3132
Sök

Saab 93 problem, skakning

14 Inlägg
27 maj 2008
Trådstartare
#1
Hej.

Har en saab 93 -02a
och hela bilen skakar när jag kommer upp runt 90 och snabbare.
har balanserat hjulen 3gånger nu så det kan inte vara det.
det känns i ratten och lite i pedalerna, i hela bilen iof.
någon som har tips om vad det kan vara ?
det har kommit mer och mer sedan 6mån tillbaka.
i höstas rasade min koppling så jag lämnade in den till saab och dom satte dit en ny för ca 10lakan.
kan det ha något med det att göra ? att dom har slarvat med något ?

tack på förhand!

Christopher


2 164 Inlägg
27 maj 2008
#2
Har du kollat att de inte är skivorna som gör att de vibrerar?
Inte ovanligt att skivor kan bli skeva.

MVH

F


www.sideways.nu
136 Inlägg
27 maj 2008
#3
Har du sänkt bilen ?

För skulle kunna vara som så att vibrationerna uppstår i drivlinan pga fel vinkel...

*edit*

Såg att jag läste lite för snabbt å inte såg att du haft den inne för ett kopplingsbyte... uppstod detta direkt efter att den varit inne ?
Senast redigerat av Barnie79 (27 maj 2008)


767 Inlägg
27 maj 2008
#4
Fredrik-79 skrev:
Har du kollat att de inte är skivorna som gör att de vibrerar?
Inte ovanligt att skivor kan bli skeva.

MVH

F

de og skivorna hade de problemet innan oxå så bytte ja skivor o klossar så slutade de

Saab- se alla avundsjuka blickar
www.Rushracing.se

Turbocharged
421 Inlägg
27 maj 2008
#5
Jävlar, en 02:a? Jag trodde dom slutade tillverka SAAB 93 1960...

Tonight, tonight the strip's just right
I wanna blow 'em all out of their seats
Calling out around the world, we're going racin' in the street.

Konsult
1 247 Inlägg
27 maj 2008
#6
Innox skrev:
Jävlar, en 02:a? Jag trodde dom slutade tillverka SAAB 93 1960...

word


blacken
27 maj 2008
#7
Hjullagret/en fram?..

1 688 Inlägg
27 maj 2008
#8
Kan ju vara allt från skivor till bussningar eller spindelled det här...
Skivorna går ju att mäta om dom e ojämna.
Spindelleden e ju bara att kolla och känna om den glappar eller så. Tar 10 minuter att demontera på 9-3an.

Varning till er allergiker, inlägget kan innehålla spår av ironi och moralkakor!

5 089 Inlägg
27 maj 2008
#9
skakade det likadant med vinterdäcken? pröva med ett par andra däck, slutar dte så vet du att dte är däcken so är felet.

\Lindgren

www.sideways.nu
136 Inlägg
28 maj 2008
#10
zOOrg skrev:
Barnie79 skrev:
Har du sänkt bilen ?

För skulle kunna vara som så att vibrationerna uppstår i drivlinan pga fel vinkel...

*edit*

Såg att jag läste lite för snabbt å inte såg att du haft den inne för ett kopplingsbyte... uppstod detta direkt efter att den varit inne ?

Yes, det va då det sakta men säkert började

Okej, hade du samma problem med vinterdäcken på bilen ?
Vid byte av koppling är det ganska så mycket som rivs under bilen för att kunna få ner kopplingen osv. Låter som att det mycket väl skulle kunna vara ett stag eller dylikt som inte sitter hundra rätt.

Men som vissa andra här har sagt så kan det lika gärna vara skivorna, mm.
Anledningen att jag frågade om du sänkt bilen efter verkstadsbeöket är för att du behöver göra en viss höjning (med brickor) vid en säkning av dessa bilarna för att drivknutar osv skall komma i rätt vinkel, annars kan detta medföra instabilitet och ett visst knackande/skrapande ljud från drivlinan.

//
Björn



Sök