3492
Sök

Mera effekt om jag byter intercooler?

2 072 Inlägg
28 april 2008
Trådstartare
hello hello..
fick ett tipps av en kompis att jag skulle byta till större IC.. skulle tydligen få ut extra HK..?
och jag är ej kunnig ang IC.. låter lite konstigt i mina öron att jag ska få extra hk.. ??

vad säger ni som har större IC

(bilen är chippad till ca 300hk.. och har ORginal IC..)
är orginal inte tillräckligt stor?

(Volvo V70 T5a)
Senast redigerat av sandzoo (28 april 2008)

Sandzoo i da house

396 Inlägg
28 april 2008
klart att det ger några kusar, men inte massor direkt. Ger kallare luft till motorn. Bra investering iaf.

2 072 Inlägg
28 april 2008
Trådstartare
johanhhh skrev:
klart att det ger några kusar, men inte massor direkt. Ger kallare luft till motorn. Bra investering iaf.

hmm.. okej.. vad kan detta ge då i effekt? som jag då har ca 300hk nu..
vilken IC ska man sattsa på finns olika storlekar.. och antal cellen :S som jag ej begriper mej på sad

Sandzoo i da house

Servicetekniker
67 Inlägg
28 april 2008
med större Ic kyls "Laddluften" och därmed får du ut mer effekt.
eller kall luft expanderar mer i förbränningsrummet= mer effekt.

När inte turbon laddar suger de!

550 Inlägg
28 april 2008
NoLimits skrev:

Kall luft expanderar inte mer. Den innehåller fler syremolekyler så du kan öka bränslemängden och på så sätt öka fyllnadsgraden.

Meister
6 763 Inlägg
Min dröm, din vardag.
641 Inlägg
28 april 2008
camaro67 skrev:
Jag har hört att man inte får ha för stor ic heller. De ska bli någe tjall med laddet då. Någon som kan säga om de är rätt eller fel?

Teoretiskt sett kan man få lite mer lagg med en större IC, eftersom volymen i systemet ökar.
Bör dock inte ha så stor inverkan då en bil förbrukar X-antal 100 liter luft/min.

Ett riktigt sprut de enda rätta
2 252 Inlägg
28 april 2008
En IC behöver nödvändigtvis inte ge Massor i effekt, men visst ett par hk kan du hitta, men främst varför du ska ha en större ic är för att få ner temperaturen på laddluften, luft som komprimeras blir varm, ju kallar luft motorn matas med ju bättre går den...

You don't get another chance, Life ain't a nintendo -

Legitimerad Hårdrockare
325 Inlägg
28 april 2008
större IC ser väl till att bilen inte tappar effekt på samma sätt heller om man gasar fullt en varm dag och gör typ 4-5 gasnka täta omkörningar med max gaspådrag? med original IC så känner man ju att bilen inte går lika bra i vissa lägen som den gjorde när motorn va kall typ. Det märks ju om inte annat om det är -4 grader ute, då kan ju bilen upplevas kvickare pgamkt kallare luft som sugs in. Rätta mig om jag har fel smile

Var som folk får man höra jämt. Varför?? Folk är det mest korkade som finns...

2 072 Inlägg
28 april 2008
Trådstartare
HadesInFlames skrev:
större IC ser väl till att bilen inte tappar effekt på samma sätt heller om man gasar fullt en varm dag och gör typ 4-5 gasnka täta omkörningar med max gaspådrag? med original IC så känner man ju att bilen inte går lika bra i vissa lägen som den gjorde när motorn va kall typ. Det märks ju om inte annat om det är -4 grader ute, då kan ju bilen upplevas kvickare pgamkt kallare luft som sugs in. Rätta mig om jag har fel smile

du har en poöng där faktiskt big_smile

nån som kan tippsa mej om nån bra IC till min V70 så att jag ej köper för liten eller för stor!!

Sandzoo i da house

Servicetekniker
67 Inlägg
28 april 2008
The_Dude skrev:
NoLimits skrev:

Kall luft expanderar inte mer. Den innehåller fler syremolekyler så du kan öka bränslemängden och på så sätt öka fyllnadsgraden.

