2920
Sök

trimma volvon (b230f)

102 Inlägg
13 maj 2008
Trådstartare
#1
tjo ..är på väg att börja trimma botorn i 240in lite (b230f) har en 531 liggandes som ska in på planing nu i veckan samt en vx3 kam.. min fundering är då.
jag satt å läste på kg om deras steg 2 stop 44/35 i ventiler ..det sitter det ju även på 531 om jag inte är helt fel ute ..
på kg står det så här
TOPPLOCK STEG 2 med ventiler in 44 ut 35.
Bearbetade insugnings- och avgaskanaler. Förbränningsrummen upptagna och rundade.

å vad jag jag förstått så e det detta dom gör på andra "mindre toppar än 531 ..behövs detta göras på 531 åxå?

går det bra med den kamen eller bör jag skaffa en annan vill ju att det ska gå så gött som möjligt :smile

ska även ha ett extraktor ..vart kan man få tag i det mer än hos KG ?

är tacksam för seriösa å vettiga svar smile
Senast redigerat av j0haN88 (13 maj 2008)

Rapidoz
688 Inlägg
13 maj 2008
#2
allt beror på vad för prestanda du vill åt..


gå in på
http://www.klracing.se/

där har du en helskottas massa saker wink
Senast redigerat av 940turboplus (13 maj 2008)

Jag har aldrig byggt fel.
Jag har bara kommit på flera sätt att inte göra det på.

102 Inlägg
13 maj 2008
Trådstartare
#3
940turboplus skrev:
allt beror på vad för prestanda du vill åt..


gå in på
http://www.klracing.se/

där har du en helskottas massa saker wink

hmmdet svaret va la inte så givande men tack iaf tongue

Rapidoz
688 Inlägg
13 maj 2008
#4
men jag kan ju inte ge dig tips lr säga vad som behövs göras innan du säger vad det är du vill uppnå

men okej tongue

porta en 531,vx3kam,3",spridare,extraktor,bättre ic så har du iaf en start.
Senast redigerat av 940turboplus (13 maj 2008)

Jag har aldrig byggt fel.
Jag har bara kommit på flera sätt att inte göra det på.

One Man Clan
4 287 Inlägg
13 maj 2008
#5
hur mycke effekt ska du ha ? blir rätt pigg om man trycker i tex H-kam...höjjer soppatrycke
sen kan man ju ställa tändningen lite hårdare än std ....kanske extraktor ....att börja pilla i toppen utan å göra någonting runtikring tror jag bara är onödiga pengar...byt till en roligare kamaxel så är du nog nöjd ett tag


102 Inlägg
14 maj 2008
Trådstartare
#6
940turboplus skrev:
men jag kan ju inte ge dig tips lr säga vad som behövs göras innan du säger vad det är du vill uppnå

men okej tongue

porta en 531,vx3kam,3",spridare,extraktor,bättre ic så har du iaf en start.

vad ska jag med bättre IC till när jag inte har turbo? tongue ..snälla läst inläggena riktigt innan ni börjar svara? tongue

3 650 Inlägg
14 maj 2008
#7
det finn redan 50 miljoner trådar om just detta!! men ex volvo racing dekal i framrutan och kromade ventilhattar så har du 200hk


Driifter;)
1 630 Inlägg
14 maj 2008
#8
finns väl klart häftigare kammar än vx3 .. blir bilen ju i princip som en 940 med FB motor i de sitter ju 531 i vx3 orginal i dem.. så värsta racern blir de ju inte men allt är ju bättre än m kam iaf så

KG steg 2 toppen är värre än orginal 531

Trimma för att köra fort? NÄ, Brett;)

Rapidoz
688 Inlägg
14 maj 2008
#9
j0haN88 skrev:
940turboplus skrev:
men jag kan ju inte ge dig tips lr säga vad som behövs göras innan du säger vad det är du vill uppnå

men okej tongue

porta en 531,vx3kam,3",spridare,extraktor,bättre ic så har du iaf en start.

vad ska jag med bättre IC till när jag inte har turbo? tongue ..snälla läst inläggena riktigt innan ni börjar svara? tongue

antog att du hade turbo när du skrev vx3 kam  för det är nästan bara turbo bilar som använder dom...

men får ta och läsa bättre nästa gång wink

ta en k-kam isåfall och bearbeta toppen
tror inte det spelar nog ingen roll om du använder 530 eller 531a till din bil hmm

behöver inte 3" heller kör på 2,5" istället isf
Senast redigerat av 940turboplus (14 maj 2008)

Jag har aldrig byggt fel.
Jag har bara kommit på flera sätt att inte göra det på.

102 Inlägg
14 maj 2008
Trådstartare
#10
Kesler skrev:
det finn redan 50 miljoner trådar om just detta!! men ex volvo racing dekal i framrutan och kromade ventilhattar så har du 200hk

mm det va ju ett klyftigt svar ..nolla

3 650 Inlägg
14 maj 2008
#11
j0haN88 skrev:
Kesler skrev:
det finn redan 50 miljoner trådar om just detta!! men ex volvo racing dekal i framrutan och kromade ventilhattar så har du 200hk

mm det va ju ett klyftigt svar ..nolla

Din fråga var ju ännu klyftigare..mitt svar va ju ialf fakta..looser
Senast redigerat av Kesler (14 maj 2008)


102 Inlägg
14 maj 2008
Trådstartare
#12
Amazon_123GT skrev:
finns väl klart häftigare kammar än vx3 .. blir bilen ju i princip som en 940 med FB motor i de sitter ju 531 i vx3 orginal i dem.. så värsta racern blir de ju inte men allt är ju bättre än m kam iaf så

