1986
Sök

Onödigt bilvetande, dela med dig..

1 062 Inlägg
16 december 2008
#481
jonns skrev:
fiat croma har samma kaross som saab 9000 men fiatens dörrar rostar inte så bra som saabs*L*
Samma kaross? Jotack... dörrar passar jag men det är annars inte mycket som passar karossmässigt.
Alla andra mått aviker presis som med de andra syskonen i skaran: Alfa 164 och Lancia Thema.
Och hur många Croma ser man på vägarna idag? De står sönderrostade på skroten lol

M.V.H.


654 Inlägg
16 december 2008
#482
Om man tar bort sidospeglarna på Porsche 996 Carrera ökar luftmotståndet. Det var ett designerteam lett av en svensk som formgav dessa.

1 661 Inlägg
16 december 2008
#483
Moparboy440 skrev:
Hardjim skrev:
Moparboy440 skrev:

den motorn sitter i ganska många bilar (dock skillnader i borr +andra grejor):
    * 1990–2001 Mitsubishi GTO (aka Mitsubishi 3000GT, Dodge Stealth)
    * 1989–1995 Plymouth Acclaim/Dodge Spirit
    * 1987–2000 Dodge Caravan/Plymouth Voyager
    * 1990–1993 Dodge Ram 50
    * 1988–1989 Dodge Dynasty
    * 1988–1990 Dodge Raider
    * 1991-1996 Dodge Stealth
    * 1987–1995 Chrysler LeBaron
    * 1989–1991 Chrysler TC by Maserati
    * 1988–1989 Chrysler New Yorker
    * 1990–1993 Dodge Daytona
    * 1989–1994 Dodge Shadow ES
    * 1992–1994 Plymouth Duster
    * 2000–2005 Mitsubishi Eclipse
    * 1991-1999 Mitsubishi 3000GT
    * 1999–2003 Mitsubishi Galant
    * 1988-1990 Mitsubishi Sigma
    * 1990–1998 Hyundai Sonata
    * 2001–2005 Dodge Stratus/Chrysler Sebring Coupe
    * 1990–2002 Mitsubishi Diamante
    * 1991–1996 Mitsubishi Verada (Australia)
    * 1993–2002 Mitsubishi Magna (Australia)
    * 1990–2006 Mitsubishi L200
    * 1990–1996 Mitsubishi Mighty Max
    * 1988–present Mitsubishi Pajero (aka Montero/Shogun) (Japanese and Middle East markets)
    * 1998–present Mitsubishi Challenger (aka Montero Sport)
big_smile
Samma motor? Många av de bilarna har 3.0L och en annan motorkod.
EX 3000GT, GTO, stealth, (Skrevs på typ sju ställen)
Pajero
men e samma block ,har aldrig hävdat att de skulle ha samma cylindervolym..
Hmm? Hur kan det vara samma block när alla mått skiljer ink motorkod? Typ som att säga att det är samma block i Celica och Supra...

3 Inlägg
16 december 2008
#484
LAE skrev:
Mera om Volvo:
Det finns inga Volvo som heter 240 TIC (Turbo Intercooler) för att Volvo gjorde inga Turbo-bilar i 240-serien med intercooler (laddluftkylare). Däremot tog Volvo fram en originalsats men intercooler avsett för den Finska marknaden för B19ET- motorn och den var inte godkänd för den svenska marnaden enligt anvisningar som följde med satsen.
Det finns 240 Turbo Intercooler men såldes till usa med b21ft motor. Även 242 tic finns där.


Reservdansk
6 271 Inlägg
16 december 2008
#485
AndreasPlars skrev:
TurbOla skrev:
Att en automatväxellåda från en Saab 9-5 skulle passa i V70R (Vilken modell förresten?) är ju ren bullshit..
Vem har skrivit att den ska passa rakt av? Det är samma modell på den! Men självklart olika sprängkåpor.
Vet ej vilken av alla det var men har för mig att det var en Aisin Warner 5växlad.

M.V.H.
Är Saabs växellådor fyrstegade?
Är de femstegade gjorda för fyrhjulsdrift?