Vad ska jag säga.
Ja det är syremolekylerna som förminskas vid lägre tempraturer.
jag vet inte om du försöker slå mig på fingrarna och leka besserwisser.
men Laddluften innehåller juh till strösta del koldioxid, och syre, och de flesta vet att syre är den viktiga ingrediensen för att en motor ska gå. så därför var jag tydligen klumpig att utrycka mig på så sätt.
Om jag omformulerar mig. SYRET tar mindre plats och blir mer koncentretat när den kyls.

Bränslemängden ökas inte för att du har en större IC. du utnytjar bränslet bättre och får en kraftigare och bättre förbränning.

När inte turbon laddar suger de!

Legitimerad Hårdrockare
325 Inlägg
28 april 2008
sandzoo skrev:
HadesInFlames skrev:

du har en poöng där faktiskt big_smile

nån som kan tippsa mej om nån bra IC till min V70 så att jag ej köper för liten eller för stor!!

Gå in på www.atechmotor.se eller om det var com på slutet, hur som helst dom kan garanterat tala om vilken du ska ha. hittar du ingen på sidan så ring dom så lär dom lösa det åt dig smile

Var som folk får man höra jämt. Varför?? Folk är det mest korkade som finns...

4 822 Inlägg
28 april 2008
Det enklaste är om du köper en modellanpassad IC, jag har köpt en sån här http://xtremtse943.e-butiken.se/show_pr … egory2%3D0 och är samma som MotorNord säljer.

Mvh Christian
kör du före så väntar jag där framme.

Smålänning
7 883 Inlägg
28 april 2008
Saab fick 10 hästar när de monterade IC på 900:an. Så en stöttre ger mer effekt. Om inte annat så känns det så eftersom spooltiden blir längre smile

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

2 072 Inlägg
28 april 2008
Trådstartare
Christian S skrev:
Det enklaste är om du köper en modellanpassad IC, jag har köpt en sån här http://xtremtse943.e-butiken.se/show_pr … egory2%3D0 och är samma som MotorNord säljer.

en sån var inte dum big_smile ska nog sattsa på en sån.. den e ju god för minst 600hk.. big_smile

märkte du skillnaden efter monteringen..??

Sandzoo i da house

4 822 Inlägg
29 april 2008
sandzoo skrev:
Christian S skrev:

en sån var inte dum big_smile ska nog sattsa på en sån.. den e ju god för minst 600hk.. big_smile

Har inte kört med den ännu, monterde den för några veckor sedan och bilen står fortfarande nerplockad och avställd för montering av lite andra skojiga prylar.

Den passade riktigt bra, behövde bara modda lite i plasten som är mellan strålkastarna och i kåpan till fläkten för anslutningen på IC:n, sen behöven man borra hål också så man kan skruva fast den och AC kylet i kylet.

Mvh Christian
kör du före så väntar jag där framme.

1 062 Inlägg
29 april 2008
lånar tråden lite hoppas d är okej sandzoo...

ger det stor skilnad på en små trimmad bil? säg att man har chipat å höjt laddet..

2 072 Inlägg
29 april 2008
Trådstartare
Ricky skrev:
lånar tråden lite hoppas d är okej sandzoo...

ger det stor skilnad på en små trimmad bil? säg att man har chipat å höjt laddet..

ingen fara låna du bara big_smile

Sandzoo i da house

2 072 Inlägg
29 april 2008
Trådstartare
Christian S skrev:
sandzoo skrev:
Christian S skrev:

Har inte kört med den ännu, monterde den för några veckor sedan och bilen står fortfarande nerplockad och avställd för montering av lite andra skojiga prylar.

Den passade riktigt bra, behövde bara modda lite i plasten som är mellan strålkastarna och i kåpan till fläkten för anslutningen på IC:n, sen behöven man borra hål också så man kan skruva fast den och AC kylet i kylet.

ja du de låter bra big_smile får nog skaffa en sån wink

Sandzoo i da house

Fordonsmekaniker, galen o allmänt jävla envis
78 Inlägg
29 april 2008
Fick hem min nya ic för ca 2 veckor sen:).
Får vi se vad den har att erbjuda min kärra:)

http://www.garaget.org/?car=8606&image=832804

Allmänt jävla envis!

Sök