3120
Sök

skyline gts/gtr

126 Inlägg
6 januari 2006
Trådstartare
då jag inte är särskilt haj på skyline måste jag fråga (lite pinsamt dethär ;D) vad det är för skillnad på gts och gtr?

tack

1 231 Inlägg
6 januari 2006
Gtr = fyrhjulsdrift och värre motor? Inte säker men tror så tongue

Mitt projekt: Evo III

1 417 Inlägg
6 januari 2006
GTR:en har väl dubbelturbo, och GTS:en får dras med bara en. Så har jag fattat det.

126 Inlägg
6 januari 2006
Trådstartare
Lone Star skrev:
Gtr = fyrhjulsdrift och värre motor? Inte säker men tror så tongue

så har jag med fattat det, är det bakhjul i gts eller framhjul?

tack för svaren

är det någon som vet hur många hästar det är i en gts orginal?
Senast redigerat av eftifo (6 januari 2006)

1 231 Inlägg
6 januari 2006
Bakhjulsdrift är jag nästan hundra på, konstigt vore väl annars tongue

126 Inlägg
6 januari 2006
Trådstartare
Lone Star skrev:
Bakhjulsdrift är jag nästan hundra på, konstigt vore väl annars tongue

jaa, allt annat skulle ju vara skandal ;D tänkte skriva ''men det måste väl endå vara bakhjul på gts'' fast jag ville inte att någon ska missförstå ;D

9 108 Inlägg
6 januari 2006
inga frågor är för dumma för att ställas smile (nästan iaf)

GTS har bakhjulsdrift, singelturbo och 250hk

GTR är breddad på bakskärmarna (på R33 och R34 iaf) och har fyrhjulsdrift, dubbelturbo och ca 280hk
Senast redigerat av MilleN (6 januari 2006)

1 231 Inlägg
6 januari 2006
Tackar för det! Då var vi inte helt ute iaf wink
Senast redigerat av Lone Star (6 januari 2006)

126 Inlägg
6 januari 2006
Trådstartare
millen: ''inga frågor är för dumma för att ställas''
då kan jag ta min andra fråga också, volvo är väl endå svenskt? haha nejdå, tack för det svaret. varje dag lär man sig något nytt på detta forum.
du verkar ha lite koll med det här, då kanske du kan säga en gissning på hur mycket allt som är nödvändigt att göra med en importerad bil kostar, förutom själva bilen. dvs. frakt, regg m.m

lone star: haha nej, det var väl tur det big_smile

1 231 Inlägg
6 januari 2006

9 108 Inlägg
6 januari 2006
eftifo skrev:
millen: ''inga frågor är för dumma för att ställas''
då kan jag ta min andra fråga också, volvo är väl endå svenskt? haha nejdå, tack för det svaret. varje dag lär man sig något nytt på detta forum.
du verkar ha lite koll med det här, då kanske du kan säga en gissning på hur mycket allt som är nödvändigt att göra med en importerad bil kostar, förutom själva bilen. dvs. frakt, regg m.m

lone star: haha nej, det var väl tur det big_smile

mmjo har för mig att man brukar räkna med runt 4000 i rena kostnader.. Sedan är det bensin och käk osv osv. Räkna med det dubbla i alla fall för att ha allt på det torra! Ta med nån som är grym på tyska också hehe..

Eller menar du att inte hämta själv utan att låta firma importera? http://www.esc-group.se är i så fall en nice firma..

126 Inlägg
6 januari 2006
Trådstartare
haha nej tänkte mer med import från england, finns inte så många skyline i tyskland vad jag vet eller? ;D

fast att importera själv vore ju en trip isej, om det nu går bilfärgor från sverige-england?

skulle du kunna göra en prisgissning på allt som ska göras som sagt alltså regristering, frakt och allt sånt nödvändigt och jämföra med respektive firma och själv från engalnd då.
det jag tänker på är om man hittar en bil som på auto trader liksom.

tack för hjälpen än så länge (:
Senast redigerat av eftifo (6 januari 2006)

9 108 Inlägg
6 januari 2006
Ta en kik på sidan jag nämnde i förra inlägget, dom tar hem bilar mot en avgift, Skylines är ju populära nu så dom har bra koll wink

http://www.pb-z.se/ brukar alltid ha X antal Skylines på hemfärd annars..

Låter någon som vet mer berätta om hur det är från England.. Kostnaderna för inregistrering är ju samma i alla fall..

126 Inlägg
6 januari 2006
Trådstartare
tack i varje fall, mycket klarnade upp i hjärnan, även fast klockan bara blev mer och mer big_smile

jag såg en film någonstans med dina burnouts, sjukt roligt att kolla på dem, kollade säkert om och om igen 10 ggr. kee up the good work.

mvh / anton

Maizer
6 januari 2006
Om du ska importera från england tror jag du får räkna med ca 10 tusen extra utöver bilens kostnad reggad och klar.

