3585
Sök

Drar motorer Olja överhuvutaget?

leo_m83
18 april 2008
Trådstartare
Tjena grabbar!

Jag hade en liten fråga som jag inte riktigt vet svaret på. Frågan lyder, drar en motor olja om man kör den Hårt (altså hårda accelerationer, höga varvtal) ofta? Eller är det kolvringarna som har gett sig?

Uppskatar allas erfarenhet och förslag big_smile

Smålänning
7 883 Inlägg
18 april 2008
Japp. ALLA motorer drar olja.

Det beror på att lite alltid läcker förbi kolvringarna, och dunstar av värmen m.m.
En motor SKA dra liite olja...

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

Offroad Racing
3 122 Inlägg
18 april 2008
viss oljeförbrukning har mer eller mindre alla motorer. plus att en motor kan dricka olja på betydligt fler sätt än förbi kolvringarna. min t.ex har dåliga ventiltätningar o dricker lite olja även om den bara står på tomgång o tuffar...

Den som spar han har, fast inte lika roligt...

874 Inlägg
18 april 2008
hmm.. riktigt så enkelt e det la ändå inte? hmm , jag är allt annat än expert men sånt varierar från modell till modell, effekt grad, hur man kör, m.m

- I came to wreck everything and ruin your life …. God sent me -
- www.gbrt.se -
- TRANCE4LIFE-

leo_m83
18 april 2008
Trådstartare
Men kan de dra ca 0.5L olja vid 50 hårda mil? Nu pratar vi också om en motor med turbo

3 235 Inlägg
18 april 2008
En välskött motor ska nog inte dra o.5 liter olja per 50 mil, fast nu vet jag inte hur hårt du kör.

Det kan försvinna en del förbi ventiloljetätningar, kolvringar, turbo, packboxar mm...

red daddy
18 april 2008
Trådstartare
Alla bilar jag har ägt med körglädje har druckit olja... lol

7 100 Inlägg
18 april 2008
dom DRAR inte olja,utan dricker lol

hante ja haft så tajte troser så hadde ja bröta omkull dej!

2 164 Inlägg
18 april 2008
De är från motor till motor de där.
Men lite olja försvinner ju alltid vid hårdkörning men de är ju inte alltid säkert de går via kolvringarna.

MVH

F

leo_m83
18 april 2008
Trådstartare
har kört ganska hårt med den den senaste 40milen. Men ska de överhuvutaget dra så mycket olja om man kör hårt med de , höga ladd och höga varvtal?

8 250 Inlägg
18 april 2008
leo_m83 skrev:
har kört ganska hårt med den den senaste 40milen. Men ska de överhuvutaget dra så mycket olja om man kör hårt med de , höga ladd och höga varvtal?

Desto mer du spöar den, desto mer drar den, sen kan du ju även ha nåt litet läckage som spär på oljeförbrukningen, och är det dessutom en maskin som gått långt så får man ju räkna med att den drar lite mer.

245 Inlägg
18 april 2008
<1L/1000 mil skulle jag klassa som godtagbart bedömt ifrån min erfarenhet av 30års bilkörning. Sen kan senare påhitt som lama försök från bilindustrin att påverka bensinförbrukningen genom sk lättryckskolvringar som skulle påverka bensinförbrukningen positivt men påverkade oljeförbrukningen negativt sänkas i glömskans dimma.

M a o är jag glad att jag missade bilindustrins "lättryckskolvar" 00-05 för efter det fick dom väl ordning på det? Eller har jag fel på årstiden?

155 Inlägg
18 april 2008
Min drar 1 liter efter 200 mil.. men kan variera lite beroende på hur jag kör me bilen...
Men detta är också en konstruktionsmiss som bmw gjorde.. men uppgraderade på senare år.

Hmm.
18 april 2008
Trådstartare
hehe, halvliter på 500km e lite väl mkt va ? =P....

Offroad Racing
3 122 Inlägg
18 april 2008
så länge du inte kommer i läget där du behöver fylla på olja o kolla bensinen så är väl allt frid o fröjd tongue

Den som spar han har, fast inte lika roligt...

2 122 Inlägg
18 april 2008
står i min hand bok att de är vanligt att bilen kan dra 1 liter på 1000mil

Volvo 242 -75 Busbil
Volvo 245 -80 Projekt bilen

leo_m83
19 april 2008
Trådstartare
så borde inte min bil dra så mycket olja. Men nu pratar vi om att jag har verkligen kört hårt med bilen under ca 3 veckors period, dvs bilen är rejält piskad desutom höjde jag laddtrtycket så den laddar mer och så.

Det bästa är kanske att fylla på motorn med olja och lungn köra i 2-3 veckor och se om den minskar. För jag vet att den minskade inte precis efter att jag hade höjt laddtrycket och piskat motorn. Jag återkommer om till denna tråd när jag har lite mer svar ifall någon är intresserad av att veta smile

245 Inlägg
19 april 2008
Kom att tänka på en sak. Vilken viskositet kör du med på oljan? Om det inte är 5-50 där 50 anger att den blir tjockare när den blir varm så bör du byta till en sådan isf för att se om det får ner oljeförbrukningen vid hård körning?

Fotograf
1 319 Inlägg
19 april 2008
Kirre skrev:

det hinner man ju alldrig kolla då man byter olja efter 500mil bara tongue

Fotograf.
vårdad bil är bra bil

1 418 Inlägg
19 april 2008
fredda_king skrev:
Kirre skrev:

det hinner man ju alldrig kolla då man byter olja efter 500mil bara tongue

1 dl per 100 mil hinner man väl visst kolla?

Säger precis som jag tycker och tänker! Har alltid gjort och kommer alltid att göra det :)
Yttrandefrihet på Garaget.org? Nej tydligen inte.

Sök