3013
Sök

HJÄLP jag vill koppla in mitt slutsteg i bilen, någon som kan hjälpa mig?

237 Inlägg
19 april 2008
Trådstartare
Tjena! smile

Jag vet att jag har frågad en massa på dessa trådar om att koppla in slutsteg till bilen. smile
Men nu har jag köpt grejerna så nu skall det bara kopplas in, så det hade varit skönt att ha en bra beskrivning hur jag kan koppla in detta, än beskrivning som jag verkligen fattar, än beskrivning in i minsta detalj wink

Vad menas med: B+  Remote GND ( finns bild )
vad menas med: High in ( Finns bild )

Så undrar jag vart det ska kopplas i av alla uttag smile
skall någon sladd till batteriet?
ska någon bak på stereon?

Väldig väldigt tacksam för svar på denna tråd / lukas smile

Jag har bilder på steget, så ni förstår vad jag tjatar om smile

https://www1.garaget.org/gallery/archive/59035/319575_s8cqze.jpg
slutsteg

https://www1.garaget.org/gallery/archive/59035/319581_m9znsy.jpg
slutsteg

https://www1.garaget.org/gallery/archive/59035/319583_dm0wo6.jpg
mds grejerna

Abaaaaaaaaa

Team Pro5
313 Inlägg
19 april 2008
b+ = kabel till batteri
remote = kabel till bak på stereon
Gnd= jordkabel mellan slutsteg och kaross

hojta till om du vill veta mer ingående..

Med vänliga hälsningar / Best regards
Daniel Kronvall-Pedersen
Webmaster @ Team-Overdrive.tk
http://www.team-overdrive.tk

Skogsfan
649 Inlägg
19 april 2008
B+ Ska fram till batteriet
Remote är den som ska sätta igång steget. Du kan ta den bakifrån stereon, brukar vara den blå kabeln(iaf på de jag har skruvat med), den som ska vara till antennen som du ska koppla remote till.
GND är jorden. Sätt den så nära steget som möjligt och glöm inte att skrapa plåtrent där kontakten ska sitta. kolla även över jorden framme vid batteriet.

Fan i skogen!
Stereon i A3'n levererad av dBakuten.se Tack för en kanonsupport och hjälp Björn!
Projekttråd: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=114930

237 Inlägg
19 april 2008
Trådstartare
okej , men ska man koppla en kabel från slutsteg till batteriet? + eller - ? ska det vara säkring på?
jag har sätt att man kan ett paket med allt man behöver på biltema, funkar det bra?

Abaaaaaaaaa

Team Pro5
313 Inlägg
19 april 2008
batterikablen till steget ska till + polen på ditt batteri.

ang biltemas kabelkit skulle jag nog personligen inte ge mig på, hellre då åka till nån lite större billjudsfirma och se vad dom har, du har juh mds slutsteg så varför inte åka till mds och kolla med dom.

Daniel Kronvall-Pedersen

237 Inlägg
19 april 2008
Trådstartare
Bommen skrev:

ang biltemas kabelkit skulle jag nog personligen inte ge mig på, hellre då åka till nån lite större billjudsfirma och se vad dom har, du har juh mds slutsteg så varför inte åka till mds och kolla med dom.

Okej, tackar för att du hjälpt mig lite mer så jag vet smile kan jag fråga dig om jag undrar över nått? smile

Abaaaaaaaaa

237 Inlägg
19 april 2008
Trådstartare
jag undrar oxå vad som menas med jordkabel? kopplas den från sterio eller slutsteg?
läser sterion eller slutsteget av den kabeln eller vad menas med dt och vad ska jag sätta kabeln? smile

Abaaaaaaaaa

Tidsoptimist
184 Inlägg
19 april 2008
Jordkabeln kopplas från slutsteget till en ren del av karossen, ett ställe som brukar funka är fästet till bakljusen. För att strömmen från batteriet ska ge effekt lär steget jordas. Ground helt enkelt

Jag försöker iaf...

