3266
Sök

Volvo 850 T5 spyr ur sig blårök

Assumption is the mother of all fuck ups!
764 Inlägg
9 maj 2008
Trådstartare
#1
Tjenare!
Detta rör en 850 Turbo -94 (B5234FT), trimmad med motsvarande Autotech steg 4

Bilen blåryker konstant, även vid kallstart på tomgång, men speciellt då motorn varvar ner (det ryker duktigt, inte små puffar utan stora moln - blir dimma utanför bilen)
Problemet kom plötsligt, alltså inget som smugit sig på!

Stiften är inte särskilt kladdiga (nästan helt nya stift), dock ett med lite brunare porslin än resten, dock ser alla elektroder fina ut!
Vevhusventilationen är inte igensatt
Jag verkar ha bra komp då jag inte har någon blow-by (testade även att koppla bort vevhusventilationen från insugsröret - ingen skillnad)
Turbon är i princip ny (nyrenoverad 19T)

Mina teorier är kolvring (oljeringen) eller ventilstyrning. Dock känns det som om jag borde få en del blow-by med trasig kolvring. Det känns även som om det ryker för mycket för att vara en ventilstyrning.

Har iofs inte kollat oljereturen från turbo, men den verkade okej när jag hade isär det senast (ungefär en månad sedan). Vad som talar emot att det är läckage i turbo är att det blåryker direkt när man startat, dvs innan jag har någon temp i avgassystemet.
Finns ingen olja i tryckrör heller för den delen.

Det jag tror mest på är som sagt kolvring, är inte långt ifrån att riva ur hela motorn men tänkte höra med er först!

Mvh

2 911 Inlägg
9 maj 2008
#2
Jag tror mer på turbon, inte att den pajjat helt men är på god väg.
Hade samma fenomen när jag sköt min snurra, däremot rökfyllde jag gården på några sekunder direkt efter man startat den.

Assumption is the mother of all fuck ups!
764 Inlägg
9 maj 2008
Trådstartare
#3
Jag tror faktiskt inte på turbon. Den ryker ju direkt vid kallstart, och då lär ju inte oljan antändas i avgassystemet?! I tryckrör finns ingen olja, så den vägen är det inte. Dessutom köpte jag turbon för bara 200 mil sedan, då totalrenoverad av fackman (s.k. utbytesturbo).

Nej, tror på något annat! Nån som har ett annat förslag?

294 Inlägg
9 maj 2008
#4
Lånar tråden lite.. om det är ok ?

När jag "kallstartar" min 9000 aero så kommer det rätt mkt blårök. vad kan det bero på?

Om jag minns rätt så började detta hända när jag testade lite etanol i bilen.. men detta var för över 1 månad sedan och har hunnit köra ca 3-400 mil sen dess.. har det nått att göra med det? :S

"För att bli gammal och erfaren måste man först vara ung och galen"

4 001 Inlägg
9 maj 2008
#5
du får ingen Blow-by när en oljering är skadad men det ryker utav h*lvete

men jag tror ändå att det är turbon, trots att det är en utbytes så kan det vara fel på den...

Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må

2 911 Inlägg
9 maj 2008
#6
Min utbytes från SL turbo höll i 60 mil, sen kastade den in handuken.

Assumption is the mother of all fuck ups!
764 Inlägg
9 maj 2008
Trådstartare
#7
kolvas skrev:
du får ingen Blow-by när en oljering är skadad men det ryker utav h*lvete

men jag tror ändå att det är turbon, trots att det är en utbytes så kan det vara fel på den...

Men hur kan det då ryka vid kallstart? Bör inte vara möjligt enligt mig. Jag är nämligen helt säker på att det inte läcker på trycksidan..

Varför tror du inte på kolvring? Det bör ju förklara mina symptom!

4 001 Inlägg
9 maj 2008
#8
att det börja ryka med en gång är inget lustigt, det blir tillräckligt varmt i turbon för att oljan ska börja ryka på ca 0,1 sekund.

att en oljering går sönder händer näst intill aldrig, jag har aldrig lyckats knäcka någon och har bara varit med om att det varit det felet en enda gång men däremot så har jag varit med om ett antal turbohaveri, både på utbytes och på fabriksnya.

Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må

Assumption is the mother of all fuck ups!
764 Inlägg
9 maj 2008
Trådstartare
#9
kolvas skrev:
att det börja ryka med en gång är inget lustigt, det blir tillräckligt varmt i turbon för att oljan ska börja ryka på ca 0,1 sekund.

att en oljering går sönder händer näst intill aldrig, jag har aldrig lyckats knäcka någon och har bara varit med om att det varit det felet en enda gång men däremot så har jag varit med om ett antal turbohaveri, både på utbytes och på fabriksnya.