126 Inlägg
6 januari 2006
Trådstartare
okej, tack så mkt. men menar du att ett företag skeppar hitden eller menar du den kostnaden att hämta själv?

2 014 Inlägg
7 januari 2006
Alla kostnader som krävs för att importera och registrera en Skyline finns lätt att hämta fram på nätet.

Själv använde jag DFDS Tor Line när jag hämtade min, kostade mer för hytten än för platsen som bilen krävde.

Det du får räkna är:

Bilen pris + transport i UK + färja UK -> SE -> strålkastarkonvertering + intyg + registreringsavgift + kontrollbesiktning + skrotavgift + bilskatt + bilförsäkring för att ha en körfärdig Skyline, alltså en hel del att lägga på inköpspriset.

I UK så är trafikförsäkringen knuten till din person, inte till ditt fordon. Du måste oftast vara brittisk medborgare för att få en trafikförsäkring där, så räkna med en kostnad för att få bilen från inköpsställe till färjeplats om du inte känner någon i UK.

För min del:

300 kr egen bil t o r Jkpg -> Gbg + 60 kr parkering + 1800 kr flyg SE -> UK  (2 pers) + 900 kr tåg till inköpsställe (2 pers) + inköpspris + 1400 kr biltransport + 5160 kr färja (2 pers + bil) + 900 kr intyg från Nissan + 1870 kr reg avgift (inkl vägning) + 300 kr kontr bes + 1500 kr skrot avg + ca 2300 kr fordonsskatt + fordonsförsäkring.

Därtill kom i efterhand avgift för registrering eftersom jag anlitade ett företag då jag inte vare sig hann eller klarade det själv 4000 kr + för de flesta andra ca 2000 kr i kostnad för att konvertera strålkastare (jag fick det gratis pga kontakter). Dessutom kan kostnader tillkomma för att återställa bilen i orginalskick, då detta krävs vid reg bes i Sverige.

Alltid lockande att köpa en redan trimmad bil, men desto mer orginal bil, desto mer smidigare och billigare blir registreringsprocessen.

Så förutom inköpspris, konvertering av strålkastare och försäkring alltså: 300+60+1800+1400+5160+900+1870+300+1500+2300=16490 kr

Anlitar du exempelvis Jap-City (som i och för sig är jävligt bra) så tillkommer det ytterligare mer kostnader, men du slipper åka över själv och exempelvis ta ledigt från jobbet samt att fixa biltransport i UK. Dessutom blir det ju billigare om man åker över själv utan sällskap.

Var bara beredd på att det tillkommer en del kostnader även om du använder företag såsom Jap-City, även om deras sevice är bra, billig och framför allt prisvärd.

Skillnaden mellan GTR och GTS är i all enkelhet:

2,6l motor iställer för 2,5l motor
Dubbelturbo iställer för singelturbo
4-hjulsdrift istället för bakhjulsdrift
Exteriöra kosmetiska och aerodynamiska skillnader (skärmbreddare osv)
Viss skillnad på interiör (skålade stolar i GTR osv)

Själv hade jag aldrig valt en GT-S, men smaken är ju olika...
Senast redigerat av Alecci (7 januari 2006)

00-02: BMW/Alpina B7 Turbo '80 - 05-06: Nissan Skyline R33 GTR '95 - 06-XX: Nissan Skyline R34 GTR '99
09-09: Ford Sierra Cosworth 4x4 '92 - 09-11: BMW/Alpina B10 V8 '97 - 11-xx: Maserati 3200 GT '99
Commodum Habitus Ex

126 Inlägg
7 januari 2006
Trådstartare
tack, nu klarnade allt upp i hjärnan. uppskattar att du tog dig tid med det här.

nej, gt-r är ju mkt mer lockande men smakar det så kostar det ;D

tack än en gång

2 014 Inlägg
7 januari 2006
V-Spec = Victory Specification

R33 GT-R V-Spec vs R33 GT-R: Drivkraften fördelas individuellt på alla fyra hjul istället för att fördelas mellan framaxel och de individuella bakhjulen (Attesa E-TS Pro istället för Attesa E-TS), lägre och hårdare fjädring samt lite djupare frontläpp än vanliga GT-R.

00-02: BMW/Alpina B7 Turbo '80 - 05-06: Nissan Skyline R33 GTR '95 - 06-XX: Nissan Skyline R34 GTR '99
09-09: Ford Sierra Cosworth 4x4 '92 - 09-11: BMW/Alpina B10 V8 '97 - 11-xx: Maserati 3200 GT '99
Commodum Habitus Ex

227 Inlägg
23 maj 2006
Stiff45 skrev:
Kompletterar då med ännu en fråga, exakt vad är skillnaderna på R32-R34?
(Och ni får gärna tycka att frågan är dum om ni vill tongue)

Tycker inte att den är dum, vet man inte så vet man inte helt enkelt...Det står för de olika generationerna skyline, 1:a gen. R32, 2:A r33 OSV hoppas att du för förståd...! smile

Dum spiro, spero...

Sök