3422
Sök

Stanna för fotgängare??

N.O.S Cruisers Stockholm
3 404 Inlägg
4 maj 2008
Stannar alltid för fotgängare men när jag själv är ute och går så försöker jag släppa förbi trafik iställer för att bara gå över som vissa tyvär gör. Det vinner alla på, bilarna behöver inte stanna lika ofta och jag slipper oroa mig över att idioten bakom ratten inte stannar ^^

Rock'n Roll

20 Inlägg
4 maj 2008
TenZer skrev:
Stannar alltid för fotgängare men när jag själv är ute och går så försöker jag släppa förbi trafik iställer för att bara gå över som vissa tyvär gör. Det vinner alla på, bilarna behöver inte stanna lika ofta och jag slipper oroa mig över att idioten bakom ratten inte stannar ^^

Jag stannar så ofta som möjligt för fotgängare men vissa tror verkligen att man bara kan gå rakt ut i gatan när man kommer och såna brukar jag se upp med,har varit tvungen att nita för vissa och man ser hur dom hånflinar åt en när dom sniglar över vägen..

Själv tror jag inte att dom vill se den bristen på respekt ute i trafiken när dom själva sitter bakom ratten..

Men allt kommer tillbaka..

German Engineering
9 083 Inlägg
16 juni 2008
Jag stannar alltid för fotgängare förutom om de bara står still, vill helst ha ögonkontakt så det inte blir nåt strul. Vore olyckligt om man körde på en.

//Sam

Innehar SFROs bygghandbok så har du frågor, skicka gärna PM :)
Biltransport? Tveka inte att höra av dig :) Skicka PM :)

Personal- och beteendevetare
1 082 Inlägg
16 juni 2008
HonkelinA_ skrev:
Sushikocken skrev:
Varför behöver man stanna vid rödlysen fatta hur mycket det drar!

har du inte fått lära dig eco-driving? kör du lastbil ska du alltid släppa på gasen (det puttar på rätt bra med full last på både bil och släp) en bra bit innan du kommer fram till rödljusen och lägga i lämplig växel när du börjar närma dig, samma sak med vanlig personbil... när du väl är framme och det slår om till grönt så rullar du ju fortarande smile det sparar massor...

Ganska enkelt ja.

Tyvärr ser jag allt för många (med nytaget kort/låg ålder) som i princip gasar ända fram till rödljusen (när det är rött), för att sedan stå på bromsen. Motorbroms verkar vara något helt främmande för dessa.

Litterarum radices amarae, fructus dulces.

German Engineering
9 083 Inlägg
16 juni 2008
Ska också tillägga att jag använder motorbroms ganska mkt smile

//Sam

Innehar SFROs bygghandbok så har du frågor, skicka gärna PM :)
Biltransport? Tveka inte att höra av dig :) Skicka PM :)

350 Inlägg
16 juni 2008
hur e d ifall folk ska över vägen där d inte är zebra märken på vägen tongue stannar ni då me d gör jag oftast inte, visst jag kör inte över folk då men då är d dom som får akta sej tycker man, vissa kutar ju över vägarna som om d vore nån löpbana. .

* Klåpare
1 718 Inlägg
16 juni 2008
Miljötänket genomsyrar vardagen för mycket just nu. Lagen om att stanna för fotgängare blev till dels för att få ner snitthastigheten i tätbebyggda områden och dels för att få ner antalet olyckor vid övergångsställen. Lite avgaser är skit samma...
Hade det varit så fruktansvärt miljöfarligt med lite extra avgaser så hade vi ändrat skatter och bidrag så pass att det hade varit billigare att köpa potatis mm. från Svenska (eller iaf lokala) bönder än att köpa importerad dito som åkt lastbil i vem vet hur många mil. Vissa miljöfarliga avfall får åka lastbil från Sverige till Norge för lagring, det anses vara mindre farligt om det ligger där än här antagligen. Byråkrati...

Klokhet kommer av erfarenhet och erfarenhet kommer av dumheter.

VW-nörd?
4 332 Inlägg
16 juni 2008
kovamies skrev:
hur e d ifall folk ska över vägen där d inte är zebra märken på vägen tongue stannar ni då me d gör jag oftast inte, visst jag kör inte över folk då men då är d dom som får akta sej tycker man, vissa kutar ju över vägarna som om d vore nån löpbana. .

Hände mig att en sån där tomte gick hur jävla sakta som helst utan zebramärken, körde i 40 på 50 väg, då tuta ja på honom, blev han förbannad som fan å försökte läsa reg.numret..
Ne, tuta å kör, de har ju sina crossingpoints, precis som jag blir förbannad på älgar som inte går över där de har skyltar.

