3118
Sök

trimma volvon (b230f)

3 650 Inlägg
14 maj 2008
#21
740Fors skrev:
Kesler skrev:
j0haN88 skrev:

mm det va ju ett klyftigt svar ..nolla

Din fråga var ju ännu klyftigare..mitt svar va ju ialf fakta..looser

Han frågar en seriös fråga och du ger ett idiot svar, är det fakta tycker du?smile

Nu ska vi inte ta allt för seriöst..


Rapidoz
688 Inlägg
14 maj 2008
#22
Kesler skrev:
740Fors skrev:
Kesler skrev:

Din fråga var ju ännu klyftigare..mitt svar va ju ialf fakta..looser

Han frågar en seriös fråga och du ger ett idiot svar, är det fakta tycker du?smile

Nu ska vi inte ta allt för seriöst..

börjar det inte kännas lite utdraget än att fortfarande älta om det där lol

Jag har aldrig byggt fel.
Jag har bara kommit på flera sätt att inte göra det på.

One Man Clan
4 287 Inlägg
14 maj 2008
#23
940turboplus skrev:
Almgren skrev:
Äh turbo är det ända rätta wink

haha jo turbo är en fin liten uppfinning tongue

men testa ställ en 300hk sugmotor brevid en 300 hk turbomotor
och se vilken som vinner wink

om de är 300 hk turbohästar eller sugmotorhästar så är de precis samma effekt....


Rapidoz
688 Inlägg
14 maj 2008
#24
Xuri skrev:
940turboplus skrev:
Almgren skrev:
Äh turbo är det ända rätta wink

haha jo turbo är en fin liten uppfinning tongue

men testa ställ en 300hk sugmotor brevid en 300 hk turbomotor
och se vilken som vinner wink

om de är 300 hk turbohästar eller sugmotorhästar så är de precis samma effekt....

En sugmotor med 300hk och en turbomotor med 300 hk kommer inte ligga brevid varandra
då sugmotorn och dra iväg direkt och inte vänta på ett turbosug som ger den "pushen".

Jag har aldrig byggt fel.
Jag har bara kommit på flera sätt att inte göra det på.

One Man Clan
4 287 Inlägg
14 maj 2008
#25
940turboplus skrev:
Xuri skrev:
940turboplus skrev:

haha jo turbo är en fin liten uppfinning tongue

men testa ställ en 300hk sugmotor brevid en 300 hk turbomotor
och se vilken som vinner wink

om de är 300 hk turbohästar eller sugmotorhästar så är de precis samma effekt....

En sugmotor med 300hk och en turbomotor med 300 hk kommer inte ligga brevid varandra
då sugmotorn och dra iväg direkt och inte vänta på ett turbosug som ger den "pushen".

jasså de säger du ? de kan inte vara så att en turbobil har vridmoment och river loss hjulen så de inte greppar lika bra också ?  en sugis har kanske lite plus i starten men de är för de greppar för den ...jag behöver inte "vänta" på pushen  i min bil tex...å min får laddtrycket sent ..... en sugis får ju inte sin effekt förrens väldigt sent upp i registret så vilken push du snackar om vet jag inte...för en bil med lättrycksturbo har ju laddtryck innan man startat den typ...å den drar betydligt bättre å tidigare än en sugis..... så fortfarande vilken "push" snackar du om ?


8 156 Inlägg
14 maj 2008
#26
Xuri skrev:
jasså de säger du ? de kan inte vara så att en turbobil har vridmoment och river loss hjulen så de inte greppar lika bra också ?  en sugis har kanske lite plus i starten men de är för de greppar för den ...jag behöver inte "vänta" på pushen  i min bil tex...å min får laddtrycket sent ..... en sugis får ju inte sin effekt förrens väldigt sent upp i registret så vilken push du snackar om vet jag inte...för en bil med lättrycksturbo har ju laddtryck innan man startat den typ...å den drar betydligt bättre å tidigare än en sugis..... så fortfarande vilken "push" snackar du om ?

Om man jämför en V8 på 300hk och en trimmad turbomotor så lär nog V8:an vinna. Vridmomentet på den lär vara bra mycket högre.

Hur själva effektkurvan ser ut beror ju på hur motorn är bestyckad. Det är ju det som man har trimkammar till...

| Moderator
| Medio tutissimus ibis.
| I mitten skall du gå säkrast. (Ovidius)

Rapidoz
688 Inlägg
15 maj 2008
#27
Du har ju mycket högre kompression i en sugmotor än vad man har i en turbo
vilket ger ett bättre vrid.

Jag har aldrig byggt fel.
Jag har bara kommit på flera sätt att inte göra det på.

One Man Clan
4 287 Inlägg
15 maj 2008
#28
Phaetoon skrev:
Xuri skrev:
jasså de säger du ? de kan inte vara så att en turbobil har vridmoment och river loss hjulen så de inte greppar lika bra också ?  en sugis har kanske lite plus i starten men de är för de greppar för den ...jag behöver inte "vänta" på pushen  i min bil tex...å min får laddtrycket sent ..... en sugis får ju inte sin effekt förrens väldigt sent upp i registret så vilken push du snackar om vet jag inte...för en bil med lättrycksturbo har ju laddtryck innan man startat den typ...å den drar betydligt bättre å tidigare än en sugis..... så fortfarande vilken "push" snackar du om ?

Om man jämför en V8 på 300hk och en trimmad turbomotor så lär nog V8:an vinna. Vridmomentet på den lär vara bra mycket högre.

Hur själva effektkurvan ser ut beror ju på hur motorn är bestyckad. Det är ju det som man har trimkammar till...

de där e ju fusk! tongue om vi jämnför en v8 på 300 hk å 5 liter mot en 5 liter 8:a med turbo på 300 hk ?


Stressad fläkt
93 Inlägg
17 maj 2008
#29
Men seriöst!, Hk är inte allt, du har vridmoment, register, vikt & fäste att tänka på också.
Bror helt på. Det är ju lika, att om du har två turbo bilar med 200hk så går dom inte exakt lika för det!

Volvo 244, Suzuki RM 125, Lynx 670 Big-Pipe X, Crescent 120cc 4t

4 586 Inlägg
17 maj 2008
#30
jag har då hellre en sugmotor på 300 hästar än en turbo motor med samma effekt dock kostar sugtrimmade bilar så mkt att få upp effekten i



Sök