3149
Sök

200sx s13 började spika efter nerväxling

136 Inlägg
9 maj 2008
Trådstartare
#1
Hej!

Helt plötsligt när jag var ute och körde nyss och växlade ner till trean, så började hela bilen hugga och hoppa, det gick att köra med koppling halft nedtryck, men så fort jag släppte upp kopplingen så började bilen hoppa rejält och ville dö.. Någon som vet vad som kan ha hänt?

MVH Kim

Peugeot 206 GTi -00 "TILL SALU!", Nissan 200sx s13 -92

564 Inlägg
9 maj 2008
#2
Någon turboslang som lostnat? Går den normalt när du står still?

564 Inlägg
9 maj 2008
#3
Kom på en annan sak... har du trimmat den på något sätt? 200sx har ju en fuelcut som går in om laddtrycket blir för högt. Å andra sidan så går ju den i endast vid max laddtryck...

hmmm. smile

//J

136 Inlägg
9 maj 2008
Trådstartare
#4
groze skrev:
Någon turboslang som lostnat? Går den normalt när du står still?
Tack för svaren, ja den går bra när jag står still, om jag står på tomgång och släpper upp kopplingen så dör den. Har jag fart och släpper upp kopplingen och gasar lite så hoppar den bara fram.

Peugeot 206 GTi -00 "TILL SALU!", Nissan 200sx s13 -92

136 Inlägg
9 maj 2008
Trådstartare
#5
Provade gasa lite på tomgången, kommer inte upp till mer än 2500 rpm.. Den vill gärna dö vid gaspådrag tongue
Senast redigerat av kimpaa (9 maj 2008)

Peugeot 206 GTi -00 "TILL SALU!", Nissan 200sx s13 -92

1 703 Inlägg
9 maj 2008
#6
En polares 200sx började hoppa och tappa orken som fan vid en omkörning, dvs han växlade ner och trampade på. Det visade sig vara insugspackningen som gått sönder. Gasade man med huven öppen och hade handen vid insuget kände man att det poffade och blåste.

Skulle även kunna vara lambdasonden som sjungit sista versen.


Min dröm, din vardag.
641 Inlägg
10 maj 2008
#7
kimpaa skrev:
Provade gasa lite på tomgången, kommer inte upp till mer än 2500 rpm.. Den vill gärna dö vid gaspådrag tongue
Kolla så att kontakten till LMM:en inte har lossnat. Är LMM:en urkopplad eller trasig går det inte att varva mer än 2500.


53 Inlägg
10 maj 2008
#8
henkebenke skrev:
En polares 200sx började hoppa och tappa orken som fan vid en omkörning, dvs han växlade ner och trampade på. Det visade sig vara insugspackningen som gått sönder. Gasade man med huven öppen och hade handen vid insuget kände man att det poffade och blåste.

Skulle även kunna vara lambdasonden som sjungit sista versen.
jag har samma problem, när jag gasar på så vill den inte jobba mer när den kommit upp till 3500 varv, sen när den har lyckats ta sig över 3500 varv så går den bra, men det är som att den inte vill dra på alls vid låga varv.

gäääs

1 703 Inlägg
10 maj 2008
#9
r0bba_ skrev:
henkebenke skrev:
En polares 200sx började hoppa och tappa orken som fan vid en omkörning, dvs han växlade ner och trampade på. Det visade sig vara insugspackningen som gått sönder. Gasade man med huven öppen och hade handen vid insuget kände man att det poffade och blåste.

Skulle även kunna vara lambdasonden som sjungit sista versen.
jag har samma problem, när jag gasar på så vill den inte jobba mer när den kommit upp till 3500 varv, sen när den har lyckats ta sig över 3500 varv så går den bra, men det är som att den inte vill dra på alls vid låga varv.
Testa även med en annan LMM.


53 Inlägg
10 maj 2008
#10
henkebenke skrev:
r0bba_ skrev:
henkebenke skrev:
En polares 200sx började hoppa och tappa orken som fan vid en omkörning, dvs han växlade ner och trampade på. Det visade sig vara insugspackningen som gått sönder. Gasade man med huven öppen och hade handen vid insuget kände man att det poffade och blåste.

Skulle även kunna vara lambdasonden som sjungit sista versen.
jag har samma problem, när jag gasar på så vill den inte jobba mer när den kommit upp till 3500 varv, sen när den har lyckats ta sig över 3500 varv så går den bra, men det är som att den inte vill dra på alls vid låga varv.
Testa även med en annan LMM.
Tror du 300zx LMM passar in på 200sx?

gäääs

Min dröm, din vardag.
641 Inlägg
10 maj 2008
#11
r0bba_ skrev:
Tror du 300zx LMM passar in på 200sx?
Inte utan anpassat chip eller mappning. Kontakterna stämmer inte heller.


Asgammal medlem.
2 246 Inlägg
11 maj 2008
#12
r0bba_ skrev:
henkebenke skrev:
En polares 200sx började hoppa och tappa orken som fan vid en omkörning, dvs han växlade ner och trampade på. Det visade sig vara insugspackningen som gått sönder. Gasade man med huven öppen och hade handen vid insuget kände man att det poffade och blåste.

Skulle även kunna vara lambdasonden som sjungit sista versen.
jag har samma problem, när jag gasar på så vill den inte jobba mer när den kommit upp till 3500 varv, sen när den har lyckats ta sig över 3500 varv så går den bra, men det är som att den inte vill dra på alls vid låga varv.
kolla tändningen..så betedde sig min också innan


27 Inlägg
11 maj 2008
#13
Min s13 blev precis så när generatorn inte ladda som den skulle, bränslepump och spridare fick inte kräm så det räckte. Hoppas det löser sig för dig

"If it ain't a rotor it ain't a motor"

53 Inlägg
11 maj 2008
#14
maximus skrev:
r0bba_ skrev:
henkebenke skrev:
En polares 200sx började hoppa och tappa orken som fan vid en omkörning, dvs han växlade ner och trampade på. Det visade sig vara insugspackningen som gått sönder. Gasade man med huven öppen och hade handen vid insuget kände man att det poffade och blåste.

Skulle även kunna vara lambdasonden som sjungit sista versen.
jag har samma problem, när jag gasar på så vill den inte jobba mer när den kommit upp till 3500 varv, sen när den har lyckats ta sig över 3500 varv så går den bra, men det är som att den inte vill dra på alls vid låga varv.
kolla tändningen..så betedde sig min också innan
okej skall kolla det,

gäääs

3 Inlägg
12 maj 2008
#15
jag har haft det problemet då var det glapp i kontakten vid LMM
va precis så som du beskriver det.. kolla så inte kabeln är spänd vid kontakten

Das vas das das
179 Inlägg
12 maj 2008
#16
brossan 200 hade samma syndrom och det var katen..

Some say, one of his legs get longer when he sees a pretty lady... and that I haven't done one of these for some time and I've forgetten to make up a second thing. All we know is, he's called the Stig.
--Richard Hammond [S12E6]


Sök