3208
Sök

Generator-surr i högtalarna från steget (hjälp)

Avstängd
653 Inlägg
21 maj 2008
Trådstartare
Går rakt på sak, har köpt en 740 Glt och kopplat ihop allt ljud i den som funkade helt utmärkt när jag hade det i saaben. Dem högtalarna som går på stereon låter jättefint, så det är bara dem som drivs av slutsteget som jävlas, allting låter ganska hyfsat när bilen är avstängd, förutom att det börjar hacka o spraka när jag skruvar upp lite. Men när jag startar bilen så bara hör jag typ surrande o sprakande ljud precis i takt med motorn, det är extremt störande, har provat det mesta o dratt kablarna utanför bilen o inte haft ström och lågnivå för nära varandra... har slipat rent jordningen med så det är som det ska där... Nån som vet vad jag bör göra? allting fungerade o lät helt perfekt i saaben så därför är det väldigt lustigt hmm

//

Jag har rätt i vad jag än säger.

Kattjäveln åt upp min kyckling!
6 170 Inlägg
21 maj 2008
För klen jordkabel ??

Bränd signaljord ??

Det brukar ju iaf de lärda inom billjud här på gorg tjata om tongue

"Att springa utan att man har polisen efter sig, tyder på att man har psykisk obalans" -blacken
"Köp inte en Saab utan turbo snälla, det är som att köpa en ostmacka utan ost." - Chrizz
http://glim.myminicity.com/env
Egen minecraftserver på esab86.no-ip.org :P

Avstängd
653 Inlägg
21 maj 2008
Trådstartare
TBOC_Razor skrev:
För klen jordkabel ??

Bränd signaljord ??

Det brukar ju iaf de lärda inom billjud här på gorg tjata om tongue

Har bytt till en grövre jordkabel (samma som jag använt med bra resulttat i andra bilar)
Signaljord? tongue

Kattjäveln åt upp min kyckling!
6 170 Inlägg
21 maj 2008
airflow skrev:
Signaljord? tongue

Titta inte på mig *ASG*

Gammelrävarna brukar snacka om att man har "bränt signaljorden" i stereon, vad nu det ska innebära tongue

Man ska typ sätta en jordkabel på ringen på stereons lågnivåutgång och försvinner oljudet då är det signaljorden i stereon som är bränd.

"Att springa utan att man har polisen efter sig, tyder på att man har psykisk obalans" -blacken
"Köp inte en Saab utan turbo snälla, det är som att köpa en ostmacka utan ost." - Chrizz
http://glim.myminicity.com/env
Egen minecraftserver på esab86.no-ip.org :P

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
21 maj 2008
Signaljorden är den som sitter mot skärmen på lågnivåkablarna, dels för att signalen ska ha en referenspunkt och dels för att motverka just störningar. Bränner man den så kan det bli jobbigt, tex det problem som du airflow har. Så kolla det! smile

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!

249 Inlägg
21 maj 2008
Likriktar bryggan i generatorn börjar bli dålig, sånt händer på bla gamla Volvo bilar.
Har för mig att det har skrivits om detta fenomen tidigare, sök och du skola finna.

Avstängd
653 Inlägg
22 maj 2008
Trådstartare
Har idag dragit lågnivå på vänstersidan i bilen o ström på höger, Blev ej av med ljudet. Provade att koppla in en annan stereo (från rusta, men ändå) o det funkade hyffsat en liten stund sen startade jag bilen o stängde av o sen dess funkar inte den stereon wink
Men det där med signaljorden, ska jag ta en jordad kabel o hålla mot lågnivå-utgången på stereon samtidigt som Signalkablarna är anslutna på stereon och bak på steget? Jag börjar bli lite less på att det bara surrar nu sad snart helg och allt neutral Men jag sökte lite och hittade inget vettigt, har iaf provat det mesta av det, nån sa nåt om likriktarbryggan i generatorn? kan det ha med detta o göra? jag är inte så bra på skiten, vill mest att det funkar mad

Avstängd
653 Inlägg
22 maj 2008
Trådstartare
inget funkade sad provade en sprillans ny rca-kabel från mds o det var samma sak då, hjälpte inte heller att jorda som ni föreslog. Och så när man har bilen avstängd så låter det bra på låg volym, sen när man skruvar upp så låter basen helt kasst och så om man skruvar upp lite till så bara slutar ljudet o kommer tillbaks liksom :S börjar bli galen på detta nu mad när jag kopplar i den vita kontakten (rca) på stereon så låter det hyfsat, o när jag sätter i den röda så går det helt åt helvete med ljudet roll.

Nån som har nån mer idé?

Syte Strf90
164 Inlägg
19 juni 2008
hur är det med jordisolatorer och avstörningsfilter hur bra tar dessa bort störningar och ljud från generatorn?? ngn  här som har testat med det??

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
19 juni 2008
Störningsfilter kan göra under helt klart! Men bäst är att gå till botten med porblemet och försöka få bort det från början, men om man som airflow testat det mesta utan resultat så kan ett störningsfilter vara en bra ide. Så prova!

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!

Sök