3378
Sök

Bensinpriset borde varit 14.86 redan 2006

146 Inlägg
20 maj 2008
Trådstartare
civic skrev:
OffT: De måste va en jäkla lön i storstäderna inom industrin (såna ute på golvet, INTE de på kontoret) för på mitt gamla jobb låg jag på 16200 brutto och den med mest låg på ca 19-20k.

Även i norge finns inga såna löner inom industrin, så hur fan räknar dom upp ett så högt snitt?

Tjänsteman betyder just "de på kontoret" och syftar inte till de "ute på golvet".

8 883 Inlägg
20 maj 2008
Synd att en bra tråd spårar ur.
dstr inlägg har varit bra och sakliga, men som vanligt vad gäller garaget.org så hamnar diskussionen på sandlåde nivå efter ett tag.

Vad gäller inlägget om inkomsbeprövat bensinpris så skall den i såfall vara att ju mera du tjänar desto billigare bensin....
Har man inte råd att tanka så har man ju uppenbarligen inte råd att ha bil, det här har ju också tjatats om i 100 tals trådar. Alla har förutsätningar att tjäna mer än man gör i dag men få utnytjar dom utan gnäller på allt och alla i stället.

sorry för off topic
Senast redigerat av Hamilton (20 maj 2008)

Fotograf på tierpidag.se

Ûbersturmstekare
534 Inlägg
20 maj 2008
Frozen1985 skrev:
HyperSonica skrev:
Bensinpriset borde vara Inkomstbeprövat!

JAAAAAAAAAAAAAAAAA!! en som har fattat. instämmer till 100%

Givetvis. Låter fräscht och modernt.

När vi ändå är i farten kan vi förstatliga all privat egendom inklusive alla privata företag, höja skatten till 100% och behovspröva precis allting. Allsköns bidrag för allt mellan himmel och gjord skapas. Drivkrafterna för att arbeta överhuvudtaget kommer naturligtvis raderas ut ögonblickligen. Istället väntar en apatisk grå tillvaro där man ler lite förstrött när en matkupong för Mamma Scan's dimper ner i brevlådan.

Förvänta dig dock inte att behålla Volvon, den går antagligen till en enstamstående morsa i Bergsjön istället..

"Inkomstbeprövat bensinpris" ? Förstår du ens själv vilken hopplöst efterbliven idé det är? Jag känner inte många arbetslösa, men jag skulle naturligtvis låta någon av dom åka och tanka min bil om detta blev ett faktum.

Blivande servicetekniker
117 Inlägg
20 maj 2008
dstr skrev:
Husssar skrev:
Studenter har fått några hundralappar de senaste fem åren. Kom inte med 4% då allt annat har höjt med 50%

För samma period har maxbeloppet du kan få av CSN i form av bidrag+lån ökat med 20%.

Du har fortfarande en jävla stor procentökning av vad allt annat kostar, och det är rätt lätt att öka med 20% på något som inte är mycket från början. Du verkar trivas med att räkna o procent. Vill bara veta rent skenerellt (stavning?). Hur mycket skiljer bensin från exakt ett år i jämförelse med studentbidraget.

brumbrumbrum vad är det?
DET SKA DU VETA SOM ÄR MEKANIKER!

Driver
195 Inlägg
20 maj 2008
jag skiter i om lönen har höjts för vissa åssåvidare alla jävla gämförelse jag vet bara att jag har knappt råd att tanka min bil jag va tvungen å köpa en mindre. så jag tycker bara så här sänk priset

of Dalen <Drifting fore live>

Ûbersturmstekare
534 Inlägg
20 maj 2008
740Drifting skrev:
jag skiter i om lönen har höjts för vissa åssåvidare alla jävla gämförelse jag vet bara att jag har knappt råd att tanka min bil jag va tvungen å köpa en mindre. så jag tycker bara så här sänk priset

Tack för ditt bidrag. Strålande inlägg.

Men nu är det emellertid så att denna tråd avhandlar en jämförelse mellan bensinprisets utveckling och inkomsternas utveckling. Är det så att du skiter i "alla jävla gämförelse" som du så fint stavar det, så förstår jag inte varför du skriver i tråden alls.

Det finns redan x antal trådar om bensinpriset där alla likasinnade kan samlas och gnälla i kör; jag föreslår en av dessa.

Ûbersturmstekare
534 Inlägg
20 maj 2008
Husssar skrev:
dstr skrev:
Husssar skrev:
Studenter har fått några hundralappar de senaste fem åren. Kom inte med 4% då allt annat har höjt med 50%

För samma period har maxbeloppet du kan få av CSN i form av bidrag+lån ökat med 20%.