10 Inlägg
19 april 2008
Jordkabel = minuskabel som ska sitta så nära steget som möjligt som du fäster i karossen Och på en plåtren yta. Minus Är samma sak som Jord Bara olika namn!
Jordkabel (minus) ska gå från gnd på steget och in i karrossen på en plåtren yta så nära steget som möjligt.
Senast redigerat av Caravan (19 april 2008)

Buller & Bånk
31 Inlägg
19 april 2008
Har ett av biltemas "värsta" kabelkitt, och det funkar sjukt bra på min, visst e det skillnad men inte så överdrivet e mest skillnad för dom som tävlar i ljudbygge etc.. de som bara vill ha det som vardagsåk funkar det ypperligt..men vill man lägga ner lite mer pengar på kablar så e det ju inte fel med det, men biltemas funkar riktigt bra:)

It's not how you treat your car, It's how you drive it

237 Inlägg
19 april 2008
Trådstartare
okej tackar för alla svar:) men jag undrar oxå ,  om detta biltema kittet funkar till mit ljud med slutsteget och basarna :

Strömkabel 8 mm², utv. Ø: 6,5 mm, längd: 6 m. Jordningskabel 8 mm², utv. Ø: 6,5 mm, längd: 1 m. AGU-hållare med säkring + 40 A

Abaaaaaaaaa

Turbocharged
421 Inlägg
19 april 2008
Bommen skrev:

Jag skulle personligen inte gå till MDS och betala dubbla priset för samma grejer.
Jag har 2st 21mm kabelkit från biltema, fungerar utmärkt.

Tonight, tonight the strip's just right
I wanna blow 'em all out of their seats
Calling out around the world, we're going racin' in the street.

237 Inlägg
19 april 2008
Trådstartare
Sl33py skrev:
Har ett av biltemas "värsta" kabelkitt, och det funkar sjukt bra på min, visst e det skillnad men inte så överdrivet e mest skillnad för dom som tävlar i ljudbygge etc.. de som bara vill ha det som vardagsåk funkar det ypperligt..men vill man lägga ner lite mer pengar på kablar så e det ju inte fel med det, men biltemas funkar riktigt bra:)

okej, men jag har riktigt dåligt med pengar har presic köpt  basarna och slutsteget, men det finns ett kabelkit (sämsta) på biltema 199kr, tror du att det funkar?

fakta om kittet:

Strömkabel 8 mm², utv. Ø: 6,5 mm, längd: 6 m. Jordningskabel 8 mm², utv. Ø: 6,5 mm, längd: 1 m. AGU-hållare med säkring + 40 A

Abaaaaaaaaa

Fartdåre
217 Inlägg
19 april 2008
Personligen skulle jag valt grövre kablar, även om det kanske fungerar till det du ska ha nu måste du byta om du vill uppgradera steget.. själv drog jag grövsta som fanns från böjan.. men det är bara som jag tycker.. har kanske fel : )

Ibland kör jag fort, i smyg, när ingen ser

Säl-Tämjare...
1 024 Inlägg
19 april 2008
jag kör kabelkittet från biltema och det fnkar kanon. ifs så har jag bara en GAS 12" och ett GAS steg i bilen, är ju inga värsting prylar direkt

Vilket jävla drag :)

237 Inlägg
19 april 2008
Trådstartare
P-G skrev:
jag kör kabelkittet från biltema och det fnkar kanon. ifs så har jag bara en GAS 12" och ett GAS steg i bilen, är ju inga värsting prylar direkt

Okej kör du med det billigaste på biltema, det kostar 199kr, eller har du det dyrare?

Abaaaaaaaaa

21 761 Inlägg
19 april 2008
Om du köper Biltemas kabelsats så tycker jag att du bör välja ett dyrare alternativ, tex deras "high end" paket som har 16mm2 eller 21mm2 kabel. Visserligen kostar det ca 370-470:- men då får du ett bra startpaket som gott och väl klarar av dina grejor.

Team Pro5
313 Inlägg
20 april 2008
Mr-Karlsson skrev:
Bommen skrev:

Okej, tackar för att du hjälpt mig lite mer så jag vet smile kan jag fråga dig om jag undrar över nått? smile

skriv på..

Daniel Kronvall-Pedersen

En gång till nu
760 Inlägg
20 april 2008
8mm2 strömkabel klarar ca 50amp på en bit som är ca 5m (vilket är ungefär så långt du behöver i bilen). för att va extra säker skadar de inte att fundera på nått som är ite större bara, som redan sagt är 16mm2 kabel en extra garanti mot kabelbrand smile.

Jag tror att alla mår gott av att unna sej en Nissan av och tillS14a

20 april 2008
sen ska även lågnivåkablar in. från baksidan av huvudenheten till stegets input. på lågnivåkabeln brukar även remote kabeln finnas.

det ska finnas en säkring på strömkablen mellan batteriet o B+ på steget. säkringen bör ligga ca 30 cm in på kabeln vid batteriet. dvs batteri ---> 30 cm strömkabel ---->säkring---->resten av strömkablen till B+ på steget.

angående kabelkittet så är det bra att köpa grövre kablar så att du slipper köpa och dra om kablaget om du vill uppgradera ljudet sen.

hoppas du fått svar på det mesta nu smile

Sök