När man ändå är igång med bilen kan man ju lika gärna slänga upp en projekttråd
Lite bekgrundsfakta:
Saab 9000 CSE 2,3T -96
Bilen köptes i mars -08 för 10 000:- med 28 000mil på mätaren och lysande CE lampa.
När jag kört en 2,3T -92 med TCS innan så var det ett riktigt uppköp.
Planer på ett litet projekt hade jag redan innan jag köpt denna bilen.
Och -96:an gav mig en mycket gott grundprojekt.
Den köptes med lite småfix såsom trasigt vänster bakljus, lysande CE och ABS lampa den
går även i GLT.
Bilen hade som sagt gått 28 000mil men lät trots detta mycket frisk i motor och låda.
Den hade varit körd av en dam innan och hade en fullstämplad servicebok fram till 27 700mil.
Första projektet var att flytta över ett gäng 17" fälgar som ursprungligen kom från -92an.
Sedan flytta över 3" systemet från den andra bilen.
Lista med mina planer över bilen:Sänkning [X]
Ställbara Gula Koni [ ]
Framvagnsrenovering [ ]
Bakvagnsrenovering [ ]
Nedlackering [ ]
AERO-paket [/] (Finns, skall bara lackas och monteras).
TD04HL-19t [/] (Köpt).
630cc Siemens DEKA [/] (Köpt men behöver 4st till).
IC [ ]
Walbro 255lh [ ] (På ingång).
3" avgas [ ] (På ingång).
Återkommer och redigerar mer i tråden framöver
Slänger in ett par bilder här nedan.
Precis varit och hämtat
17"arna ditsatta
3" avgas monterat
25/11- 08Tillägg efter att tråden skapats är att det dykt upp en till bil.
Efter att min 9000 gjorts om till en ren projektbil så var jag tvungen
att skaffa en bruksbil till. Till att börja med blev det en Volvo 360 -87.
Men efter några missöden då den i startade bestämde jag mig på att satsa
lite större.
Bakgrundsfakta:
Saab 9-5 Aero -00
Köptes i oktober 2008 med 10 800 mil på mätaren.
49 000:- blev slutpriset men lite småskavanker.
Lite repig huv och vevaxelgivaren behöver bytas.
Dock inget panik.
Planerna blir ett rullande projekt.
Startade med ett sk. steg 1 vilket gav mig ~270hp/400nm.
Nästa anhalt blir ett etanolprogram med Siemens DEKA 630cc spridare,
Henko soppapump, 3" DP, racekatt och kungscobran. Vilket ger mig 315hp/440nm.
Vridet begränsat till 440nm för att skona koppling och kolvar.
När min 9000 är igång blir det en T5 botten (Dvs. T5 kolvar och stakar).
Större turbo
och lite annat godis.