Du har fortfarande en jävla stor procentökning av vad allt annat kostar, och det är rätt lätt att öka med 20% på något som inte är mycket från början. Du verkar trivas med att räkna o procent. Vill bara veta rent skenerellt (stavning?). Hur mycket skiljer bensin från exakt ett år i jämförelse med studentbidraget.

"Från exakt ett år"? Vilket år då? Och varför vill du se på ett enda år?

Det känns inte som något vidare säkert statistiskt underlag. Det finns en anledning till att man vill se på sakers utveckling under en längre period.

Om exempelvis totalt kaos och storskaligt krig mellan flera länder skulle inträffa i den oljeproducerande delen av arabvärlden så skulle råoljepriserna stiga kopiöst under en tid, för att sedan återgå till det normala en tid senare om/när saker lugnat ner sig. Scenarion som detta kan fucka upp kortsiktig statistik högst betänkligt.

Om man har något som helst seriöst syfte med att utläsa tendenser i statistik så ser man till att ha ett brett underlag.

320 Inlägg
20 maj 2008
vad är detta för snack?

tonårsrevolt? (wow-kolla-mig-jag-tycker-tvärt-emot-alla-andra)

hur fan kan man göra så dum kalkyl? före första ska inte lönen spela roll.
för det andra ,tror du alla lägger lika mkt på bränslekostnader?

tror du alla kör ungefär lika långt till jobben mm mm.

Priset är bullshit! Sverige skulle kunna skrota hela vagnparken. det skulle inte märkas ett skit på den globala miljön ändå (å jo, 0,2 procent btw enligt forskarna)

186 Inlägg
20 maj 2008
pUs skrev:
740Drifting skrev:

Tack för ditt bidrag. Strålande inlägg.

Men nu är det emellertid så att denna tråd avhandlar en jämförelse mellan bensinprisets utveckling och inkomsternas utveckling. Är det så att du skiter i "alla jävla gämförelse" som du så fint stavar det, så förstår jag inte varför du skriver i tråden alls.

Det finns redan x antal trådar om bensinpriset där alla likasinnade kan samlas och gnälla i kör; jag föreslår en av dessa.

Men om man nu skall jämnföra rättvist så skall man ju DEFINITIVT inte ta EN av alla utgifter man har och jämnföra utvecklingen med troligtvis den ENDA inkomsten man har, då skall man ju se på ALLA utgifter och vad de har ökat procentuellt under den angivna tidsramen och kolla den med hur mkt inkomsten har ökat. D.v.s hur mkt procent matkostnaderna, bensinkostnaderna, hyror/bolån, elpriser m.m. tillsammans har ökat. Då tror jag ni kommer få fram helt andra siffror. Ni kan ju när ni ändå håller på med era fina jämnförelser kolla hur mkt en limpa skulle kosta om priset hade ökat i samma takt som lönen, eller en chokladkaka? Varför inte tuggumi, en lottorad, att klippa sig, att pissa på allmäna toaletter, alkoholpriserna, cigaretter, toapapper, tidningar, tv-avgiften, bussbiljetter..

Klarar ni att göra en sådan undersökning så blir det riktigt intressant att se hur mkt mer man betalar för den extra inkomsten löneutv. har gett under dessa åren.
Men att jämnföra hur mkt bensinen hade kostat om den hade fått en lika "rättvis" utveckling som lönen är riktigt, och då menar jag riktigt ointressant då det bara är en av alla utgifter som ökat tillsammans med lönen.

Den största njutningen i livet är att gör det andra säger att man inte får göra

Lastbilschaufför
78 Inlägg
20 maj 2008
dstr skrev:
1994 var medelinkomsten för ”tjänstemän inom industri” 19546. År 2006 tjänade samma kategori 33100. Det är en löneutveckling på 69% över tolv år.

glömde nämna att det är en av dom sektorerna som ökat MEST under den tiden med. idi...

146 Inlägg
20 maj 2008
Trådstartare
Nivius skrev:
dstr skrev:
1994 var medelinkomsten för ”tjänstemän inom industri” 19546. År 2006 tjänade samma kategori 33100. Det är en löneutveckling på 69% över tolv år.

glömde nämna att det är en av dom sektorerna som ökat MEST under den tiden med. idi...

kikade du öht på http://www.scb.se/templates/tableOrChart____103539.asp? Alla sektorer utom primärkommunal ökar identiskt under nämnd period.

Var det idiot du försökte skriva?

146 Inlägg
20 maj 2008
Trådstartare
Errol skrev:
vad är detta för snack?

tonårsrevolt? (wow-kolla-mig-jag-tycker-tvärt-emot-alla-andra)

hur fan kan man göra så dum kalkyl? före första ska inte lönen spela roll.
för det andra ,tror du alla lägger lika mkt på bränslekostnader?

tror du alla kör ungefär lika långt till jobben mm mm.

