3405
Sök

Onödigt bilvetande, dela med dig..

labil eller va det la bil
82 Inlägg
16 december 2008
#441
varför ändra på något som funkar,,,dom såldes ju ändå*L*





Irmscher Vectra skrev:
te_wik skrev:
Irmscher Vectra skrev:

Just för att det blev för dyrt att tillverka nya dörrar än att göra den fula plåtkilen ovanför dörrarna. smile
hahahaha... därför de har samma dörrar i 240 som i 140 serien big_smile

Mvh Tommy
Japp! big_smile
Prioriteringar.. tongue Utseendet var tydligen inget dom tänkte på... wink

objekt 142 t
kör sierra cossy
åker bmw 318

labil eller va det la bil
82 Inlägg
16 december 2008
#442
fiat uno har samma värmereglage som ferrari
fiat croma har samma kaross som saab 9000 men fiatens dörrar rostar inte så bra som saabs*L*
uno turbo 1,3 finns i två hk utföranden 101 och 105

objekt 142 t
kör sierra cossy
åker bmw 318

294 Inlägg
16 december 2008
#443
Direkt kopierat ifrån Wiki:

Hösten 1986 slog SAAB två världsrekord i hastighet med standardbil på motorbanan i Talladega, USA. Man använde sig av tre stycken SAAB 9000 Turbo som plockades direkt och slumpvis från monteringslinan av oberoende kontrollanter. Bilarna kördes in under kontrollerade former och plomberades sedan inför resan till Talladega. Under provet, som pågick under 20 dagar, kördes bilarna för full gas med stopp endast för tankning, service och förarbyte. Vid reparationer fick endast reservdelar som vägde sammanlagt 85 kg och som medförts i fordonet från start användas. Varje bil hade därför ett komplett topplock, ett turboaggregat samt diverse slangar och kopplingar i bagageutrymmet. Dessutom monterades en säkerhetsbur. Förutom detta var bilarna helt standardutrustade, kördes på vanlig handelsbensin, vanlig olja användes liksom standarddäcken. Man lyckades både köra 100 000 km med en genomsnittlig hastighet av 213,299 km/h och 50 000 miles med en genomsnittlig hastighet av 213,686 km/h. I dessa beräkningar ingår alltså även stoppen. Dessutom slog man ytterligare 19 internationella rekord vid samma tillfälle. För jämförelsens skull kan noteras att en genomsnittsbilist i Sverige kör ca 15 000 km per år. Det skulle således ta nästan sju år att köra lika långt som här skedde på knappt tre veckor.

Rätt läckert enligt min mening.

Kommer inte på så mkt onödigt bil vetade just nu, men Saab 9000 "pilot stolar" vann något stort designpris när dom lanserades..

"För att bli gammal och erfaren måste man först vara ung och galen"

Rebel with a cause
224 Inlägg
16 december 2008
#444
Toyota Camry hade världens lättaste 2-litersmotor 1984..

Reservdansk
6 271 Inlägg
16 december 2008
#445
Irmscher Vectra skrev:
Fuckface skrev:
Ford Focus ST, nyare modellen!

Motorn hämtad från Volvos T5
Och Volvo i sin tur köpte motorn från Audi. tongue
Det där är skitsnack, motorn är utvecklad hos Volvo i Skövde. wink

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet

950 Inlägg
16 december 2008
#446
TurbOla skrev:
Irmscher Vectra skrev:
Fuckface skrev:
Ford Focus ST, nyare modellen!

Motorn hämtad från Volvos T5
Och Volvo i sin tur köpte motorn från Audi. tongue
Det där är skitsnack, motorn är utvecklad hos Volvo i Skövde. wink
Ja, det håller jag med om. Enbart cylinderantalet gemensamt med Audimotorn :-)

DFFL
9 020 Inlägg
16 december 2008
#447
Dansken- skrev:
TurbOla skrev:
Irmscher Vectra skrev:

Och Volvo i sin tur köpte motorn från Audi. tongue
Det där är skitsnack, motorn är utvecklad hos Volvo i Skövde. wink
Ja, det håller jag med om. Enbart cylinderantalet gemensamt med Audimotorn :-)
Vilken Audi-motor?
Finns trots allt mer än en.

To thine own self be true, and it must follow, as the night the day, thou canst not then be false to any man.
/William Shakespeare, Hamlet.
A wise man once told me that death smiles at us all. All a man can do is smile back.
Russel Crowe, Gladiator.

