3041
Sök

skyline gts/gtr

Evolution
1 627 Inlägg
23 maj 2006
#21
eftifo skrev:
millen: ''inga frågor är för dumma för att ställas''
då kan jag ta min andra fråga också, volvo är väl endå svenskt? haha nejdå, tack för det svaret. varje dag lär man sig något nytt på detta forum.
du verkar ha lite koll med det här, då kanske du kan säga en gissning på hur mycket allt som är nödvändigt att göra med en importerad bil kostar, förutom själva bilen. dvs. frakt, regg m.m

lone star: haha nej, det var väl tur det big_smile

volvo e ju inte svenskt längre

Fäll ner pungen och landa

Heavy Metal N' Horsepower
174 Inlägg
23 maj 2006
#22
Alecci det är väl ingen riktig "quattro" på skylines? Det driver väl bara fram när det släpper bak?

Förstår inte riktigt vad som är negativt med GTS förutom lägre effekt original...
Många som trimmar ordentligt (iaf supra mk4) konverterar ju till singelturbo...
Själv funderat på en del på R33...är det läskigt att köra om när man sitter på fel sida? tongue

Alla kan köra fort rakt fram...

2 014 Inlägg
24 maj 2006
#23
Alla GT-R och även en del GTS-T (som har fyrhjulsdrift) är bakhjulsdrivna tills sensorer i bilen upptäcker hjulspinn på bakhjulen eller G-krafter i sidled, alltså vid dåligt fäste eller kurvtagning. Detta är för att optimera bilens prestanda i alla situationer.

GTS-T har mindre motorvolym, endast ett turboaggregat, i 99 fall av 100 ingen fyrhjulsdrift och ett allmänt tamare utseende (om man frågar mig).

Enda fördelen som singelturbo har framför dubbelturbo är att singelturbo blir billigare. De flesta anser att det numera är så liten skillnad i respons på singel- och dubbelturbo så att det inte spelar någon roll. Jag som är responsfreak däremot pyntar hellre nästan dubbelt så mycket för att behålla dubbelturbokonceptet.

Fortsätter hålla mig till GT-R i den här diskussionen då det är de modellerna jag kan något om...

R32 GT-R har 280 hk i orginalskick (280 hk på papperet)
R33 GT-R har 302 hk i orginalskick (280 hk på papperet)
R34 GT-R har 328 hk i orginalskick (280 hk på papperet)

Lite skillnad är det rent mekaniskt mellan generationerna. Alla delar (även 4-hjulsdrift och 4-hjulsstyrning) har ju finjusterats och uppgraderats lätt. Motorn är lite smått förändrad, inga stora grejer, exempelvis (skillnad mellan R33 GTR och R34 GTR):

R34 GT-R har lite vassare kammar än R33 GT-R.
R34 GT-R har annorlunda utformning på L-bows än R33 GT-R.
R34 GT-R har kullagrade turboaggregat, vilket R33 GT-R saknar.
R34 GT-R har starkare vevstakar än R33 GT-R.
R34 GT-R har något högre laddtryck än R33 GT-R.

Sådana små saker skiljer mellan modellerna. Förutom karosserna skiljer det inte särskilt mycket, men allting är ju förbättrat eftersom saker och ting utvecklas.

Själv anser jag det "roligare" att sitta på "the right side". Som tidigare sagts angående omkörningar, enda gångerna det är jobbigt är på en raksträcka bakom stora fordon (exempelvis traktorredskap, bussar, lastbilar).

00-02: BMW/Alpina B7 Turbo '80 - 05-06: Nissan Skyline R33 GTR '95 - 06-XX: Nissan Skyline R34 GTR '99
09-09: Ford Sierra Cosworth 4x4 '92 - 09-11: BMW/Alpina B10 V8 '97 - 11-xx: Maserati 3200 GT '99
Commodum Habitus Ex

26 Inlägg
23 augusti 2006
#24
En fråga bara; Varför importerar ni era Skylines från England? Blir det inte billigare om man importerar dom direkt från Japan? Eller? Har funderat på importera bil från japan, men tillkommer det några extra kostnader då eller?

2 652 Inlägg
23 augusti 2006
#25
är det inte något sånt där dumt att dom måste reggas i england först ?
elelr är jag ute o cyklar ?

