2994
Sök

Undringar 940 (dumpventil, trimma och angeleyes)

213 Inlägg
22 maj 2008
Trådstartare
#21
Ztefan skrev:
themask skrev:
Standard 530-toppen har givetvis sämre flöde och mindre förbränningsrum än trimtoppen 531 i orginalutförande, men vad menar du med klen?

Det krävs mycket ändringar för att få nå större skillnader i effekt på din motor. Insprutning, andning, kam, topp, avgas, osv. Finns många flaskhalsar. För det säger jag inte att det är omöjligt. M-kammens profil är väl inget att förespråka då du söker effekt precis.

Vad jag vet så är det bättre flöde i 530 än i 531 i standard utförande .

Men hur vidare bra 530 är har ju ingen betydelse i detta fall,

När du pratar om dessa olika benämningar på topparna hur vet man vilken topp som har vilken benämning osv?

No pain No game
Det värsta som kan hända är att sakerna går sönder. Gör om gör rätt!

41 Inlägg
22 maj 2008
#22
Ztefan skrev:
themask skrev:
Standard 530-toppen har givetvis sämre flöde och mindre förbränningsrum än trimtoppen 531 i orginalutförande, men vad menar du med klen?

Det krävs mycket ändringar för att få nå större skillnader i effekt på din motor. Insprutning, andning, kam, topp, avgas, osv. Finns många flaskhalsar. För det säger jag inte att det är omöjligt. M-kammens profil är väl inget att förespråka då du söker effekt precis.

Vad jag vet så är det bättre flöde i 530 än i 531 i standard utförande .

Men hur vidare bra 530 är har ju ingen betydelse i detta fall,

Vad får dig att tro att 530 har bättre flöde? Svanhalstopparna har större och bättre utformade kanaler original. Har du nå siffror på hur bra 531-toppen flödar original. Skulle vara intressant att se i så fall, jag har siffror på en 530 topp original.


Sheik Yerbouti
1 899 Inlägg
22 maj 2008
#23
På Svenska 7/900 forumet kan du lära dej mera angående topparnas flöde osv. Men skillnaderna mellan dem i original utförande är inte spec stort alls. Bättre flöde i en 531 men lägre komp också. Om du kollar ovanför grenröret på toppen så ser du ett nummer, endera 1000530 eller 1000531. Gissar på en 531 med vx3 kamaxel i, på 130 hk.

De du kan göra för att ta ur mera effekt är att porta och plana toppen, skaffa större ventiler åtminstone på avgassidan då dessa är lite klent tilltagna. Sedan byter du till en vassare kamaxel, exempelvis KG004 som har lika lyft som K-kammen. Ger fint drag, och ett extraktor+ 2.5" fullflödes avgas och chip så har du nog 20 ärliga hk till på veven.

"Vi er dem de andre ikke må lege med".
m5portal.com
m3portal.com

262 Inlägg
22 maj 2008
#24
Kan rekomendera www.savarturbo.se så kan du gå vidare till sugmotor, där hittar du en massa trix om hur du trimmar din sugmotor:)

Mikael Holmkvist Reschke
mickehr@hotmail.com

Sheik Yerbouti
1 899 Inlägg
22 maj 2008
#25
Här har du lite info om toppar, kammar, växellådor och annat smått och gott ja har samlat ihop. Ska inte svära på att allt stämmer men de är alltid nått.

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=79354

"Vi er dem de andre ikke må lege med".
m5portal.com
m3portal.com

1 785 Inlägg
22 maj 2008
#26
Majoren442 skrev:
Det jag menade med klen är att jag fått den infon att toppen tål endast ett visst antal hk innan den rasar. Motorn jag har 230f

Orginal kolvarna ryker innan 200Hk. Det krävs smidda kolvar och stakar om du ska köra med 200Hk och ska du komma upp i dem utan turbo så är först frågan varför utan turbo?

Jag hoppas att vägverket förstår vikten av att hålla avstånd till framförvarande är minst lika viktigt som att hålla hastigheten i trafiken. När ska de börja den kampajen?

213 Inlägg
23 maj 2008
Trådstartare
#27
dbjanoz skrev:
Majoren442 skrev:
Det jag menade med klen är att jag fått den infon att toppen tål endast ett visst antal hk innan den rasar. Motorn jag har 230f

Orginal kolvarna ryker innan 200Hk. Det krävs smidda kolvar och stakar om du ska köra med 200Hk och ska du komma upp i dem utan turbo så är först frågan varför utan turbo?

För att i nu läget äger jag en 940 utan turbo som jag tänkte att jag kan göra nått spec med.

No pain No game
Det värsta som kan hända är att sakerna går sönder. Gör om gör rätt!

31 Inlägg
27 maj 2008
#28
det blir nog både billigare och bättre och mindre jobb att bara köpa en 940 turbo snurra som är i fint skick för den ligger på 162 hp orginal sen är det bara ställa upp ladd trycket till typ 0.6 så har du cirka 200 hp  och sen sätter du dit ett chipp och ett 3 tums avgasystem så har du mer än 200 hp


Sök