674 Inlägg
16 december 2008
#448
FireTraXX skrev:
Dansken- skrev:
TurbOla skrev:

Det där är skitsnack, motorn är utvecklad hos Volvo i Skövde. wink
Ja, det håller jag med om. Enbart cylinderantalet gemensamt med Audimotorn :-)
Vilken Audi-motor?
Finns trots allt mer än en.
han syftar nog på 3b eller aby från Audi s2

Sponsorer: Custom & Paint, DLS, Ljudfabriken, Eklunds Bilvård, Bildelsnetto, LPT Reklam, Hallsberg gummiverkstad & Byrstatech.

4 586 Inlägg
16 december 2008
#449
att det finns en rak v6 i en bmw. Den motorn skulle jag vilja se


"The Stig"
390 Inlägg
16 december 2008
#450
Lite onödigt skylinevetande:

Nissan Skyline R33 GTR var den första serietellverkade bilen i världen som gick under 8 minuter på Nurburgring.
(7,59 min)

Det är samma bromsbelägg bak på en R33 GTR som det är på Nissan 350Z

Nissan sverige tar 12.000:- för en bromskiva bak till just GTR.

Och som avslutning kan jag säga att dom gör 200km/h på 3:ans växel.
Senast redigerat av 323fSportT (16 december 2008)

Om man kan gasa fullt....har man trimmat för lite...

German cars, quality and beyond
8 197 Inlägg
16 december 2008
#451
jonns skrev:
fiat uno har samma värmereglage som ferrari
Blinkers och vindrutetorkarspakarna från Unon sitter även i den äldre Lamborghini Diablo. (Andra märkningar i lambon dock.) Märkte det efter jag hade kört både en Uno och en Diablo '93a.. Även pedalerna är väldigt lika i formen, fast lite sportigare utseende i Lambon. smile

"You never step on the gas pedal until you know you never have to take it off."
-Sir Jackie Stewart

"Aldrig mer en Volvo!" -Jag.

205 Inlägg
16 december 2008
#452
jonns skrev:
fiat uno har samma värmereglage som ferrari
fiat croma har samma kaross som saab 9000 men fiatens dörrar rostar inte så bra som saabs*L*
uno turbo 1,3 finns i två hk utföranden 101 och 105
Vill bara säga att Uno också har samma vattenpump som Bugatti, vet dock inte vilken modell..

German cars, quality and beyond
8 197 Inlägg
16 december 2008
#453
1906 slog en ångdriven Stanley Rocket hastighetsrekordet på 205,5 km/h på Daytona Beach Road Circuit. Rekordet står än i dag för världens snabbaste ångdrivna bil.
Ganska bra prestation enligt mig. smile Det var ju trots allt snart 103 år sen.

"You never step on the gas pedal until you know you never have to take it off."
-Sir Jackie Stewart

"Aldrig mer en Volvo!" -Jag.

German cars, quality and beyond
8 197 Inlägg
16 december 2008
#454
Janosch skrev:
jonns skrev:
fiat uno har samma värmereglage som ferrari
fiat croma har samma kaross som saab 9000 men fiatens dörrar rostar inte så bra som saabs*L*
uno turbo 1,3 finns i två hk utföranden 101 och 105
Vill bara säga att Uno också har samma vattenpump som Bugatti, vet dock inte vilken modell..
Fiat har nog fingret med i en hel del Italienska modeller. smile

"You never step on the gas pedal until you know you never have to take it off."
-Sir Jackie Stewart

"Aldrig mer en Volvo!" -Jag.

205 Inlägg
16 december 2008
#455
Irmscher Vectra skrev:
Janosch skrev:
jonns skrev:
fiat uno har samma värmereglage som ferrari
fiat croma har samma kaross som saab 9000 men fiatens dörrar rostar inte så bra som saabs*L*
uno turbo 1,3 finns i två hk utföranden 101 och 105
Vill bara säga att Uno också har samma vattenpump som Bugatti, vet dock inte vilken modell..
Fiat har nog fingret med i en hel del Italienska modeller. smile
Inte så lustigt om dom äger Ferrari osv smile

Forummoderator
17 906 Inlägg
16 december 2008
#456
Volvo 343/340 med "remdrift" går lika fort framåt som bakåt. Ford hade även en liknande låda i sin escort ett tag på nittotalet som kallades CLX. En sån skulle jag vilja prova...

BMW:s 12:a sitter även i vissa årgångar av Rolls Royce.

När SAAB på senare sjuttiotal skulle namnge sin bruna (metallic?) färg hette den antilopbrun. Sanningen är att en i ledningen fick se geten på en djurpark och gillade färgen på stackarn. Fast Getbrun kanske lät lika bra..? Stod i nån Teknikens värld för ett antal år sedan där de även intervjuade den som såg geten. Så den stämmer!

