2979
Sök

sänka ner en t5 motor i en 740 lr 940.

Rapidoz
688 Inlägg
20 maj 2008
Trådstartare
#1
Ha som topic lyder har jag en snabb fråga..

om man köper en rakställd t5 motor och sänker ner i en 740 eller 940 tex
vad mer måste göras än att byta boxar för att få det att fungera?

tacksam för bra svar.

Jag har aldrig byggt fel.
Jag har bara kommit på flera sätt att inte göra det på.

1 024 Inlägg
20 maj 2008
#2
en jävla massa jobb det är hur mycket som hälst finns mycket att läsa om det på tpc leta i forumet!


Sheik Yerbouti
1 899 Inlägg
20 maj 2008
#3
Elsystemet måste bytas helt så vitt ja vet. Du måste fixa ett till motorfäste fram, sen äre massa annat du måste tänka på. Gå med i TPC så får du svar på din fråga.

"Vi er dem de andre ikke må lege med".
m5portal.com
m3portal.com

234 Inlägg
20 maj 2008
#4
Sen önskar jag dig lycka till o få igenom besiktningen också smile


1 002 Inlägg
20 maj 2008
#5
940turboplus skrev:
Ha som topic lyder har jag en snabb fråga..

om man köper en rakställd t5 motor och sänker ner i en 740 eller 940 tex
vad mer måste göras än att byta boxar för att få det att fungera?

tacksam för bra svar.

kolla med Karlie på garaget.. han har en 740 med T5 i

"Det är slut med bilen den dagen då det kostar mer att parkera den än att köra med den"
______________________________

71 Inlägg
21 maj 2008
#6
du behöver elsaker från 850 du behöver massa saker från 3,0 Rak 6;a, du behöver insug från en ny V70  du behöver lite adapterplattor sen är det bar plug and play tongue


20 Inlägg
21 maj 2008
#7
Teddio skrev:
Sen önskar jag dig lycka till o få igenom besiktningen också smile

inga problem om bilen är äldre än 19930101.


Rapidoz
688 Inlägg
21 maj 2008
Trådstartare
#8
Stardream skrev:
du behöver elsaker från 850 du behöver massa saker från 3,0 Rak 6;a, du behöver insug från en ny V70  du behöver lite adapterplattor sen är det bar plug and play tongue

du får gärna förklara varför jag behöver massa saker ifrån en rak 6:a
och varför jag behöver insuget ifrnå en v70..

en komplett t5 motor så behövs ju inte massa annat crap det är väl just elen som behövs bytas?

på raka 6:an kan jag bara tänka på amm:en.

Jag har aldrig byggt fel.
Jag har bara kommit på flera sätt att inte göra det på.

Rapidoz
688 Inlägg
21 maj 2008
Trådstartare
#9
patrikhornfeldt skrev:
Elsystemet måste bytas helt så vitt ja vet. Du måste fixa ett till motorfäste fram, sen äre massa annat du måste tänka på. Gå med i TPC så får du svar på din fråga.

ett till motorfäste?
vart? hmm

Jag har aldrig byggt fel.
Jag har bara kommit på flera sätt att inte göra det på.

Sheik Yerbouti
1 899 Inlägg
21 maj 2008
#10
iom att ja personligen inte har bytt motor så kan ja inte säga exakt men fästet ska sitta i framkant på motorn har ja för mej. om ja inte minns fel har ja läst nånstans att de brukar ta motorfäste från 960 och montera nånstans.

"Vi er dem de andre ikke må lege med".
m5portal.com
m3portal.com

Allt i allo
358 Inlägg
22 maj 2008
#11
asså inte för att vara taskig och sabba ditt humör, men det lättaste du kan göra är att köpa dig en fin 240 från senast 75 och ränsa den på allt dvs el inredning och allt annat skit. sen sänker du ner motorn och då¨ser du vart du lär bygga fästen, mycket smidigare. sen går den igenom bes u.a smile

De é nice !

10 287 Inlägg
22 maj 2008
#12
För bil som INTE är ombyggt fordon gäller:
- Den effekt/det vridmoment som tillverkaren intygat som max (se listan vi fått ut)
- Om ingen uppgift finns från tillverkaren så har Bilprovningen i Teknisk handbok skrivit att effektökning med 20% och vridökning med 10% normalt godtas. Observera att det gäller utifrån bilens originalmotor, INTE utifrån starkaste motoralternativet i modellen!

Såvida inte SFRO har just en annan lista för 740/940 så blir det problem.

En 740 med 116Hkr får max ha 139Hkr
En 740 med 182 Hkr får max ha 218Hkr
En 940 med 165Hkr får max ha 198Hkr

/Göran

LindqvisT_Volvo skrev:
Teddio skrev:
Sen önskar jag dig lycka till o få igenom besiktningen också smile

inga problem om bilen är äldre än 19930101.