Priset är bullshit! Sverige skulle kunna skrota hela vagnparken. det skulle inte märkas ett skit på den globala miljön ändå (å jo, 0,2 procent btw enligt forskarna)

Du verkar inte ha förstått vad tråden handlar om. Läs igenom igen, lite saktare denna gång.

Ett par ledtrådar:

Tråden har ingenting med nivån på bensinpriset att göra.

Tråden har inget med miljöpåverkan att göra.

Tråden har inget med mina personliga åsikter om nivån på bensinpriset att göra.

3 120 Inlägg
20 maj 2008
Hur mycket har bensinen ökat i pris jämfört med konsumentprisindex kan också vara en intressant jämförelse. smile

92 Inlägg
20 maj 2008
dstr skrev:
civic skrev:
OffT: De måste va en jäkla lön i storstäderna inom industrin (såna ute på golvet, INTE de på kontoret) för på mitt gamla jobb låg jag på 16200 brutto och den med mest låg på ca 19-20k.

Även i norge finns inga såna löner inom industrin, så hur fan räknar dom upp ett så högt snitt?

Tjänsteman betyder just "de på kontoret" och syftar inte till de "ute på golvet".

tänk på att de e de på golvet som drar in det mesta, vi är fler an tjänstemän, så du får nog räkna med oss lägre ist smile för de e ju vi på golvet som står för den mesta handlandet här i swe, nu har swe pengar för fotfolket har haft pengar smile men när de blir mindre jobb o så, då minskar vi handlandet,  de gör de knappast för tjänstemän, så pleas, jämför med den vanliga arbetaren
Senast redigerat av nytro (20 maj 2008)

jag kunde inte motstå, var tvungen att ta denna

146 Inlägg
20 maj 2008
Trådstartare
nytro skrev:
tänk på att de e de på golvet som drar in det mesta, vi är fler an tjänstemän, så du får nog räkna med oss lägre ist smile för de e ju vi på golvet som står för den mesta handlandet här i swe, nu har swe pengar för fotfolket har haft pengar smile men när de blir mindre jobb o så, då minskar vi handlandet,  de gör de knappast för tjänstemän, så pleas, jämför med den vanliga arbetaren

http://www.scb.se/templates/tableOrChart____103539.asp?

Där ser du ökningen för privat sektor. Den ligger i samma takt som med landstingsanställda som graferna jag gjorde baserade sig på.

236 Inlägg
20 maj 2008
Vi kan klara miljöproblemet lätt om alla kör Diesel.. OCH VAD GÖR DOM ?!?!! höjer diesel skatten !!!! !:@:@

Man måste ha humor

872 Inlägg
20 maj 2008
köp miljöbil. jag märker inte så mycket av bensinhöjningarna. sen får la man leva med att det tar 10 å inte 5 sekunder te 100. men skaffa 2 bilar då. Men snart kommer vätgasbilarna då jeaflar.

If its too loud you are too old!

956 Inlägg
20 maj 2008
Varför höjjer de bensinpriset asså? Kan ju förstå om oljan går upp. Men skatten e ju grymt mycket. Är väl kanske ett lätt sätt att driva in skatt på? Alla behöver ju bensin/diesel så.

Apppapp. De sa på nyheterna härom dagen att vätgas var inte en värt att ta upp. Då man kunde åka runt med en bomb. Och de var inte 100% utvecklade. Så sa de på nyheterna iallfall.
Senast redigerat av Glader9991 (20 maj 2008)

396 Inlägg
20 maj 2008
740a skrev:
Vi kan klara miljöproblemet lätt om alla kör Diesel.. OCH VAD GÖR DOM ?!?!! höjer diesel skatten !!!! !:@:@

tyvärr så har ju sotpartiklar väldigt väldigt stor påverkan för uppvärmningen, vilket verkar kommit som en överraskning för diverse forskare med mera. och långt från alla har råd att köpa en ny bil, plus att det är en miljöbelastning att köpa just ny bil.

92 Inlägg
20 maj 2008
den gråa går redan på E85 o den svartaa ska allt gå på  det med, Höj bensinen inne i städer, där man kan åka lokaltrafik till jobbet, skulle glädjerligen betala 2000 i månaden o åka lokalt till jobbet, slipper slita på bilen, slipper allt krångel med bil osv, cycklar till jobbet när det är bra väder, men de e 3.2 mil tur o retur, inte kul när man jobbat natt smile

men i landstinget känar de väl inte 33 000 el va de va, el ja de beror på, men räkna på de som har äldrevården isf, el lokalvårdare smile utan dem skulle inte jobben fungera smile

jag kunde inte motstå, var tvungen att ta denna

Sök