3248
Sök

Monteringdags! Ang. parallellkoppling

86 Inlägg
3 maj 2008
Trådstartare
Tja!

Ska montera en 4*2ohm bas till mitt slutsteg som är "2ohm load bridged" kompatibelt. Det är ett RF T4004

Ska jag parallellkoppla spolarna och brygga dom så att den blir "2ohm load bridged".

Då blir det en ohm last va? Har hört att steget kan få sämre kontroll över högtalarna om man lastar

den så pass? Ska jag seriekoppla spolarna och få 4ohm istället?

Ska oxå montera ett par 5.25:or med delningsfilter. Då ska jag ha steget inställt på "All pass mode" va?

Tacksam för alla svar!
Senast redigerat av erik_90 (6 maj 2008)

31 Inlägg
3 maj 2008
det är rätt att steget känner av 1ohms last om du bryggkopplar en 2ohms bas.

86 Inlägg
5 maj 2008
Trådstartare
Någon annan som har nåt svar??roll

vinnarskalle!
907 Inlägg
5 maj 2008
menar du 2*4ohm eller 2*2ohm? Parallellkopplar du en 2*4ohms bas så får du ut 2ohm, 2*2ohm blir 1ohm.

86 Inlägg
5 maj 2008
Trådstartare
Casy skrev:
menar du 2*4ohm eller 2*2ohm? Parallellkopplar du en 2*4ohms bas så får du ut 2ohm, 2*2ohm blir 1ohm.

Har en 2*4ohm bas. Men min huvudfråga är om ni tror steget pallar att bli lastad med en ohm? Så att den får dålig kontroll på basen.

Egen företagare
864 Inlägg
5 maj 2008
erik_90 skrev:
Casy skrev:

Har en 2*4ohm bas. Men min huvudfråga är om ni tror steget pallar att bli lastad med en ohm? Så att den får dålig kontroll på basen.

Det kan gå men steget kommer inte tåla det i längden med så låg belastning. men seriekopplar du däremot får du 8ohm ist.

Riktiga män luktar DIESEL
Patrik´s Maskintjänst
www.skogsforum.se

1 503 Inlägg
5 maj 2008
erik_90 skrev:
Casy skrev:

Har du en 2*4 Ohm bas kan du inte lasta steget i 1 Ohm!
Parallellkoppling ger 2 Ohm totalt.
Seriekoppling ger 8 Ohm totalt.

RB25DET, probably the best motorsound in the world!

f.d. Robospine
208 Inlägg
5 maj 2008
kör på parallellkoppling och brygga steget, det blir bra.
kör framsystemet på flat eller "all pass" och använd medföljande delningsfilter.
smile

..eller hur fan var det nu igen?
www.domiseven.se <<-- Byggdagboken
Min projekttråd

86 Inlägg
6 maj 2008
Trådstartare
Känns som om ni inte är riktigt enade. En som säger att jag inte går att få den till en ohm. En som säger att det går men att steget inte mår bra av det. Och två som säger att det går bra.

snurbo_diesel: Kan jag inte parralella dom, men skita i att brygga den och få 2ohm tot.

10 287 Inlägg
6 maj 2008
Ok. Vi tar det i steg:

- Anta att du har en bas med två stycken 4 ohms spolar. Paralellkopplar du dom får du en impedans på två ohm, seriekopplar du dom får du en impedans på åtta ohm.

Parallell: Kopplar du mot en kanal så ser den kanalen två ohm, bryggar du och kopplar mot två bryggade kanaler så ser varje kanal en ohm.

Serie: Kopplar du mot en kanal så ser den kanalen åtta ohm, bryggar du och kopplar mot två bryggade kanaler så ser varje kanal fyra ohm.

/Göran

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

86 Inlägg
6 maj 2008
Trådstartare
Sharky skrev:
Ok. Vi tar det i steg:

- Anta att du har en bas med två stycken 4 ohms spolar. Paralellkopplar du dom får du en impedans på två ohm, seriekopplar du dom får du en impedans på åtta ohm.

