3026
Sök

montera Sportluft filter på Audi 100 2.8e sedan

5 Inlägg
3 maj 2008
Trådstartare
#1
Är nybörjare när det gäller att  pilla med motorn till bilar.

Tänkte montera ett sportluft filter på min audi 100 2.8e sedan.

Jag har fixat en adapter som jag satte på själva ''klumpen'' där LMM och allt elektroniskt sitter.

efter själva ''klumpen'' där jag satte adaptern satt bara själva luftfiltret, och i det luftfiltret satt 2 olika rör-vägar där den sög in luft.
Det ena röret satt mot själva motorn som att det sug bort varmluft från motorn och det andra röret sög in luft från ''det fria''.
mellan dessa två luftingångar i filtret satt det som en vippa som kunde täppa till ena eller andra luftingången, i neutralt läge satt den så det tog 50/50 från båda rören.

jag testade i vilket fall att ta bort detta luftfilter och satte fast ett sportluft filter på adaptern som jag satte på ''klumpen'' som jag sa tidigare.

testade starta bilen, den startade men dog efter ett par sekunder.

undrar om någon vet lite vad de två olika luftrörs ingångarna i original filtret är till för och hur jag ska göra  för att få det att fungera eller vad jag har gjort för fel iom att bilen startar men dör efter ett par sekunder med sportluftfiltret.

hur jag jag gå tillväga för att få det att fungera? vad kan vara orsaken till att det inte fungerar?


Här har ni bilder på det

Där jag monterade adaptern och sportluft filtret:

http://img261.imageshack.us/my.php?image=adapterur6.gif




Dom 2 olika luftingångarna i original luftfiltret:

http://img229.imageshack.us/my.php?imag … garsw3.gif


198 Inlägg
24 juli 2008
#2
kan nån som kan svara på den här gamla tråden ?smile har en likadan bil och är i farten att montera sportluft jag med skulle ju vara sug om det inte funkar, och hur man isåfall fixxar det.

1 688 Inlägg
24 juli 2008
#3
Slangen som suger in luft som den hämtar vid motorn går väl till grenröret som blir varmt fort, och motorn får varmluft för att snabbare få upp arbetstempen.

Angående varför din bil dör har jag inte en aning, vad händer om du testar utan något filter över huvud taget?

Vore dessutom enklare om du lade upp en bild på hur det ser ut efteråt, inte bara en bild med en pil som pekar att du satt en adapter där.

Varning till er allergiker, inlägget kan innehålla spår av ironi och moralkakor!

Sheik Yerbouti
1 899 Inlägg
25 juli 2008
#4
Som sagt, de röret som går mot motorn är förvärmarslangen och är till för att få upp arbetstemp snabbt. Den andra tog ju luft från det fria.. Varför motorn inte startar efteråt begriper ja inte heller, ska vara att den drar i sej för mkt varmluft eller dylikt isf. Känns ju hellre som om de skulle vara en skum lmm.

Svanholm:
Pröva bara att montera ditt filter på lmm, se vad som händer och berätta sen. Skulle inte din funka heller så är de ju ett allmänt problem och då kan de vara värt att ta upp!

"Vi er dem de andre ikke må lege med".
m5portal.com
m3portal.com

198 Inlägg
26 juli 2008
#5
ofc, men just nu sitter jag och klurar på hur jag ska göra med förvärmarslangen efteråt, om man kan plugga igen det där hålet eller om man måste ha nått annat där.

Sheik Yerbouti
1 899 Inlägg
26 juli 2008
#6
Körde med öppet filter på 744an ett tag. Slet bort förvärmarslangen, nu har ja dock börjat köra med vanliga luftburken då ja höll på å bli vansinnig på ljudet från filtret. Fränt ett tag tongue Men kör man över 100 mil per vecka blir man rätt less wink

Hur som helst så är de ju iaf jävligt bra om du ser till att filtret drar i sej så lite varmluft som möjligt. Om du lätt kommer över aluminium plåt så är de ju ett bra alternativ att bocka till och skärma av med!

"Vi er dem de andre ikke må lege med".
m5portal.com
m3portal.com

198 Inlägg
27 juli 2008
#7
ska testa o skruva på det imorrn, om lmm sitter fast dvs, på bmwn så satt den i luftburken o då har jag inga grejjer hemma så jag kunde tillverka nått stag:(


Sök