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet

Bilplåtslagare
160 Inlägg
16 december 2008
#486
höjdregleringen på lyktorna till vw caddy (minns ej årsmodell) är inte el-driven utan har slangar som är fyllda med glykol.

Hellre frisk och rik än sjuk och fattig!
träffansvarig och styrelse medlem på
www.draminbil.nu

1 062 Inlägg
17 december 2008
#487
TurbOla skrev:
AndreasPlars skrev:
TurbOla skrev:
Att en automatväxellåda från en Saab 9-5 skulle passa i V70R (Vilken modell förresten?) är ju ren bullshit..
Vem har skrivit att den ska passa rakt av? Det är samma modell på den! Men självklart olika sprängkåpor.
Vet ej vilken av alla det var men har för mig att det var en Aisin Warner 5växlad.

M.V.H.
Är Saabs växellådor fyrstegade?
Är de femstegade gjorda för fyrhjulsdrift?
Saab har både 4petade (de äldre) och femväxlade. Kan ju vara så att de har kraftuttag på volvo med fyrkraffs men de ska ha samma typbeteckning och se likadana ut iaf.
M.V.H.


Reservdansk
6 271 Inlägg
17 december 2008
#488
AndreasPlars skrev:
Saab har både 4petade (de äldre) och femväxlade. Kan ju vara så att de har kraftuttag på volvo med fyrkraffs men de ska ha samma typbeteckning och se likadana ut iaf.
M.V.H.
AW50-42 & AW55 -50 menar du?
När gick Saab över från fyrpetade automatlådor till fempetade då?

Hittar ingen info om Saabs automatlådors beteckning, bara om Volvos FWD-automatlådor.
Här hittade jag lite info.
http://forum.saabturboclub.com/viewtopi … p;t=111313

Men beteckningarna stämmer inte alls?
Senast redigerat av TurbOla (17 december 2008)

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet

3 354 Inlägg
17 december 2008
#489
http://en.wikipedia.org/wiki/Aisin_AF33_transmission
här stod det att det e samma låda i 9-3 som s60

http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_Ai … nsmissions
bara lite info om aisin aw fd aisin warners

Diplomati är konsten att be någon dra åt helvete på ett sådant sätt att han ser fram emot resan
Att inneha körkort betyder inte att man kan köra... det betyder bara att man just vid ett enda tillfälle körde någorlunda bra

Reservdansk
6 271 Inlägg
17 december 2008
#490
Seth skrev:
http://en.wikipedia.org/wiki/Aisin_AF33_transmission
här stod det att det e samma låda i 9-3 som s60

http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_Ai … nsmissions
bara lite info om aisin aw fd aisin warners
Jahapp, där ser man.
Det verkar dock som om det gäller endast de framhjulsdrivna versionerna?

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet

3 354 Inlägg
17 december 2008
#491
mm blev sj förvånad när jag hittade det.

Diplomati är konsten att be någon dra åt helvete på ett sådant sätt att han ser fram emot resan
Att inneha körkort betyder inte att man kan köra... det betyder bara att man just vid ett enda tillfälle körde någorlunda bra

4 682 Inlägg
17 december 2008
#492
Hardjim skrev:
Moparboy440 skrev:
Hardjim skrev:
Samma motor? Många av de bilarna har 3.0L och en annan motorkod.
EX 3000GT, GTO, stealth, (Skrevs på typ sju ställen)
Pajero
men e samma block ,har aldrig hävdat att de skulle ha samma cylindervolym..
Hmm? Hur kan det vara samma block när alla mått skiljer ink motorkod? Typ som att säga att det är samma block i Celica och Supra...
likadan block, men olika dimensioner..
om du tar vilken motor som helst, vi säger t.e.x en b20 . du byter topp, lägger i stroker vev, borrar upp den, byter kamm o.s.v. så e de ju fortfarande samma block.
de e i.a.f min (och wikipedias big_smile )syn på saken.

