3349
Sök

motorproblem Volvo 480 turbo -88

4 Inlägg
5 maj 2008
Trådstartare
Hejsan!

Jag har köpt en 480t som jag har fått lite problem med..
Jo som jag har förstått det så ska det vara en återcirkulerande wastegate i min volvo, men här om dagen när jag pressade volvon ganska hårt så, på höga varv, brast något(?)

Jag saktar ju såklart ner och tänker "vafan köpte jag volvo för?" nää skämt o sido..
Jag tänkte "va va nu detta?" =P

När jag sen kör iväg igen så dumpar den rakt ut i luften. Jag kör in till vägkanten och öppnar motorhuven.. jag varvar och märker då att den dumpar nere vid mina ben, från intercoolern!

Jag har verkligen ingen aning om hur en intercooler fungerar, eller om det över huvud taget är möjligt att den kan "dumpa" ur intercoolern.

Någon som vet något om detta som kan hjälpa mig?

Volvomekaniker
299 Inlägg
6 maj 2008
det är nog en slang som har släppt eller en dålig intercoller

4 Inlägg
6 maj 2008
Trådstartare
Du tror att det nog är det? tongue

Någon som kan svara på om det är möjligt att en ic kan dumpa..?

all hjälp mottages .

Det som inte dödar gör ont
2 668 Inlägg
6 maj 2008
men titta efter om du ser nått hål eller om den har sprukit i svetsarna på sidorna ...nån får gasa och du lyssna alt titta lite med

2slow

1 785 Inlägg
6 maj 2008
http://forum.saabturboclub.com/viewtopic.php?t=80329

Denna länken kan nog hjälpa till!

Som jag förstår det, bildas det ett ofantligt övertryck i intercoolern om inte Avlastningsventilen fungera som den ska.

Om tex den styrande vacuumslangen från insuget till avlastningsventilen hoppar av är ju avlastningsvetilen alltid i stängt läge.
Senast redigerat av dbjanoz (6 maj 2008)

Jag hoppas att vägverket förstår vikten av att hålla avstånd till framförvarande är minst lika viktigt som att hålla hastigheten i trafiken. När ska de börja den kampajen?

4 Inlägg
6 maj 2008
Trådstartare
Tack så mycket för svaren.
Låter vettigt dbjanoz, Tack för länken! smile

Sök