Mitsubishi Galant och Volvo S40 är i princip samma bil. Har du en S40 med 1.8-literssnurran så är detta en Mitsubishi 1.8 GDi in i minsta detalj.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

4 682 Inlägg
16 december 2008
#457
Hardjim skrev:
Moparboy440 skrev:
Corvair65 skrev:
Chrysler Voyager 2.5 har samma motor som Mitsubishi Galant 2.5
den motorn sitter i ganska många bilar (dock skillnader i borr +andra grejor):
    * 1990–2001 Mitsubishi GTO (aka Mitsubishi 3000GT, Dodge Stealth)
    * 1989–1995 Plymouth Acclaim/Dodge Spirit
    * 1987–2000 Dodge Caravan/Plymouth Voyager
    * 1990–1993 Dodge Ram 50
    * 1988–1989 Dodge Dynasty
    * 1988–1990 Dodge Raider
    * 1991-1996 Dodge Stealth
    * 1987–1995 Chrysler LeBaron
    * 1989–1991 Chrysler TC by Maserati
    * 1988–1989 Chrysler New Yorker
    * 1990–1993 Dodge Daytona
    * 1989–1994 Dodge Shadow ES
    * 1992–1994 Plymouth Duster
    * 2000–2005 Mitsubishi Eclipse
    * 1991-1999 Mitsubishi 3000GT
    * 1999–2003 Mitsubishi Galant
    * 1988-1990 Mitsubishi Sigma
    * 1990–1998 Hyundai Sonata
    * 2001–2005 Dodge Stratus/Chrysler Sebring Coupe
    * 1990–2002 Mitsubishi Diamante
    * 1991–1996 Mitsubishi Verada (Australia)
    * 1993–2002 Mitsubishi Magna (Australia)
    * 1990–2006 Mitsubishi L200
    * 1990–1996 Mitsubishi Mighty Max
    * 1988–present Mitsubishi Pajero (aka Montero/Shogun) (Japanese and Middle East markets)
    * 1998–present Mitsubishi Challenger (aka Montero Sport)
big_smile
Samma motor? Många av de bilarna har 3.0L och en annan motorkod.
EX 3000GT, GTO, stealth, (Skrevs på typ sju ställen)
Pajero
men e samma block ,har aldrig hävdat att de skulle ha samma cylindervolym..

Saab 99 Turbo-Nörd
368 Inlägg
16 december 2008
#458
Dieselsmurfen skrev:
När SAAB på senare sjuttiotal skulle namnge sin bruna (metallic?) färg hette den antilopbrun. Sanningen är att en i ledningen fick se geten på en djurpark och gillade färgen på stackarn. Fast Getbrun kanske lät lika bra..? Stod i nån Teknikens värld för ett antal år sedan där de även intervjuade den som såg geten. Så den stämmer!
stämmer fint, dock inte metallic, här ser vi en sådan kulör på en vacker 99CC 5d smile

http://www.garaget.org/?car=118701

har nog inget onödit vetande just nu att bjuda på dock
eller ja, nu när vi ändå e inne på 99 och s40, de har samma bultmönster, även nissan 200sx...


German cars, quality and beyond
8 197 Inlägg
16 december 2008
#459
lustgasen skrev:
har nog inget onödit vetande just nu att bjuda på dock
eller ja, nu när vi ändå e inne på 99 och s40, de har samma bultmönster, även nissan 200sx...
114,3X4. smile

"You never step on the gas pedal until you know you never have to take it off."
-Sir Jackie Stewart

"Aldrig mer en Volvo!" -Jag.

4 682 Inlägg
16 december 2008
#460
Janosch skrev:
jonns skrev:
fiat uno har samma värmereglage som ferrari
fiat croma har samma kaross som saab 9000 men fiatens dörrar rostar inte så bra som saabs*L*
uno turbo 1,3 finns i två hk utföranden 101 och 105
Vill bara säga att Uno också har samma vattenpump som Bugatti, vet dock inte vilken modell..
har svårt att tro det ,mina argument:
1. betvivlar att fiats ingenjörer skulle sätta i en så stark vattenpump att den skulle ha kapacitet att driva en 1000 hästar motor i en av märkets billigaste modeller.
2.bugatti e franskt å ägs av volkswagen, har alltså inget göra me fiat(även om vattenpumpen inte e gjord av fiat så skulle de ändå vara otrovärdigt att dom skulle beställa pumparna från samma utomstående företag).


Sök