4 586 Inlägg
17 december 2008
#493
att reservhjulet har erstätts av minikompressor på några nyare bilar
Senast redigerat av jorre83 (17 december 2008)


4 001 Inlägg
17 december 2008
#494
att höger bakhjul sitter längre bak än vänster på en Renault 4 p.g.a tankröret

Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må

1 661 Inlägg
17 december 2008
#495
Moparboy440 skrev:
Hardjim skrev:
Moparboy440 skrev:
men e samma block ,har aldrig hävdat att de skulle ha samma cylindervolym..
Hmm? Hur kan det vara samma block när alla mått skiljer ink motorkod? Typ som att säga att det är samma block i Celica och Supra...
likadan block, men olika dimensioner..
om du tar vilken motor som helst, vi säger t.e.x en b20 . du byter topp, lägger i stroker vev, borrar upp den, byter kamm o.s.v. så e de ju fortfarande samma block.
de e i.a.f min (och wikipedias big_smile )syn på saken.
Ha, så ser dem som inte kan nånting om saken då. tongue
Sen tillkom även 4bultat block från 93-99 på GT med balanserad smidd vevaxel.

Har svårt att tycka att man kan säga att det är samma när allt skiljer sig.
Hade det vart samma ska man kunna använda blocken i vilken bil som helst.

Men det kan ju hända att Mitsubishi själva tycker det är samma iofs. smile
Senast redigerat av Hardjim (17 december 2008)

3 354 Inlägg
17 december 2008
#496
Det är samma block på sierra 2,0 Dohc och escort rs 2000 de är bara lite saker som har flyttats om på rs2000 som t.ex oljestickan. sen så passar sierrans växellåda (MT 75) på flera ford motorer såsom escortens, mondeons scorpions m.fl
Senast redigerat av Seth (17 december 2008)

Diplomati är konsten att be någon dra åt helvete på ett sådant sätt att han ser fram emot resan
Att inneha körkort betyder inte att man kan köra... det betyder bara att man just vid ett enda tillfälle körde någorlunda bra

LaddtrycksMissbrukare
355 Inlägg
17 december 2008
#497
Xuri skrev:
NickeJ89 skrev:
Han skrev att vevaxeln snurrar 540 varv från start till mål, inte per min wink Det blir 540 varv på cirka 5 sekunder...
varvar en dragster 10k så blir de 660 varv på 4 sekunder...jag  tror att en dragster varvar betydligt mer å dom håller nog plattan i mattan i mer än 4 sekunder också ...förstår du var jag är på väg ?tongue
dem som kör topfuel håller inte gasen i botten mer än 4 sekunder. har du varit och kollat på riktigt dragracing så har du nog märkt att väldigt många slår av innan dem kört över mållinjen smile

vet inte om någon sagt det, inte orkat läsa hela tråden, men bmw M3 ska tydligen inte gå att regga med dragkrok tongue

Den Som Syns Är Aldrig Snabbast

4 506 Inlägg
17 december 2008
#498
Coola Top Fuel Dragster fakta från USA:


En TF Dragsters 500 kubiktums (8,2 liter) Hemi genererar mer
hästkrafter än dom 16 första NASCAR bilarna i starfältet på Daytona 500.

På full gas drar en Nitro motor 5.68 liter nitro per sekund, ungefär
samma bränsleförbrukning som en fullt lastad Boeing 747, nitron har dock 4 gånger högre energivärde per liter.

En standard 426 Hemi har inte tillräckligt med kraft för att orka dra
TF Dragsterns kompressor (den kräver ca 800 hästar).

Cirka 85 kubikmeter luft per minut trycks in i motorn av kompressorn och bränsle/luft blandningen komprimeras till nästan fast form i motorn.
Cylindrarna körs på gränsen till "hydraulic lock"

Dom dubbla magneterna/fördelarna levererar 44 ampere tändström till varje tändstift, det är lika mycket som en elbågsvets ger, till varje cylinder.

Vid det perfekta blandningsförhållandet av 1.7:1 luft/bränsle (för
nitro), är flamtemperaturen för nitron 3899 grader Celsius.

Nitrometan brinner med gul låga. Dom spektakulära 2 meters vita flammorna som syns ovanför avgasrören vid nattrace är rått brinnande väte urskiljt ur luftens fuktighet av dom väldigt heta avgaserna.

Dom 16 tändstiftens elektroder är totalt bortbrända efter en repa.
Efter halva sträckan självantänder bränslet i motorn av
kompressionshettan (som i en diesel) - plus att avgasventilerna glöder med en temperatur av 760 grader Celsius.
Enda möjligheten att stänga av motorn är att stoppa bränsletillförseln.

