3609
Sök

otroligt ventil knack ny bytt topp

285 Inlägg
24 maj 2008
Trådstartare
#1
hej--fick motorhaveri på min 850t5 så ja fick byta topp m.m...allt funkar prima sedan satte ja i ett steg 3 chip..har nu kört emd det i 2 veckor men när ja va ute igår så helt plötsligt blir de ett sån ventilknackeller kan de va ett vevlager som håller på och ge sig..blir de bara å byta topp igen?:(mvh andreas


Fartdåre
217 Inlägg
24 maj 2008
#2
Var det en begandad topp? Vilket laddtryck har du kört med? Tänkte så du inte krökt en vevstake eller något sådant. Vilken sorts motorhaveri fick du och vilka delar byttes?

Ibland kör jag fort, i smyg, när ingen ser

1 058 Inlägg
25 maj 2008
#3
kan du inte filma ljudet med en riktigt bra kamera?? låter det på alla varvtal och följer motorvarvet så är det med ganska stor sannolikhet en/flera stakar som kroknat...

PoLoud =D

265 Inlägg
25 maj 2008
#4
en krökt stake big_smile  nu får du trimma på riktigt big_smile autoverdi får du ploppa i  big_smile

nu med 470 hk

8 250 Inlägg
25 maj 2008
#5
Låter det dovare än ventiltickandet så får du nog räkna med att nån stake inte är rak längre, kan ju ev. va ett lager med. Men oavsett så får du ju riva den. Det gåt ju att mäta om nån stake är kortare innan man plockar isär maskin.


285 Inlägg
26 maj 2008
Trådstartare
#6
Zeetro skrev:
Var det en begandad topp? Vilket laddtryck har du kört med? Tänkte så du inte krökt en vevstake eller något sådant. Vilken sorts motorhaveri fick du och vilka delar byttes?

a ja köpte en begangnad topp..toppen skevade till sig på förra..a  frågan är ju om man inte har lyckats med det..har kört p ett ladd på 1,3bar..de va så konstigt de kom helt plötsligt när ja stog still med..kan ja verkligen ha krökt den så lätt?..mvh andreas


285 Inlägg
26 maj 2008
Trådstartare
#7
Marlboroman skrev:
Låter det dovare än ventiltickandet så får du nog räkna med att nån stake inte är rak längre, kan ju ev. va ett lager med. Men oavsett så får du ju riva den. Det gåt ju att mäta om nån stake är kortare innan man plockar isär maskin.

e de är inte riktigt ett ventil tick utan mer knackande hårdare ljud..men borde han ite gå sämmre om en stake har gåttt?..hur kan man mäta fram de..mvh andreas


285 Inlägg
26 maj 2008
Trådstartare
#8
vw_performance skrev:
kan du inte filma ljudet med en riktigt bra kamera?? låter det på alla varvtal och följer motorvarvet så är det med ganska stor sannolikhet en/flera stakar som kroknat...

ja kan försöka filma de så får ni lyssna:)..mvh andreas


35 Inlägg
26 maj 2008
#9
Ett ventilsäte kan ha lossnat.


One Man Clan
4 287 Inlägg
26 maj 2008
#10
ifall en stake har gått så kanske du kan se de på ett kompprov...beroende på hur mycke den har gett sig tongue


Reservdansk
6 271 Inlägg
26 maj 2008
#11
Lånar tråden lite, vi verkar typ ha liknande problem.

Det låter ungefär som mitt problem, skillnaden är att knackandet har lugnat sig lite sen jag bytte ventiltryckare, och att det följer med visserligen hela tiden, från tomgång och uppåt, men det blir oregelbundet vid högre varvtal, över 2000 varv.

Skulle det kunna vara en ventil?

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet

Fartdåre
217 Inlägg
26 maj 2008
#12
Ökar ljudet i takt med motorvarven? Bilen behöver inte gå sämre bara för att en vevstake krökt sig lite. Men om ljudet uppstod när inte turbon laddade ur sig är det knappast en krökt vevstake.. har själv gjort det nyligen, blev ett högt knackande ljud om följde motorvarven

Ibland kör jag fort, i smyg, när ingen ser

406 Inlägg
27 maj 2008
#13
Har lika dant på min Opel Calibra. Fast den tickar mera. Den har aldrig gjort det förut. Den börjar ticka när man startar motorn sen så tickar den väldigt lite högre när man varvar upp den till ca 6000rpm. Vet inte heller vad som är fel. Hela motorn är renoverad av en firma för 2 år sen:/

MvH Glenn Wiberg

Reservdansk
6 271 Inlägg
27 maj 2008
#14
Den knackar precis som Zeetro skrev, och följer med motorvarvet. Men effekten finns där, och om man vill kan man pressa den precis som vanligt, man märker bara svagt att det är något som är fel, förutom att det knackar.

