Alla kostnader som krävs för att importera och registrera en Skyline finns lätt att hämta fram på nätet.
Själv använde jag DFDS Tor Line när jag hämtade min, kostade mer för hytten än för platsen som bilen krävde.
Det du får räkna är:
Bilen pris + transport i UK + färja UK -> SE -> strålkastarkonvertering + intyg + registreringsavgift + kontrollbesiktning + skrotavgift + bilskatt + bilförsäkring för att ha en körfärdig Skyline, alltså en hel del att lägga på inköpspriset.
I UK så är trafikförsäkringen knuten till din person, inte till ditt fordon. Du måste oftast vara brittisk medborgare för att få en trafikförsäkring där, så räkna med en kostnad för att få bilen från inköpsställe till färjeplats om du inte känner någon i UK.
För min del:
300 kr egen bil t o r Jkpg -> Gbg + 60 kr parkering + 1800 kr flyg SE -> UK (2 pers) + 900 kr tåg till inköpsställe (2 pers) + inköpspris + 1400 kr biltransport + 5160 kr färja (2 pers + bil) + 900 kr intyg från Nissan + 1870 kr reg avgift (inkl vägning) + 300 kr kontr bes + 1500 kr skrot avg + ca 2300 kr fordonsskatt + fordonsförsäkring.
Därtill kom i efterhand avgift för registrering eftersom jag anlitade ett företag då jag inte vare sig hann eller klarade det själv 4000 kr + för de flesta andra ca 2000 kr i kostnad för att konvertera strålkastare (jag fick det gratis pga kontakter). Dessutom kan kostnader tillkomma för att återställa bilen i orginalskick, då detta krävs vid reg bes i Sverige.
Alltid lockande att köpa en redan trimmad bil, men desto mer orginal bil, desto mer smidigare och billigare blir registreringsprocessen.
Så förutom inköpspris, konvertering av strålkastare och försäkring alltså: 300+60+1800+1400+5160+900+1870+300+1500+2300=16490 kr
Anlitar du exempelvis Jap-City (som i och för sig är jävligt bra) så tillkommer det ytterligare mer kostnader, men du slipper åka över själv och exempelvis ta ledigt från jobbet samt att fixa biltransport i UK. Dessutom blir det ju billigare om man åker över själv utan sällskap.
Var bara beredd på att det tillkommer en del kostnader även om du använder företag såsom Jap-City, även om deras sevice är bra, billig och framför allt prisvärd.
Skillnaden mellan GTR och GTS är i all enkelhet:
2,6l motor iställer för 2,5l motor
Dubbelturbo iställer för singelturbo
4-hjulsdrift istället för bakhjulsdrift
Exteriöra kosmetiska och aerodynamiska skillnader (skärmbreddare osv)
Viss skillnad på interiör (skålade stolar i GTR osv)
Själv hade jag aldrig valt en GT-S, men smaken är ju olika...
Senast redigerat av Alecci (7 januari 2006)
00-02: BMW/Alpina B7 Turbo '80 - 05-06: Nissan Skyline R33 GTR '95 - 06-XX: Nissan Skyline R34 GTR '99
09-09: Ford Sierra Cosworth 4x4 '92 - 09-11: BMW/Alpina B10 V8 '97 - 11-xx: Maserati 3200 GT '99
Commodum Habitus Ex