2992
Sök

mycket blås ljud från baslåda

607 Inlägg
15 maj 2008
Trådstartare
#1
hej, jag har två dls 10 i bilen. Men det är så att det kommer rejält med blås ljud och inget tryck.. Hur får man bort ljudet. har ett rör upp draget i hatthyllan men igen topp kon eller nåt sånt

Brynäs tigers

21 761 Inlägg
15 maj 2008
#2
Vad är det för modell på basarna?
Är det 4" rör som går upp i hatthyllan?
Vilken volym är det på lådan?

607 Inlägg
15 maj 2008
Trådstartare
#3
ja har för mig att de är ett 4 tums rör som går upp, men lådans volym är jag inte säker på. Bas högtalarna sitter i mitten väggarna mot varann. har hört man ska ha en kom i baslådan mot röret och en i hatthyllan , de ska ta bort flåås ljudet

Brynäs tigers

21 761 Inlägg
15 maj 2008
#4
YööA skrev:
Bas högtalarna sitter i mitten väggarna mot varann.
Hur menar du, är det en vanlig basreflexlåda eller bandpasslåda?

Ja, om man sätter konade trattar i båda ändar av röret så brukar det få bort flåsljudet i de flesta fall.
Senast redigerat av Drönirettab (15 maj 2008)

607 Inlägg
22 maj 2008
Trådstartare
#5
Drönirettab skrev:
YööA skrev:
Bas högtalarna sitter i mitten väggarna mot varann.
Hur menar du, är det en vanlig basreflexlåda eller bandpasslåda?

Ja, om man sätter konade trattar i båda ändar av röret så brukar det få bort flåsljudet i de flesta fall.
Hm det är en bandpasslåda. men är inte alls nöjd med ljudet som kommer ifrån den. ska nog bygga om den till en basreflexlåda. Vet du om man ska ha basarna mot ryggstödet   ? och nästa fråga om man ska ha utblåshålen mot skidluckan ? och hur många hål ?

Brynäs tigers

801 Inlägg
22 maj 2008
#6
Prova du med aero portar (trattar) om det inte löser sig då så kan du juh alltid sätta i ett större rör.

16 Inlägg
22 maj 2008
#7
Har du dämpningsull i lådan? om inte så gör det nog ganska mycket:D

607 Inlägg
22 maj 2008
Trådstartare
#8
Roundcube skrev:
Prova du med aero portar (trattar) om det inte löser sig då så kan du juh alltid sätta i ett större rör.
Okej, visst ska man ha en tratt i lådan och en där röret går upp ?

Brynäs tigers

CORRADOÄLSKARE
205 Inlägg
22 maj 2008
#9
YööA skrev:
Roundcube skrev:
Prova du med aero portar (trattar) om det inte löser sig då så kan du juh alltid sätta i ett större rör.
Okej, visst ska man ha en tratt i lådan och en där röret går upp ?
man kan ha det men oftast räcker det med en aeroport (tratt) på utsidan, i ditt fall i hatthyllan. men prova att sätta en i lådan med om det är blåsljud endå.

Kolla min projekttråd
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?pid=1290219#p1290219


Sök