denna tråd är inte tänkt att bli nåt "vi mot dom" krig utan bara för att avreagera sig.
Tråkigt att ni tar till så hårda ord, men säg gärna vad ni tycker ändå.
Pekar inte finger åt nån förutom vägverket!

Driving a fast Saab is like coming out of the closit.. People will be surprised, but youre still gay.....

Opelfreak
431 Inlägg
31 mars 2008
#18
MilleN skrev:
master_lars skrev:
Men då kommer det en dag inomen 2:årsperiod då bilen måste in på besiktningen, vad händer där, jo den går igenom, endera skrotas den eller så rustas den upp!
Ja det är väl samma sak med nyare bilar?!? Jag vill också besikta med två års mellanrum.
Köp dig en veteranare dårå...

"Egentligen borde alla köra Opel"
Opel Corsa A 1,8i 16v wide -90 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=87942
Opel Rekord D diesel -76 http://www.garaget.org/?car=53095

German cars, quality and beyond
8 197 Inlägg
31 mars 2008
#19
johan89 skrev:
MilleN skrev:
master_lars skrev:
Men då kommer det en dag inomen 2:årsperiod då bilen måste in på besiktningen, vad händer där, jo den går igenom, endera skrotas den eller så rustas den upp!
Ja det är väl samma sak med nyare bilar?!? Jag vill också besikta med två års mellanrum.
Köp dig en veteranare dårå...
Hehe.. lol

"You never step on the gas pedal until you know you never have to take it off."
-Sir Jackie Stewart

"Aldrig mer en Volvo!" -Jag.

blacken
31 mars 2008
#20
Typiskt myndigheter dom bara vill djävlas med hederligt folk. När man bor i "skatteparadiset" Sverige så skulle det inte skada ifall man fick ett litet incitament, typ kunna ha ett äldre typ av fordon som inte är sä dj"""a dyr att inneha,för att kunna ha lite över att leva på för dom som inte har det så värst fett.  Sedan så är inte ett äldre fordon speciellt mycket skitigare än ett nyare miljömässigt sett, bara den är i gott skick..


Sök