Om tändgnistan tillfälligt slutar fungera tidigt under repan, fylls
cylindrarna med oförbränd nitro, när kolven försöker komprimera denna vätska, vilket inte går, så exploderar motorn med en kraft som kan spränga topparna i bitar och loss från blocket eller så sprängs motorblocket mitt av.
Detta kallas "hydraulicing".

För att överstiga 300 mph (482 km/h) på 4.5 sekunder måste TF
Dragstern accelerera i genomsnitt med en kraft motsvarande över 4G. Men dom når 200 mph (322 km/h) redan efter mindre än halva banan så accelerationskraften vid starten är närmare 8G.

Om all utrustning och bil är betald, teamet jobbar gratis och om för en gångs skull INGENTING GÅR SÖNDER så kostar en repa 1000 Dollar per sekund.

En TF Dragster kommer upp i över 300 mph (482 km/h) innan du läst klart den här meningen.

Vevaxeln i TF Dragsterns motor roterar ENDAST 540 varv från det att den lämnar startlinjen tills den korsar mållinjen!

Nitro motorernas toppvarv är relativt högt, 9500 rpm och
tomgångsvarvet är ca 2600 rpm.

Gällande ET rekord för Top Fuel Dragsters i USA är 4.477 sekunder på kvartsmilen satt av Kenny Bernstein, och gällande hastighets rekord är 333.08 mph (536.04 km/h) satt av Tony Schumacher.


Som slutsummering tar vi ett exempel:

Du kör en Lingenfelter trimmad dubbelturbo Corvette.
Ett par kilometer längre fram står en Top Fuel Dragster instagead och klar att starta på dragstripen samtidigt som du passerar.
Du har fördelen av en flygande start och du varvar ur Corvetten på alla växlar och blåser förbi startlinjen och passerar dragstern med 200mph (322 km/h) på hastighetsmätaren.
Exakt samtidigt som du passerar startar TF Dragstern och tar upp
jakten på dig, du håller gaspedalen planterad i golvet men du börjar höra ett brutalt vrål som nästan spräcker trumhinnorna och inom ett par tre sekunder har TF dragstern både hunnit upp
och passerat dig.
TF Dragstern spöar dig och är först till mållinjen, bara en
kvartsmile ifrån när du passerade den.

Det, gott folk, är acceleration!

Om man funderar lite över detta så har från en stående start, föraren i denna fenomenala maskin sett dig passera i 322 km/h och inte bara hunnit upp dig,
utan nästan blåst dig av banan när han passerade dig, och allt detta inom 402.33 meter.

Kan du andas kan du dö.

1 062 Inlägg
17 december 2008
#499
Hardjim skrev:
Sen tillkom även 4bultat block från 93-99 på GT med balanserad smidd vevaxel.
Menar du att det finns 3000GT turbo som inte har smidd vevaxel? Låter ju inte troligt...
Och balanserade vevar sitter ju i alla bilar, annars skulle det vibrera sönder.
M.V.H.


730 Inlägg
17 december 2008
#500
_tedde88_ skrev:
Xuri skrev:
NickeJ89 skrev:
Han skrev att vevaxeln snurrar 540 varv från start till mål, inte per min wink Det blir 540 varv på cirka 5 sekunder...
varvar en dragster 10k så blir de 660 varv på 4 sekunder...jag  tror att en dragster varvar betydligt mer å dom håller nog plattan i mattan i mer än 4 sekunder också ...förstår du var jag är på väg ?tongue
dem som kör topfuel håller inte gasen i botten mer än 4 sekunder. har du varit och kollat på riktigt dragracing så har du nog märkt att väldigt många slår av innan dem kört över mållinjen smile

vet inte om någon sagt det, inte orkat läsa hela tråden, men bmw M3 ska tydligen inte gå att regga med dragkrok tongue
Det där du sade med att M3 inte går att regga med dragkrok stämmer , iallafall vart de så för oss när vi skulle göra de, de fick vi ej då det vart en"sportbil" eller något i den stilen de räknade.. smile tänkte bara bekräfta det du sa smile

Fölkesberg Racing =)


Sök