Drog inte heller på när det började knacka, körde lugnt i 90.

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet

285 Inlägg
27 maj 2008
Trådstartare
#15
Man hör ej knacket på tomgång men så fårt man gasar så ökar knacket å de följer motorvarvet...kan de verkligen va en stake de låter som de kommer väldigt högt uppifrån på toppen..kan den gett vika när ja endast har ett chip i?


Reservdansk
6 271 Inlägg
27 maj 2008
#16
En kompis till mig som hjälper mig mycket nu, berättade att när han krökte sin första original-stake laddade han 1,15 bar.

Jag har Steg 2 chip, och den ska väl toppa runt 1,2 bar, och det är bristningsgränsen för originalstakarna.
Tyvärr kan ni inte se på Nordic Rs forum, men Fredde har en bild-jämförelse på original och nya trimstakar, det skiljer väldigt mycket på utformningen, som natt och dag!

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet

Kattjäveln åt upp min kyckling!
6 170 Inlägg
27 maj 2008
#17
TurbOla skrev:
En kompis till mig som hjälper mig mycket nu, berättade att när han krökte sin första original-stake laddade han 1,15 bar.

Jag har Steg 2 chip, och den ska väl toppa runt 1,2 bar, och det är bristningsgränsen för originalstakarna.
Tyvärr kan ni inte se på Nordic Rs forum, men Fredde har en bild-jämförelse på original och nya trimstakar, det skiljer väldigt mycket på utformningen, som natt och dag!

Gav sig originalstaken redan vid 1,15 bar ??

Haha då vet jag vad jag ska säga till nästa volvo-freak som klagar på saabs växellådor lol


Och nej, detta är inget "haha, volvoraggare!!"-inlägg utan mer bara att det är skönt att veta att inte bara Saab har sina svaga punkter smile


Iaf, som dom flesta redan sagt så lär du ju iaf slita isär motorn och kolla om du vill vara säker på vad det är för fel. Du kan ju sitta här och gissa tills du blir gråhårig.

"Att springa utan att man har polisen efter sig, tyder på att man har psykisk obalans" -blacken
"Köp inte en Saab utan turbo snälla, det är som att köpa en ostmacka utan ost." - Chrizz
http://glim.myminicity.com/env
Egen minecraftserver på esab86.no-ip.org :P

Reservdansk
6 271 Inlägg
27 maj 2008
#18
TBOC_Razor skrev:
TurbOla skrev:
En kompis till mig som hjälper mig mycket nu, berättade att när han krökte sin första original-stake laddade han 1,15 bar.

Jag har Steg 2 chip, och den ska väl toppa runt 1,2 bar, och det är bristningsgränsen för originalstakarna.
Tyvärr kan ni inte se på Nordic Rs forum, men Fredde har en bild-jämförelse på original och nya trimstakar, det skiljer väldigt mycket på utformningen, som natt och dag!

Gav sig originalstaken redan vid 1,15 bar ??

Haha då vet jag vad jag ska säga till nästa volvo-freak som klagar på saabs växellådor lol


Och nej, detta är inget "haha, volvoraggare!!"-inlägg utan mer bara att det är skönt att veta att inte bara Saab har sina svaga punkter smile

Då får man väl poängtera att Volvos M56H lådor pallar av några hundra fler hk än Saabs wink
Och viker sig originalstakarna, skaffar man såna här. Lånar Turbo-Freddes bilder från Nordic R.

https://www1.garaget.org/gallery/archive/81566/358175_c3nhbv.jpg
Nya och gamla kolvstakar. Gissa vilka som är vilka.

https://www1.garaget.org/gallery/archive/81566/358177_8u0ynp.jpg
Från sidan, nya och gamla kolvstakar.

Nu ser man varför de veka originalstakarna inte pallar så mycket. smile
Kolvarna behöver man inte bry sig om att byta förrän man går över 600hk, inte så mycket annat heller. Visst är det bra att allt är nytt och fräscht, men resten håller. tongue
Senast redigerat av TurbOla (27 maj 2008)

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet


Sök