2 014 Inlägg
23 augusti 2006
#26
Anledningen till att man oftast först registrerar Skylines i UK beror på att man då får undantag för kraven att man vid registrering i Sverige ska visa upp intyg på exempelvis bromsprov, bullertest, etc. Dessa intyg går nämligen inte få tag på i Sverige. Det enda man då behövde var ett modellintyg från Nissan.

Kruxet är att Nissan inte alls skriver ut intyg längre. Egentligen är det därför omöjligt att numera registrera nya Skylines i Sverige.

Två undantag (än så länge) finns:

Företaget JDM Beck AB som genom kontakter i Tyskland kan skaffa alla intyg som krävs inklusive bromsprov, bullertest, etc. De är såvitt jag vet de enda som kan registrera Skylines direkt från Japan i dagsläget, och en av två importörer som kan registrera Skylines från EES-länderna.

Företaget Jenset Imports har lyckats utverka undantag för sin verksamhet och har därför möjlighet att registrera Skylines som importeras via ett EES-land. De är såvitt jag vet de enda förutom JDM Beck AB som kan registrera Skylines i Sverige i dagsläget.

Tidigare var det möjligt för alla (även privatpersoner) att registrera Skylines som importerats via andra EES-länder. Men för detta krävs som sagt ett modell-intyg, som Nissan inte längre utfärdar eftersom herrn som var ansvarig för det på Nissan sade upp sig. Man håller numera på att lära upp hans efterträdare, om de alls kommer börja skriva ut intyg igen överhuvudtaget så tar det nog minst ett år innan de kommer igång med det. Rykten säger att en lösning snart kanske är på gång.

När du importerar bil från Japan får du enkelt beskrivet räkna med:

Bilens pris + agentavgift (Japan) + hanteringskostnader + frakt + fraktförsäkring

Summan av allt det multiplicerar du med 10% (om jag inte minns fel) för att få fram det belopp du ska betala i tullavgift. Sedan lägger du det till summan ovan.

Därefter tar du den nya summan och multiplicerar med 25% för att få fram det belopp du ska betala i moms.

Därefter tillkommer andra kostnader, exempelvis:

Konvertering av strålkastare
Tankstrypning
Återställande av bilen till orginalskick (seriemässigt standardutförande)
Registreringskostnad (arvode till JDM Beck AB, som man typ måste vända sig till)
Registreringsavgift inkl vägning (1 870 kr)
Kontrollbesiktningsavgift (300 kr)
Skrotavgift (1 500 kr)
Fordonsskatt (cirka 2 000 kr)
Försäkring

Först därefter är bilen körklar för svenska vägar.

00-02: BMW/Alpina B7 Turbo '80 - 05-06: Nissan Skyline R33 GTR '95 - 06-XX: Nissan Skyline R34 GTR '99
09-09: Ford Sierra Cosworth 4x4 '92 - 09-11: BMW/Alpina B10 V8 '97 - 11-xx: Maserati 3200 GT '99
Commodum Habitus Ex

2 652 Inlägg
23 augusti 2006
#27
då är det nästan mer värt o lägga lite mer pengar på en som redan är sve reggad o klar .

vad kostar en gts i japan på ett ungifär som är i bra skick . orginalbil

2 014 Inlägg
23 augusti 2006
#28
Har väldigt dålig koll på GTS-modellerna då jag aldrig varit intresserad av dem, går dock att hitta ganska billigt i Sverige också. Bara att söka på Blocket, Tradera eller gå in på Skyline-forumet och kika under Säljes-annonserna.

En snabb koll på några auktionssidor i Japan antyder mellan 200 000 JPY och 400 000 JPY, alltså typ mellan 60 000 SEK och 80 000 SEK färdig och körklar för gatan hemma i Sverige.

00-02: BMW/Alpina B7 Turbo '80 - 05-06: Nissan Skyline R33 GTR '95 - 06-XX: Nissan Skyline R34 GTR '99
09-09: Ford Sierra Cosworth 4x4 '92 - 09-11: BMW/Alpina B10 V8 '97 - 11-xx: Maserati 3200 GT '99
Commodum Habitus Ex

2 652 Inlägg
23 augusti 2006
#29
fan de var billigt .

får man lite blint på dom som säljer bilen om skicket på bilen .
jag menar en bil man beställer så kan ju vara i princip skrot .