KG steg 2 toppen är värre än orginal 531

ok tackar för att någon äntligen visar lite vett smile

102 Inlägg
14 maj 2008
Trådstartare
#13
940turboplus skrev:
j0haN88 skrev:
940turboplus skrev:
men jag kan ju inte ge dig tips lr säga vad som behövs göras innan du säger vad det är du vill uppnå

men okej tongue

porta en 531,vx3kam,3",spridare,extraktor,bättre ic så har du iaf en start.

vad ska jag med bättre IC till när jag inte har turbo? tongue ..snälla läst inläggena riktigt innan ni börjar svara? tongue

antog att du hade turbo när du skrev vx3 kam  för det är nästan bara turbo bilar som använder dom...

men får ta och läsa bättre nästa gång wink

ta en k-kam isåfall och bearbeta toppen
tror inte det spelar nog ingen roll om du använder 530 eller 531a till din bil hmm

behöver inte 3" heller kör på 2,5" istället isf

mjo det e ju tänkt så ..2.5" e ju redan på sen tänkte jag även besälla eller göra ett extraktor rör åxå .. å toppen lämmnade jag in för bearbetning idag smile

Rapidoz
688 Inlägg
14 maj 2008
#14
mjo det e ju tänkt så ..2.5" e ju redan på sen tänkte jag även besälla eller göra ett extraktor rör åxå .. å toppen lämmnade jag in för bearbetning idag smile

extraktorgrenrör är inte det lättaste att göra till en sugmotor
då alla måste vara exakt lika långa för bästa effekt

delar finns ju på kl-racing om du nu vill bygga smile
http://www.klracing.se/?subpage=kategor … ategori=44

jag skulle köpt färdig gjort istället.
Senast redigerat av 940turboplus (14 maj 2008)

Jag har aldrig byggt fel.
Jag har bara kommit på flera sätt att inte göra det på.

102 Inlägg
14 maj 2008
Trådstartare
#15
940turboplus skrev:
mjo det e ju tänkt så ..2.5" e ju redan på sen tänkte jag även besälla eller göra ett extraktor rör åxå .. å toppen lämmnade jag in för bearbetning idag smile

extraktorgrenrör är inte det lättaste att göra till en sugmotor
då alla måste vara exakt lika långa för bästa effekt
motsvarande till turbo där det inte är så värst noga över hur exakta dom blir.

okok men det löser sig wink ..

102 Inlägg
14 maj 2008
Trådstartare
#16
940turboplus skrev:
mjo det e ju tänkt så ..2.5" e ju redan på sen tänkte jag även besälla eller göra ett extraktor rör åxå .. å toppen lämmnade jag in för bearbetning idag smile

extraktorgrenrör är inte det lättaste att göra till en sugmotor
då alla måste vara exakt lika långa för bästa effekt

delar finns ju på kl-racing om du nu vill bygga smile
http://www.klracing.se/?subpage=kategor … ategori=44

jag skulle köpt färdig gjort istället.

ah satt å kika lite där igår .

hittade även det här http://folkraceshop.se/extractor_grenror_volvo_b23_b230

duck mycket billigare än kg's men kanske inte lika bra kvalite effektivitet osv ?

906 Inlägg
14 maj 2008
#17
Kesler skrev:
j0haN88 skrev:
Kesler skrev:
det finn redan 50 miljoner trådar om just detta!! men ex volvo racing dekal i framrutan och kromade ventilhattar så har du 200hk

mm det va ju ett klyftigt svar ..nolla

Din fråga var ju ännu klyftigare..mitt svar va ju ialf fakta..looser

Han frågar en seriös fråga och du ger ett idiot svar, är det fakta tycker du?smile

=)

Rapidoz
688 Inlägg
14 maj 2008
#18
vet faktiskt inget om folkraceshopen hmm
aldrig besökt/köpt något ifrån dom.
jag litar mer på kg men det är min syn på det hela.


j0haN88 skrev:
940turboplus skrev:
mjo det e ju tänkt så ..2.5" e ju redan på sen tänkte jag även besälla eller göra ett extraktor rör åxå .. å toppen lämmnade jag in för bearbetning idag smile

extraktorgrenrör är inte det lättaste att göra till en sugmotor
då alla måste vara exakt lika långa för bästa effekt

delar finns ju på kl-racing om du nu vill bygga smile
http://www.klracing.se/?subpage=kategor … ategori=44

jag skulle köpt färdig gjort istället.

ah satt å kika lite där igår .

hittade även det här http://folkraceshop.se/extractor_grenror_volvo_b23_b230

duck mycket billigare än kg's men kanske inte lika bra kvalite effektivitet osv ?

Jag har aldrig byggt fel.
Jag har bara kommit på flera sätt att inte göra det på.

Stressad fläkt
93 Inlägg
14 maj 2008
#19
Äh turbo är det ända rätta wink

Volvo 244, Suzuki RM 125, Lynx 670 Big-Pipe X, Crescent 120cc 4t

Rapidoz
688 Inlägg
14 maj 2008
#20
Almgren skrev:
Äh turbo är det ända rätta wink

haha jo turbo är en fin liten uppfinning tongue

men testa ställ en 300hk sugmotor brevid en 300 hk turbomotor
och se vilken som vinner wink

Jag har aldrig byggt fel.
Jag har bara kommit på flera sätt att inte göra det på.


Sök