294 Inlägg
16 juni 2008
richardoo290 skrev:
bollen1986 skrev:
den regeln att stanna för fotgängare skiter ju polisen i med så varför ha den??

vet inte hur många ggr jag varit nära på att bli påkörd av bilister inklusive polisen!

nej ta bort den så man slipper den tycker jag

en bilist behöver inte stanna för fotgängare där de finns trafikljus, tongue
sen behöver man inte stanna för fotgängare som korsar vägen där de inte finns övergångställen..

så om de är där du har vart nära på att bli påkörd som ja tror så kan man inte annat än skratta"
och går du rätt ut på vägen utan att avakta o se om bilarna stannar så e de ju rätt dumt av dig,
eftersom du skrev att dem nästan kört på dig så antar ja att du var mitt på vägen då de skedde..?

Hört talas om att det finns övergångsställen som inte är övervakade?

"För att bli gammal och erfaren måste man först vara ung och galen"

Bry mindre, varva mer
5 753 Inlägg
16 juni 2008
st220hgv skrev:
LasseMan skrev:
Kom o tänka på en sak när jag körde i stan för nån dag sen.. Jag menar hur bra kan det vara för naturen för att behöva stanna för fotgängare tänka alla bilar,bussar,lastbilar som först måste bromsa in till stillastående och sedan gasa på för att komma iväg.. hur mycket extra avgaser blir inte det?

Bäst att följa lagen som sagt. Med tanke på miljön så tycker jag att det är ännu konstigare att det finns "drive in" på Max o Mc donalds.... Att inte det förbjuds isf.

äh vem fasen orkar gå in och äta, bara jobbigt ju tongue

Jag skryter inte gärna och spelar inte känd men jag är född till en stjärna och kommer dö som en legend!

874 Inlägg
16 juni 2008
Nej men det e väl fullkomligt logiskt, att ett 35 tons lastbils ekipage ska stanna och vänta på Agda 84 med vovve som behöver en halvtimma för att ta sig över vägen. Hallå det säger väl sig självt, jag har sagt det förut och säger det gärna igen, allt miljö snack som är trenden just nu är överdrivet skitsnack och ett sätt för politikerna att få in mer pengar, nothing more nothing less. roll

:edit: stavfel.
Senast redigerat av brillmongo (16 juni 2008)

- I came to wreck everything and ruin your life …. God sent me -
- www.gbrt.se -
- TRANCE4LIFE-

Det som inte dödar gör ont
2 668 Inlägg
16 juni 2008
haha det som är roligt är när dom jävla fossilerna som ska över som har rätt att göra som dom vill då dom byggt landet. kastar sig ut i vägen så man får stå på bromsen och sen om man bli lite upprörd över det och visar det då blir det nävar skrik och försök att slå i biltaket då man åkerförbi

2slow

DFFL
9 020 Inlägg
16 juni 2008
J_Storm skrev:
richardoo290 skrev:
bollen1986 skrev:
den regeln att stanna för fotgängare skiter ju polisen i med så varför ha den??

vet inte hur många ggr jag varit nära på att bli påkörd av bilister inklusive polisen!

nej ta bort den så man slipper den tycker jag

en bilist behöver inte stanna för fotgängare där de finns trafikljus, tongue
sen behöver man inte stanna för fotgängare som korsar vägen där de inte finns övergångställen..

så om de är där du har vart nära på att bli påkörd som ja tror så kan man inte annat än skratta"
och går du rätt ut på vägen utan att avakta o se om bilarna stannar så e de ju rätt dumt av dig,
eftersom du skrev att dem nästan kört på dig så antar ja att du var mitt på vägen då de skedde..?

Hört talas om att det finns övergångsställen som inte är övervakade?

Du ska inte tvärnita om det innebär fara.

To thine own self be true, and it must follow, as the night the day, thou canst not then be false to any man.
/William Shakespeare, Hamlet.
A wise man once told me that death smiles at us all. All a man can do is smile back.
Russel Crowe, Gladiator.

362 Inlägg
16 juni 2008
Ja de är därför ja är miljövänlig och stannar bara på rött ljus big_smile

892 Inlägg
16 juni 2008
Det är väl självklart, nog så irriterande, men lika jävla irriterande när man är ute och går, och man håller på att bli överkörd av bilar som bara blåser rakt på så man får hoppa ur vägen.

När detta händer mig brukar jag ta reg-nr på bilen och kolla upp vad det är för idit som kör, som verkar tycka att det är bättre med hjärna utsmetad på rutan, än att trycka på bromsen...
Självklart bara på obevakade övergångsställen.

Men det här har varit uppe ett antal gånger förut...

"Nä det här suger. Farväl grymma värld! Nu raderar jag kontot." *dramatiskt musklick* - Sandman
Min projekt tråd

9 108 Inlägg
16 juni 2008
Det roliga är ju att sedan lagen om att man måste stanna för alla fotgängare vid övergångsställen så har det blivit fler skadade fotgängare lol , dom tror att det bara är att gå. Dom tänker inte på att bilar är hårda, och vad går sönder först? Plåt eller ben.

7 100 Inlägg
16 juni 2008
stannar bara för dom som går över ett övergångsställe,resten som bara går över vägen skiter ja i!

hante ja haft så tajte troser så hadde ja bröta omkull dej!

Sök