3275
Sök

Dags för bil, 30.000

2 021 Inlägg
Bilrekonditionerare
453 Inlägg
13 maj 2008
#22
Tveklöst 9000. köpte min i september och har inte haft ett enda problem. Rann igenom besiktningen igår. Har inget mer att säga, prisvärd bil till hundra!

Min låg också i din prisklass, satsa på en -95 eller nyare.

MVH Rikard

Med.lem
3 759 Inlägg
13 maj 2008
#23
OM jag var du skulle jag börja med någon 5k kronors bil (typ en 740) för att leka av sig och lära sig köra.
Sen köpa någon BMW. En 328 kanske, trevliga bilar smile

200 på bakhjulen är mer än 400 på forumet!

191 Inlägg
13 maj 2008
#24
Håller med ovanstående här.Till exempel jag har golfen för att köra av mej med sen köper jag en finare bil efter den. .Jag själv e jävligt sugen på en bmw 325 e36.Jävligt snygga bilar tycker jag och jävligt bra kvalitet på grejorna.Den stora bmw sjukan e väl bussningarna och eventuell rost.Ska du ha en e36 så gå in på autopowers hemsida där har dom köpguide på många bmw modeller. Men corrado o golf vr6 e också roliga bilar mer busbilskänsla i dom=)Kolla även upp köpguider på dom bilar du e sugen på så ser du fel o brister o vad du ska akta dej för osv
Senast redigerat av DirektorIsaksson (13 maj 2008)


43 Inlägg
14 maj 2008
#25
Köp en Opel Kapitän, där har du en rejäl bil! smile

I used to smoke pinners while my moms made dinner
Now I smoke bombs and rock with Lynyrd skynyrd

bor i
529 Inlägg
14 maj 2008
Trådstartare
#26
mmh. men endå. vill gärna ha en bra bil med. som man inte skäms att åka i..
någon som vet någon bakhjulsdriven bil? förutom Volvo och Bmw? Inom 30000kr klassen

http://davidstad.myminicity.com/
http://davidstad.myminicity.com/ind
Det är inte polisen jag är rädd för. Det är moderatorerna...

9 108 Inlägg
14 maj 2008
#27
Omega 3000 24V är klart underskattad.

Såg en fräsch på blocket precis wink
http://www.blocket.se/vi/16220849.htm?ca=16_s


Varningar: För många..
2 552 Inlägg
14 maj 2008
#28
Opel Calibra 16V, det kanske inte är nån fullblodsräser men den är ändå hyfast snabb och snål och duger gott och väl till att impa på brudar och polarna med wink

Sing loud and clear until the game is done, sing Chelsea everyone

a.k.a aLan.
281 Inlägg
14 maj 2008
#29
850 t5. punkt slut smile

1 418 Inlägg
14 maj 2008
#30
Golf GTI 16v, Peugeot 405 MI16, BMW 535i, Volvo 940 LTT/FT, Omega 3000 24v, Mercedes 300e, Civic V-Tec.

Säger precis som jag tycker och tänker! Har alltid gjort och kommer alltid att göra det :)
Yttrandefrihet på Garaget.org? Nej tydligen inte.

1 327 Inlägg
14 maj 2008
#31
Köp en 9000 så lär du inte ångra dig. Enda nackdelen med dem är väl att de är lätt att sno.


1 453 Inlägg
14 maj 2008
#32
Aero T16 skrev:
Köp en 9000 så lär du inte ångra dig. Enda nackdelen med dem är väl att de är lätt att sno.

Jaså varför då?


bor i
529 Inlägg
14 maj 2008
Trådstartare
#34
IceEyes skrev:
Opel Calibra 16V, det kanske inte är nån fullblodsräser men den är ändå hyfast snabb och snål och duger gott och väl till att impa på brudar och polarna med wink

Väldigt snygg bil, någon som vet ifall det finns olika modeller / motor tillval ?
hk?

http://davidstad.myminicity.com/
http://davidstad.myminicity.com/ind
Det är inte polisen jag är rädd för. Det är moderatorerna...