Parallell: Kopplar du mot en kanal så ser den kanalen två ohm, bryggar du och kopplar mot två bryggade kanaler så ser varje kanal en ohm.

Serie: Kopplar du mot en kanal så ser den kanalen åtta ohm, bryggar du och kopplar mot två bryggade kanaler så ser varje kanal fyra ohm.

/Göran

Ok, så hur tycker du att jag ska göra? Ska jag parallellkoppla dom och brygga. Eller strunta i att brygga. Det finns väl ett rätt svar. eller beror det på lite på...?

10 287 Inlägg
6 maj 2008
Jag vet inte vad jag skall tycka då 1 ohm last per kanal i "dussinslutsteg" kan vara väl våldsamt även om stegen kallas för "2ohm load bridged compatible". Basslutsteg som skall driva 1 ohm bör vara digitala slutsteg då man med vanliga klass AB steg får en sjuhelvetes förlusteffekt och massor av värme i stegen.

Någon av dom erfarna installatörerna som surfar runt här får komma med ett bättre svar.

/Göran

erik_90 skrev:
Ok, så hur tycker du att jag ska göra? Ska jag parallellkoppla dom och brygga. Eller strunta i att brygga. Det finns väl ett rätt svar. eller beror det på lite på...?

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

372 Inlägg
6 maj 2008
Skulle ev. steget klara av lasten så har nästan all dämpfaktor försvunnit och du kommer ha dålig kontroll på konutslagen.

Octanaudio
Ljudbyggaren
Tävla i bilstereo Bilstereoförbundet
Team Ljudbyggaren

86 Inlägg
6 maj 2008
Trådstartare
Okej.   Kanske nämna att det är ett Rockford Fosgate T4004. Fyra kanaler.

Någon erfaren installatör som har ett svar?

f.d. Robospine
208 Inlägg
6 maj 2008
Sharky skrev:
Ok. Vi tar det i steg:

/Göran

Där sa du nåt, det där har jag inte tänkt på, just att det blir skillnad när man bryggar.
Jag har haft lite problem med att steget klipper på hög volym men inte lyckats lista ut vad det kan vara.
Det är två talspolar på en RE10 som parallellkopplats och bryggats på mitt MDS F40 (4*90W) så jag antar att det mycket väl är steget som inte pallar lasten.

Då tar jag tillbaka det jag så innan om att köra på parallell + brygg wink

..eller hur fan var det nu igen?
www.domiseven.se <<-- Byggdagboken
Min projekttråd

86 Inlägg
6 maj 2008
Trådstartare
Men om jag inte bryggar så borde de va lungt va?

Har en till fråga. Ungefär hur länge tror ni jag kan jag spela på normalvolym utan motorn på, utan att skada batteriet(något mackbatteri)

21 761 Inlägg
6 maj 2008
erik_90 skrev:
Har en till fråga. Ungefär hur länge tror ni jag kan jag spela på normalvolym utan motorn på, utan att skada batteriet(något mackbatteri)

Det är svårt att gissa, beror bla på hur mycket ström som grejorna drar och hur mycket man drar ur batteriet. Är det ett vanligt startbatteri så tål de normalt sett inte så många djupurladdningar innan de pajjar.

86 Inlägg
6 maj 2008
Trådstartare
Drönirettab skrev:
erik_90 skrev:

Det är svårt att gissa, beror bla på hur mycket ström som grejorna drar och hur mycket man drar ur batteriet. Är det ett vanligt startbatteri så tål de normalt sett inte så många djupurladdningar innan de pajjar.

Bara på ett ungefär.5min. en kvart, halvtimme, timme? Själv har jag ingen aning då de är första gången jag bygger. Dra till me nåt

16 197 Inlägg
6 maj 2008
har du ett friskt batteri av bättre modell så e en halvtimme me de steget inga större problem..

"Testar man inte så får man aldrig veta"

Sök