Jahaja. What the heck, är ju mycket lättare att testa byta turbo än att riva ut hela motorn! Får väl börja med att kolla så att oljereturen är som den ska. Är det lätt att märka om turbon är som den ska genom att känna på turbinaxeln, eller bör jag införskaffa en ny att testa med?

mvh

176 Inlägg
10 maj 2008
#10
haaj, har du pajj kolvring så äre inte nån vidare komp på den cylindern, är ingen hejjare på turbo maskiner men vad jag fått höra från folk som haft de problemen så låter det som turboprobs.

66 Inlägg
10 maj 2008
#11
kolla så inte vevhus ventila är tät så den trycker ut olja

ante va namnet 26 år jobbar som mekaniker,

Ahlsen
10 maj 2008
#12
tror också på att det är turbon som börjar ge sig

Assumption is the mother of all fuck ups!
764 Inlägg
11 maj 2008
Trådstartare
#13
and3r5son skrev:
haaj, har du pajj kolvring så äre inte nån vidare komp på den cylindern, är ingen hejjare på turbo maskiner men vad jag fått höra från folk som haft de problemen så låter det som turboprobs.

Är det bara oljeringen så ska jag ju rent teoretiskt sett ha kvar komp. Finns ju fortfarande två kolvringar som är till för att stänga inne komp. kvar.


Ahlsen skrev:
tror också på att det är turbon som börjar ge sig.

Jag ska gå ut och riva ner turbon nu så får vi se!
Återkommer väl hit om några timmar..

Assumption is the mother of all fuck ups!
764 Inlägg
11 maj 2008
Trådstartare
#14
Har precis skruvat isär det nu, turbon var det inget fel på. Så vart sitter problemet tror ni? Måste väl vara en kolvring.

I vilket fall som helst så börjar jag riva ut motorn nu efter lunch

25 Inlägg
11 maj 2008
#15
har du testat att trycka olja i turbon med tryck?

Låter som läckande lager.

Renault, It's not a car, it's a lifestyle

Assumption is the mother of all fuck ups!
764 Inlägg
11 maj 2008
Trådstartare
#16
figgesoft skrev:
har du testat att trycka olja i turbon med tryck?

Låter som läckande lager.

Det ligger lika mycket olja i avgashusets inlopp som utlopp, så turbon är det inget fel på.

Ingen som haft samma problem p.g.a. kolvring eller något tidigare?

25 Inlägg
11 maj 2008
#17
lika mycket olja i avgashuset?

Du menar före och efter avgasturbinen?

Lagret kanske läcker lika mycket åt båda hållen?
Det kanske är värt att koppla på en slang med oljetryck.

Eller låna en likadan turbo av nån kompis o testa om även den blåryker.
(eller en liknande turbo.. räcker ju att du kör utan laddtryck (tomgång))

Du kan också testa att koppla från tändpsolar och spridare för att köra motorn på startmotorn en stund.
Tryck sedan ner en ståltråd i tändstiftsbrunnarna med en trasa för att se om någon cylinder är oljefylld.

Renault, It's not a car, it's a lifestyle

1 058 Inlägg
11 maj 2008
#18
figgesoft skrev:
lika mycket olja i avgashuset?

Du menar före och efter avgasturbinen?

Lagret kanske läcker lika mycket åt båda hållen?
Det kanske är värt att koppla på en slang med oljetryck.

Eller låna en likadan turbo av nån kompis o testa om även den blåryker.
(eller en liknande turbo.. räcker ju att du kör utan laddtryck (tomgång))

Du kan också testa att koppla från tändpsolar och spridare för att köra motorn på startmotorn en stund.
Tryck sedan ner en ståltråd i tändstiftsbrunnarna med en trasa för att se om någon cylinder är oljefylld.

det förstår du väl att inte oljan väljer att gå mot angaserna... roll oljan kommer med största sannolikhet innan turbon.

men jag hade rivit toppen av motorn innan jag lyft ur hela skiten. den ska ju ändå av om du ska byta kolvringar big_smile kan ju vara trasig topppackning, krökt ventil eller vafan som helst..

PoLoud =D

25 Inlägg
11 maj 2008
#19
där finns väl oljetryck som kan pressa ut olja även i ögonblicket då motorn står still efter körning?
Även MOT avgassidan.

Renault, It's not a car, it's a lifestyle

Volvo tönt... =)
2 349 Inlägg
12 maj 2008
#20
hmm, om du har komp borde det ju inte vara en kolvring? är kolvringen tillräckligt dålig så den släpper igenom massor av olja så släpper den ju även kompet... eller kan en ring vara dålig bara på ena hållet? jag e inget proffs men tycker det låter mysko...



Sök