3269
Sök

Vad har man 2 volts batterier till?

Bessewisser
556 Inlägg
19 april 2008
Trådstartare
Hallå

Som topic lyder... vad har man 2 volts bilbatterier till?
Såg att Ground Zero har lanserat en serie med 2 voltare.

//SkyNard

How low

Besserwisser
56 Inlägg
19 april 2008
rätta mig om jag har fel, men man brukar sätta ihop flera 2 volts moduler så att det blir tex 12 volt eller mer.

f.d. Robospine
208 Inlägg
19 april 2008
När vi byggde 3G-stationer använde vi dunkvis med seriekopplade 2-voltsbatterier.
En äldre kollega tappade en oisolerad ringnyckel som såklart fastnade mellan plus och minus. Minns inte om det var 12 eller 24 batterier men det blev inte mycket kvar av nyckeln iaf. Då for det gnistor vill jag lova.. läskigt som fan.

..eller hur fan var det nu igen?
www.domiseven.se <<-- Byggdagboken
Min projekttråd

21 761 Inlägg
19 april 2008
I bilstereosammanhang så brukar de där cellerna användas för att få en högre spänning till slutsteget, det är för att utnyttja steget maximalt. Naturligtvis måste steget vara anpassat för den spänningen, vilket en del steg är. Man brukar göra en separat batterikrets just till stereoanläggningen eftersom bilens övriga saker inte är gjorda för den högre spänningen och generatorn inte ger rätt laddspänning.

Man kan använda de där cellerna till annat också förstås, men den typen av celler som exempelvis GZ säljer är framtagna för att ge ut väldigt mycket ström och passar väldigt bra till bilstereo. Inkopplingen är inte avancerad, man sätter de i serie med ett 12V batteri helt enkelt.

Sök