3284
Sök

Skillnad mellan 940 ltt och 940 T

Svets inriktad
158 Inlägg
13 maj 2008
Trådstartare
#1
hej jag undrar vad det är för skillnader mellan 940 ltt med motorn B230FK och 940 turbo med motorn B230FT+. Tanke på att ltt har 135 hk och Turbo bilen som har 190hk B230FT+ ?

Det som jag vet är att ltt har en mindre turbo men vad är det mer som är annorlunda ?

Varför jag undrar är för funderar på att köpa en ltt och bygga om den till en fulltryckare tongue
Sparar ju lite på försäkringen wink inte så mycket bara 1000 kr men det gör lite iallafall i plånboken:)


Gorgilus addictus
4 756 Inlägg
13 maj 2008
#2
Annan wastegate på 190 hk motorn väl?.
Senast redigerat av THEBADGUY (13 maj 2008)

Allt för den där jävla hatten!

Svets inriktad
158 Inlägg
13 maj 2008
Trådstartare
#3
Inte en anning ? därför jag frågar om det tongue men det kanske det kan va smile


299 Inlägg
13 maj 2008
#4
De är la ingen skilnad på turbon? de är la bara annan wastegate på fulltryckarn och nön anna box? //ANDREAS!

//Andreas Johansson.
-->Volvo 940 LTT<--

Rapidoz
688 Inlägg
13 maj 2008
#5
vart är sharky när han behövs^^

det jag lärt mig..

Turbon är likadana medans tryckklockan? är olika på dom båda.

+ paketet ska bara vara en extra "push" som slår in vid ca 4500varv
för att få den att fortsätta och inte avta som vanliga..

Alltså

ltt och ftt har ingen skillnad utom tryckklockan som tillåter turbon att ladda mera.
+paketet är nästan ett skämt för mig...
har inte riktigt funnit någon poäng med den hmm
och har inte märkt någon skillnad när man kör emot vanliga 940T

Rätta gärna om jag har fel..
Senast redigerat av 940turboplus (13 maj 2008)

Jag har aldrig byggt fel.
Jag har bara kommit på flera sätt att inte göra det på.

Svets inriktad
158 Inlägg
13 maj 2008
Trådstartare
#6
men blir det sån skilland med det alltså? det är ju trots allt 65hk skillnad FAST i för sig boxen gör ju mkt fall det skiljer sig också?


60 Inlägg
13 maj 2008
#7
jag har en ltt me annan wastegate o den går ungefär som ftt tycker ja

Volvo Nörd
85 Inlägg
13 maj 2008
#8
Nja blir väl endå en märkbar skillnad när turbon går in, ltt laddar vid lägre varv å har ett breddare ladd än Fulltryckaren.

När fulltryckaren börjar ladda känner du det mer som en spark i röven än när du har Lättryckaren.

Å dä e Tryckklockan å annan styrbox/programvara tror dä e d enda som skiljer.

Volvo bygger traktorer, Saab bygger flygplan. Jaha vad har det med saken att göra ? inte fan ska du väl flyga med bilen eller hur ? Därför e Volvos växellådor bättre än saabs :D

Grävmaskinist
216 Inlägg
13 maj 2008
#9
DYRARE FÖRSÄKRING!!!!!! Vet detta genom erfarenhet sad + lite hästar, men som man kan fixa me lite tid och pengar...


Rapidoz
688 Inlägg
13 maj 2008
#10
jo men boxen slår märker man typ inget av..
typ för att "behålla" laddet lite längre än vanligt vid högre varv

ah jo men dom flesta på garaget brukar rekommendera ltt eftersom försäkring är billigare
och lätt att få till ftt.
Senast redigerat av 940turboplus (13 maj 2008)

Jag har aldrig byggt fel.
Jag har bara kommit på flera sätt att inte göra det på.

Svets inriktad
158 Inlägg
13 maj 2008
Trådstartare
#11
fiddes skrev:
DYRARE FÖRSÄKRING!!!!!! Vet detta genom erfarenhet sad + lite hästar, men som man kan fixa me lite tid och pengar...

Fattar inte riktigt vad på vilken är det dyrare försäkring ? ltt elr ftt ?


Rapidoz
688 Inlägg
13 maj 2008
#12
Barra91 skrev:
fiddes skrev:
DYRARE FÖRSÄKRING!!!!!! Vet detta genom erfarenhet sad + lite hästar, men som man kan fixa me lite tid och pengar...

Fattar inte riktigt vad på vilken är det dyrare försäkring ? ltt elr ftt ?

ftt har dyrare försäkring än ltt.

Jag har aldrig byggt fel.
Jag har bara kommit på flera sätt att inte göra det på.

Svets inriktad
158 Inlägg
13 maj 2008
Trådstartare
#13
okej då vet jag lite vad det är för skillnader då vad kan man göra för att den ska gå som en fulltryckare o vart köper man grejerna ?


Svets inriktad
158 Inlägg
13 maj 2008
Trådstartare
#14
940turboplus skrev:
Barra91 skrev:
fiddes skrev:
DYRARE FÖRSÄKRING!!!!!! Vet detta genom erfarenhet sad + lite hästar, men som man kan fixa me lite tid och pengar...

Fattar inte riktigt vad på vilken är det dyrare försäkring ? ltt elr ftt ?

ftt har dyrare försäkring än ltt.

jo tänkte det oxå trodde han menade att han menade ltt heeh ? LTT kostar cirka 1000 kr billigare tongue


Rapidoz
688 Inlägg
13 maj 2008
#15
hehe jo tongue
jag kör med 940T+
var lite skillnad på priset cool
men beror ju också på vem man sätter försäkring/ägarbeviset på lol

Jag har aldrig byggt fel.
Jag har bara kommit på flera sätt att inte göra det på.

20 Inlägg
13 maj 2008
#16
de e för dig att byta wastegate helt enkelt. Och en son måste du vell kuna få tag po volvo eller om någon har non po en skrot. man ska kuna ryka non slang me så laddar den fult men de e inte helt nytigt för motorn

Volvo :P

689 Inlägg
13 maj 2008
#17
är de inte annan topp med tro? på min 940 turbo hade jag en 531 topp och på alla polarnas ltt sitter det 530

fritidsprofessor
1 197 Inlägg
13 maj 2008
#19
Det ENDA som skiljer är wastegatens tryckklocka, inget annat..
Motor, topp, programvara i styrboxar, turboagg. m.m.. allt är samma..


Svets inriktad
158 Inlägg
13 maj 2008
Trådstartare
#20
940turboplus skrev:
hehe jo tongue
jag kör med 940T+
var lite skillnad på priset cool
men beror ju också på vem man sätter försäkring/ägarbeviset på lol

jo det är ju det tongue hehe



Sök