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

Allt i allo
358 Inlägg
22 maj 2008
#13
jo men det står väll också i "reglerna" att man inte får byta motor modell i en bil?

edit, tänkte fel. det är lungt sålänge det är kat på bilen och 740/940 är reggad med turbo, rätta mig om jag har fel.
Senast redigerat av Ramneborg (22 maj 2008)

De é nice !

10 287 Inlägg
22 maj 2008
#14
Jodå. Du får byta hejvilt modellmässigt. Det är första registreringsdatum, kat inte kat, och effekt man måste hålla reda på.

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=6245

/Göran

Ramneborg skrev:
jo men det står väll också i "reglerna" att man inte får byta motor modell i en bil?

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

Rapidoz
688 Inlägg
22 maj 2008
Trådstartare
#15
Sharky skrev:
För bil som INTE är ombyggt fordon gäller:
- Den effekt/det vridmoment som tillverkaren intygat som max (se listan vi fått ut)
- Om ingen uppgift finns från tillverkaren så har Bilprovningen i Teknisk handbok skrivit att effektökning med 20% och vridökning med 10% normalt godtas. Observera att det gäller utifrån bilens originalmotor, INTE utifrån starkaste motoralternativet i modellen!

Såvida inte SFRO har just en annan lista för 740/940 så blir det problem.

En 740 med 116Hkr får max ha 139Hkr
En 740 med 182 Hkr får max ha 218Hkr
En 940 med 165Hkr får max ha 198Hkr

/Göran

är det standard jag menar 940+ har ju 140kw i sig
hur är det med den effekt ökningen då?
går den fortfarande efter 940 standard 165hk?

Jag har aldrig byggt fel.
Jag har bara kommit på flera sätt att inte göra det på.

Rapidoz
688 Inlägg
22 maj 2008
Trådstartare
#16
Ramneborg skrev:
asså inte för att vara taskig och sabba ditt humör, men det lättaste du kan göra är att köpa dig en fin 240 från senast 75 och ränsa den på allt dvs el inredning och allt annat skit. sen sänker du ner motorn och då¨ser du vart du lär bygga fästen, mycket smidigare. sen går den igenom bes u.a smile

hehe du sänker inte mitt humör tongue
detta är mer som ett projekt med en vänn och ville veta vad som är lättast/roligast att göra
om man ska göra en 16v turbo eller om man ska ta en komplett motor som tex t5:an och försöka sänka i.

Jag har aldrig byggt fel.
Jag har bara kommit på flera sätt att inte göra det på.

10 287 Inlägg
22 maj 2008
#17
Intressant fråga.
Detta kan vara ett kryphål, dvs först regga sin vanliga 940 med Volvo´s Turbo + sats och sedan byta motor. Undrar vad SFRO tror om detta. (mail skickat till dom...)

/Göran

940turboplus skrev:
är det standard jag menar 940+ har ju 140kw i sig
hur är det med den effekt ökningen då?
går den fortfarande efter 940 standard 165hk?

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

10 287 Inlägg
22 maj 2008
#18
Svar nr 1 från SFRO:

"Det ska väl räknas från den angivna effekten eftersom det är Volvo som hittat på Turbo+. Men det har egentligen ingen praktisk betydelse eftersom Volvo ändå har intygat max 238 hk i 700/900"

Frågade Gustaf igen om 238Hkr är generellt för alla 740/940 eller bara för turbomodellerna.

Svar nr 2:

"Det gäller alla modeller, dock under förutsättning att vissa villkor uppfylls. Enligt min lista är det:
Fr stötd 1984: Volvo nr 1229991, 1985-: Volvo nr 1273915 el 1329648, bakre stötd Volvo nr 1329507
Så det spelar ingen roll vad man bygger på."

Notera att inget nämns om huruvida turbons bromsar krävs. Det verkar alltså som det är ok med en vanlig 740GL bara man byter stötdämpare.


/Göran

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

10 287 Inlägg
22 maj 2008
#19
Jag rättar därmed mig själv. 238Hkr gäller generellt för Volvo 740/940.

/Göran


Sharky skrev:
För bil som INTE är ombyggt fordon gäller:
- Den effekt/det vridmoment som tillverkaren intygat som max (se listan vi fått ut)
- Om ingen uppgift finns från tillverkaren så har Bilprovningen i Teknisk handbok skrivit att effektökning med 20% och vridökning med 10% normalt godtas. Observera att det gäller utifrån bilens originalmotor, INTE utifrån starkaste motoralternativet i modellen!

Såvida inte SFRO har just en annan lista för 740/940 så blir det problem.

En 740 med 116Hkr får max ha 139Hkr
En 740 med 182 Hkr får max ha 218Hkr
En 940 med 165Hkr får max ha 198Hkr

/Göran

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

Rapidoz
688 Inlägg
22 maj 2008
Trådstartare
#20
har inte t5 230hk orginal?
då borde det alltså gå att klämma i en orginal t5:a utan några problem
om nu stötdämarna byts?
eller har jag uppfattat detta fel?

Jag har aldrig byggt fel.
Jag har bara kommit på flera sätt att inte göra det på.


Sök