SmartRepair.se
130 Inlägg
23 augusti 2006
#30
Alecci skrev:
Tidigare var det möjligt för alla (även privatpersoner) att registrera Skylines som importerats via andra EES-länder. Men för detta krävs som sagt ett modell-intyg, som Nissan inte längre utfärdar eftersom herrn som var ansvarig för det på Nissan sade upp sig. Man håller numera på att lära upp hans efterträdare, om de alls kommer börja skriva ut intyg igen överhuvudtaget så tar det nog minst ett år innan de kommer igång med det. Rykten säger att en lösning snart kanske är på gång.

.

Vad jag hört så är det en viss person som importerade skylines i tidigt stadium som sålde (tog ut en avgift) dessa intyg från Nissan, som han själv fått gratis...
När Nissan fick nys om detta så slutade dom skriva ut dessa intyg då dom ansåg det omoraliskt att någon gjorde en vinst från sina kunder på något dom igentligen fått gratis från Nissan om dom själva fixat det...

Synd att det ska finnas sånna girigbukar, blir ju kollektivbestraffning på oss som tänkt privatimportera...

.

><><><><><><><><><><><><><><
If you´re not doing it right! Why do it at all!?

2 014 Inlägg
23 augusti 2006
#31
Hälften rätt. En viss person sålde de intyg han själv fått tag på gratis, men det var inte orsaken till att Nissan slutade med dem. Snarare började Nissan själva ta ut en avgift för intygen, närmare bestämt på 9 500 kr. Varför de sedan slutade helt med att skriva dem är ingen förutom de på Nissan som egentligen vet. Detta gäller dock de intyg som behövs för en Japan-import.

Intygen som behövs för en EES-import var från början också gratis, men de började Nissan sedan ta betalt 900 kr för. Ett tag slutade de med dem också eftersom det uppdagades att vissa importfirmor (däribland åtminstone en välkänd, nämner inga namn) föfalskade intygen. Efter ett tag började de dock skriva ut dem igen, men detta upphörde helt 1 juli då Frank på Nissan slutade jobba där. Den person som nämndes ovan var inte inblandad i förfalskandet av intyg.

00-02: BMW/Alpina B7 Turbo '80 - 05-06: Nissan Skyline R33 GTR '95 - 06-XX: Nissan Skyline R34 GTR '99
09-09: Ford Sierra Cosworth 4x4 '92 - 09-11: BMW/Alpina B10 V8 '97 - 11-xx: Maserati 3200 GT '99
Commodum Habitus Ex

126 Inlägg
23 augusti 2006
Trådstartare
#32
yikes

har den här tråden kommit upp igen, dem frågorna ställde man när mab var ung och dum tongue

26 Inlägg
23 augusti 2006
#33
Okej, tack så mkt för dom svaren, men skrev egentligen i lite fel tråd, men om det inr en nissan, utan en mitsubishi eller toyota som man importerar. Är det lättare då eller spelare det ingen roll?

2 014 Inlägg
23 augusti 2006
#34
Generellt sett har jag för mig att man behöver intyg till alla bilar som inte omfattas av ett helfordonsgodkännande.

Detta innebär att man exempelvis behöver intyg för alla så kallade JDM-bilar, inklusive de tidiga modellerna av Evo's, osv. Det gäller alltså enskilda modeller, inte hela bilmärken.

Om jag alltså inte har helt fel så är det alltså bra mycket lättare att plocka hem och registrera exempelvis en Toyota Supra TT, eftersom dessa omfattas av helfordonsgodkännande. De enda skyldigheter du borde ha då är troligtvis att anpassa den för högertrafik (konvertera strålkastare, etc) samt se till att bilen är i seriemässigt standardutförande.

Jag är dock inte 100% säker på det här eftersom mina kunskaper omfattar främst Skylines, detta är snarare ett exempel på logiskt tänkande från min sida. Om någon har bättre informationer får de gärna upplysa mig/oss.

00-02: BMW/Alpina B7 Turbo '80 - 05-06: Nissan Skyline R33 GTR '95 - 06-XX: Nissan Skyline R34 GTR '99
09-09: Ford Sierra Cosworth 4x4 '92 - 09-11: BMW/Alpina B10 V8 '97 - 11-xx: Maserati 3200 GT '99
Commodum Habitus Ex


Sök