Har precis beställt nya 18" (8.5) fälgar & däck (225/40) från Gummihuset, just nu kör jag 17" (7) (215/40) på min Golf. Jag trimmade den för ca: 1 månad sen och den har i nuvarande läge ett fruktansvärt vrid som jag givetvis älskar. Men rent utseende mässigt så är jag inte nöjd, däcken/fälgarna är alldeles för små i förhållande till min hjulhus och det stör mig + att jag helt enkelt vill ha fälgar med ett annat mönster som jag tycker passar Goffen bättre. Har redan beställt fälgarna och däcken men jag mår inte riktigt bra för jag är rädd att förlora effekt och det har vart riktigt svårt för mig å bestämma mig, för samtidigt som jag vill ha en bil som ser bra ut så vill jag även ha en bil som går som in i he%#"%e!!! Finns det någon här som kan lite om detta och kan säga om det är någon större märkbar skillnad? Är inte sugen på att gå upp på Steg 3 för tillfället med tanke på att jag vill ha Turbon/Motorn levande ett tag
förutsatt att vikt är detsamma (antar att det är hjulomkretsen som slöar ner din acceleration du oroar dig för) Räknade faktiskt på det för skojs skull när ja bytte fälgar för nåt år sedan. Kommer inte ihåg va ja kom fram till eller om de va rätt, men det var noll å ingenting i skillnad. Inte märkte jag nåt heller, så tror de e lungt
Men om du höjer rullomkretsen så ökar du utväxlingen, och det gör väldigt mycket. Så se till att du inte höjer rullomkretsen så är det lugnt.
Det roliga är att enligt han på Gummihuset så ökar jag rullomkretsen om du ser mitt inlägg ovan på profilen tillsammans med större ". Tror han sa att det var ca: 17mm runtom om jag inte minns helt fel. Men skönt å höra att många säger att det inte gör så stor skillnad. Tänkte först ta 19" men det kändes lite väl mycket men jag kommer säker tycka att 18" är för litet sen också
ska inte vara någon fara jag ökade från 17" till 19" och tycker bara den går bättre å bättre
Jo snackade med dom på Stjernqvist Racing ang. detta å dom säger ju att bilen rullar snabbare med större däck. Om bilen nu gör typ 240km/h så kan man nästan komma upp i 260km/h om man hade gått upp till 19", men toppfart är helt ointressant för mig jag är mer för acceleration därför är jag orolig att tappa den.
Du kommer att öka höjden med 33mm, kolla så att det passar och går igenom besiktningen, det motsvarar en ökning av 5,5%!
Jasså det blir såppas! Det som är gött är att min besiktningsperiod börjar från oktober så jag kommer nog för säkerhets skull besikta bilen med vinterdäcken på
Att det passar ska nog vara lugnt! Finns massa Goffar här på Garaget med 18" 8.5 (225/40) finns även många med 19" 8.5 på Golf IV. Borde vara lugnt, dom brukar även säga till på Gummihuset annars.
Du kommer märka skillnad i acceleration. Precis som tidigare skrivits här så ökar däckens omkrets och därmed också utväxlingen. Har du en skapligt effektstark motor så märker du inte så mycket av det men är motorn lite trött kommer ändringen vara kännbar.
Säg att din bil gjorde 0-100 på 9 sekunder innan bytet då kanske det tar 9,2-9,5 sekunder efteråt. (Det är bara ett exempel Helge)
det har ju mycket att göra med totalvikten på hjulet (däck + fälg) samt rullmotståndet i däcksmönstret. Generellt strävar man efter så lite ofjädrad vikt som möjligt.
på min golf iv hade jag 225/40-18 o det var inga prob, har även 235/35-19 o det är inte heller nga prob.. hjulhusen e stora på vw.. tar man en volvo v70 typ så skrapar d i innerkärmarna fram...
på min golf iv hade jag 225/40-18 o det var inga prob, har även 235/35-19 o det är inte heller nga prob.. hjulhusen e stora på vw.. tar man en volvo v70 typ så skrapar d i innerkärmarna fram...
fan va nice! skönt att höra! men du behövde inga spacers på 18" 8.5 eller?
Tänk bara på det med hastighetsmätaren när du får bytt hjulen... Jag hade 16" vinter fälgar på innan o nu 18" o innan så visa den ca 8-9% fel nu typ 1-2% fel.. Nu går bilen som mätaren säger... Jag klara mig från polisen just den gången
Hastighetsmätaren kommer att visa fel om du byter fälg och däck storlek. Min golf 3:a hade 14" orginal och med 17" visade mätaren ca 10 km fel i 100 km/h. Åkte man i 100 så visade mätaren 90 km/h. Men det är lätt fixat genom att köra efter en gps eller en radarvarnare som visar konstant hastighet.
Dom äldre lever på organ ifrån dom yngre som de äldre har kört ihjäl.
hmm... ok fan va skumt, men vilket är det? rätt med större hjul eller rätt med mindre hjul? känns som att det borde stämma bättre med större men som sagt har ingen GPS för tillfället så vet ej.