hejsan! Behöver lite tips om hur jag ska göra när jag ska sätta i en turbo i corradon om. Om jag har dumpventil så förvinner ju trycket lr har jag fel? Väldigt tackam för svar Mvh Sjovold
Trycket försvinner om du har dump, helt sant. Men du bör ha åtminstånde återcirkulerande. Dupens uppgift är ju framförallt att få bort luften från insugssidan för att spara turbon. Om du inte har någon dump så blir ju luften kvar vilket stoppar upp turbinen i turbon, och om den ska hålla på att stanna, snurra igång, stanna, snurra igång om och om igen så kan den ta skada. Så utöver det sköna dumpljudet så har dumpen faktist en ganska viktig uppgift.
ska och ska, jag förstod allt vad du menade men jag menade att du sparar pengar och mängder med tid och huvudbry på att byta ut kompressorn mot en fetare.
Kommer säkert vettigare svar här om du nu redan bestämt dig, det mesta bör gå att få tag på i USA, så googla på. Jag tror det vanligaste är att man byter ut G-ladern mot turbo i G60n annars.
okey tack för svaren men visst har vw en golf ll 8v med turbo, nån som vet vart man kan få tag i ett sådant grenrör?
nja golf tillverkande inga bensin turbos innan mk4 dvs du får ta ett dieselturbo grenrör och modifiera sen om det är bra eller inte kan ju diskuteras...
kolla vwvortex.com där finns en kille som har turbo och kompressor i sin corrado, tänk på att du behöver bygga backventiler och sånt, att bygga i en turbo och ha kvar kompen är inget man gör på en kafferast precis, finns en del om detta på hilerssons hemsida, även en del bilder på turbo/komprssor bygget i mantan. lycka till med bygget!
Grenrör kan du svetsa ett själv, om du tycker att det är ett problem ska du nog tänka några ggr innan du börjar med bygget. Att göra ett sånt bygge som du tänker på kräver mycket kunskap för massor måste byggas själv för att det ska lira.
Har du kunskap och maskiner/verktyg kan detta bli ett otroligt bygge.
du får bygga en typ av luftväxel. vid lägre varv så kommer luften från kompressorn och när turbon börjar alstra tryck så får du ha ungefär en kon i en tratt (backventil) som täpper till kompressorn....