123 Inlägg
14 maj 2008
#35
9000 har en del elfel har jag hört, calibran är segare än smör otrimmad.
En 850 borde vara i din prisklass smile

451 Inlägg
14 maj 2008
#36
Calibran finns med V6 på 170hk och Turbo 4x4 med 204hk om jag inte minns fel! själv hade en calibra turbo som var chippad till ca 240hk, gick väl bra dock ganska mycket problem med den!!! blev en helrenovering av motorn innan jag sålde iväg den! aldrig mer en opel jävel säger jag;( Men annars är det ju en jäklit snygg bil=)

bor i
529 Inlägg
14 maj 2008
Trådstartare
#37
T5Black skrev:
Calibran finns med V6 på 170hk och Turbo 4x4 med 204hk om jag inte minns fel! själv hade en calibra turbo som var chippad till ca 240hk, gick väl bra dock ganska mycket problem med den!!! blev en helrenovering av motorn innan jag sålde iväg den! aldrig mer en opel jävel säger jag;( Men annars är det ju en jäklit snygg bil=)

Okej. vad var det som gick sönder?

http://davidstad.myminicity.com/
http://davidstad.myminicity.com/ind
Det är inte polisen jag är rädd för. Det är moderatorerna...

782 Inlägg
14 maj 2008
#38
Porsche 924/944 kan va något att fundera på
924an är skitbillig att äga, vanlig helförsäkring kosta 2000:- helår (jag får ge ungefär det dubbla för en volvo 850), mycket av delarna kommer från golf1 o gamla audi sen finns det skapligt med begagnade delar så dom flesta delar kostar mycket mindre än till saab 9000 o volvo 850, det finns så gamla att dom har blivit skattebefriade o bes varannat år, dom drar ganska mycket bensin om man räknar hk/vikt men tror inte den drar mer än volvon o saaben, Ganska knölig att meka med för att va så gammal o elsystemet är inte helt stabilt.

Porsche 944 skulle jag akta mej lite för då jag tror försäkringen drar iväg rätt mycket och dom delarna jag jämfört priset på mellan 924 o 944 så är 44an ca: 5 gånger så dyr (tex: urtrampningslager 924: 300:- o 944: 1500:-)

Gillar du inte utseendet på 924an så finns det ganska många ombyggda så dom ser ut som 944an men se till så det är 5bultade fälgar eller rejäla spacers annars ser dom sjukt fåniga ut.


9 108 Inlägg
15 maj 2008
#39
David91 skrev:
Väldigt snygg bil, någon som vet ifall det finns olika modeller / motor tillval ?
hk?

Den bästa och mest stabila (enligt mig) Calibran är den med C20XE, 16V fyra på 150hk, motorn är riktigt bra så länge man sköter den och eftersom bilen inte väger så mycket går den faktiskt förbannat bra.
Du kanske kommer ihåg bilsport-kadetten? Den hade samma motor och den bänkade dom till 170hk på framhjulen efter byte av chip, luftfilter och avgas.

Sedan finns ju V6an med sketen saab-motor på 170 som verkar strula ganska mycket.

Calibra Turbo med 204hk och fyrhjulsdrift har en riktigt nice motor (baserad på ovan nämnda C20XE men med Turbo) men fyrhjulsdriften har en tendens att gå sönder. Det kan man åtgärda genom att förstärka fördelningslådan med en sats från http://www.maxxtuning.se/ .


VW-nörd?
4 332 Inlägg
15 maj 2008
#40
patrik79 skrev:
Porsche 924/944 kan va något att fundera på
924an är skitbillig att äga, vanlig helförsäkring kosta 2000:- helår (jag får ge ungefär det dubbla för en volvo 850), mycket av delarna kommer från golf1 o gamla audi sen finns det skapligt med begagnade delar så dom flesta delar kostar mycket mindre än till saab 9000 o volvo 850, det finns så gamla att dom har blivit skattebefriade o bes varannat år, dom drar ganska mycket bensin om man räknar hk/vikt men tror inte den drar mer än volvon o saaben, Ganska knölig att meka med för att va så gammal o elsystemet är inte helt stabilt.

Porsche 944 skulle jag akta mej lite för då jag tror försäkringen drar iväg rätt mycket och dom delarna jag jämfört priset på mellan 924 o 944 så är 44an ca: 5 gånger så dyr (tex: urtrampningslager 924: 300:- o 944: 1500:-)

Gillar du inte utseendet på 924an så finns det ganska många ombyggda så dom ser ut som 944an men se till så det är 5bultade fälgar eller rejäla spacers annars ser dom sjukt fåniga ut.

Porsche 924 bygger väl ändå på VW Vanen och inte på Golf...det är ju motorn från en van också.
Därför försäkringen är så billig. Ingen som vill köra runt i en van smile



Sök