3906
Sök

bilen går upp i väldigt hög temp!!

42 Inlägg
3 maj 2008
Trådstartare
Hej, har märkt att min bil blir väldigt fort varm .När man kört lite med den å sedan låter den stå på tommgången så blir den bara varmare och varmare.  När man ligger å kör i typ 90km/h så håller den sig i 90grader vilket också är väldigt varmt. Stadstrafik går alltså nästan inte att köra för den blir för varm, då ligger den mellan 95 till 100grader och hundra grader är ju kokpunkten så då får man stänga av så den får vila. Kan det vara termostaten eller är det rent utav kylaren som är kass?tacksam för svar
Senast redigerat av Backstroom (3 maj 2008)

10 287 Inlägg
3 maj 2008
"bilen".. Är det din Audi 80 eller nån annan bil?

Nåja. 90 grader är normal driftstemperatur. Men att den går upp beror tex på att kylaren är rutten/fylld med skit, fläkten inte startar, vattenpumpens vingar är bortkorroderade eller att termostaten är paj.

/Göran

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

42 Inlägg
3 maj 2008
Trådstartare
Sharky skrev:

Nåja. 90 grader är normal driftstemperatur. Men att den går upp beror tex på att kylaren är rutten/fylld med skit, fläkten inte startar, vattenpumpens vingar är bortkorroderade eller att termostaten är paj.

/Göran

japp det är Audin .. att den håller sig i 90grader är ju när jag åker fortare än vad jag gör i stan och då fläktar det ju på ganska bra..men om det är skit i kylaren finns det något att göra åt den isf eller är det bara att köpa nytt?

Forummoderator
26 340 Inlägg
3 maj 2008
Backstroom skrev:
Sharky skrev:

/Göran

japp det är Audin .. att den håller sig i 90grader är ju när jag åker fortare än vad jag gör i stan och då fläktar det ju på ganska bra..men om det är skit i kylaren finns det något att göra åt den isf eller är det bara att köpa nytt?

Säker på att fläkten går över huvudtaget..?

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

42 Inlägg
9 maj 2008
Trådstartare
AirOne skrev:
Backstroom skrev:
Sharky skrev:

/Göran

Säker på att fläkten går över huvudtaget..?

har kollat det nu å det gör den inte! termostatgivaren som lagt av månne?

Lastbilsmekaniker
3 878 Inlägg
9 maj 2008
Prova fläkten med 2 kablar... Kollat säkringen antar jag?

Lastbilsmekaniker
3 878 Inlägg
9 maj 2008
Vid 4 bar får man 120 grader...

42 Inlägg
12 maj 2008
Trådstartare
bumpe skrev:
Prova fläkten med 2 kablar... Kollat säkringen antar jag?

japp ja har kollat säkringen och där satt ingen så ja satte i en..men fläkten funkar inte ändå=( vad är felet?

född blåvit
624 Inlägg
12 maj 2008
Jag skulle bytt termostaten..om den inte funkar så får ju fläkten aldrig reda på att vattnet är varmt och därför aldrig starta.

358 Inlägg
12 maj 2008
90 grader på landsväg är normalt. Det sitter en temp. givare i nedre högra hörnet på kylaren, dra ur kontakten och bygla den så märks det om fläkten startar.

Nätverkstekniker(snart)
164 Inlägg
12 maj 2008
Audi är ju gjorda för att gå fort;)

Den som spårar ur hittar ofta en klocka ;)

Rapidoz
688 Inlägg
12 maj 2008
ska väl inte bara så stort problem tycker man..
Köp ny termostat!   (kostar ju inte mycket)
Om du inte vill det så testa att koka skiten och se om den rör på sig..
Mät på fläkten med ohm:mätare

Jag har aldrig byggt fel.
Jag har bara kommit på flera sätt att inte göra det på.

442 Inlägg
13 maj 2008
dra ur kontakten till fläkten och sätt en + och - kabel direkt till batteriet så du vet om den överhuvudtaget fungerar. Sen kan du gå vidare med de andra kollerna

442 Inlägg
13 maj 2008
hummer89 skrev:
dra ur kontakten till fläkten och sätt en + och - kabel direkt till batteriet så du vet om den överhuvudtaget fungerar. Sen kan du gå vidare med de andra kollerna

Edit: Fungerar inte det så är det fläkten liksom och inget annat.

42 Inlägg
31 maj 2008
Trådstartare
hummer89 skrev:

har jag redan gjort och den funkar prima..var sitter termostaten på en audi 80? för det borde väl vara den eller`?

42 Inlägg
5 juni 2008
Trådstartare
har dragit in en vippknapp till fläkten så ja kan styra den från kupen nu men den blir fortfarande väldigt varm trotts att jag har på fläkten hela tiden jag kör:/ kylaren`?(rengörning/byta?)

21 Inlägg
5 juni 2008
Prova att spola ur hela kylsytemet ink värmesystemet å ha i nytt vatten med glykol..ps byt termostat.kolla så du får en sommartermostat.finns olika grader för sommar å vinter.

42 Inlägg
8 juni 2008
Trådstartare
Amazon_021 skrev:
Prova att spola ur hela kylsytemet ink värmesystemet å ha i nytt vatten med glykol..ps byt termostat.kolla så du får en sommartermostat.finns olika grader för sommar å vinter.

man kan alltså spola vatten på kylaren`?

1 703 Inlägg
8 juni 2008
100 grader är typ normalt vid kökörningar, inget att vara nervös över. Se dock till att fläkten fungerar korrekt.

42 Inlägg
8 juni 2008
Trådstartare
henkebenke skrev:
100 grader är typ normalt vid kökörningar, inget att vara nervös över. Se dock till att fläkten fungerar korrekt.

100grader? där måste jag nog säga att ja tror du har fel:P

Sök