Jag har fått problem med ett bromsok som kärvar, ofta när man haft handbromsen åtdragen så ligger vänster broms på när man släppt handbromsen. Jag tog loss oket och smorde, monterade nya belägg för dom gamla var slut. Problemet kom igen så jag tog loss oket och handbromsarmen och smorde, armen fjädrade tillbaka som den ska. När oket är monterat så återvänder armen när man släpper handbromsen, men själva bromsen ligger på. Samt att när jag skulle skruva in kolven efter att jag haft loss oket och den andra så gick det 10 gånger trögare än när jag bytte belägg. Och problemet kvarstår.
Nu drar jag slutsatsen att det är kolven eller handbromsmekanismen inne i oket som kärvar. Kolvens damask var i ganska dåligt skick. Men vad jag har märkt är det bara efter att jag använt handbromsen som problemet kommer, inte av vanliga bromsen. Så det låter ju mer som fel i handbromsmekanismen.
Så jag har tänkt mig en renovering... men när jag läser i Haynes rephandbok står det att man inte får ta isär handbromsmekanismen. Den går inte att renovera och om den är defekt måste hela oket bytas. Men i den här guiden
http://www.gtiklubben.nu/index.php?m=2& … 1&id=4 tar han även isär handbromsmekanismen men det låter krångligt, han får tillverka eget verktyg och använda press, något som jag inte har tillgång till.
Är det nån här som haft isär handbromsmekanismen och har tips om hur man gör det lätt, ifall det alls är möjlit? Jag har aldrig haft isär ett bromsok förr och har inga specialverktyg. Kan det lönas att byta hela oket mot ett nytt, typ Biltemas för 66€, inte så farligt dyrt?