Nu funderar ja på vad ni sär ute skulle göra.. Skulle ni köra med ett Turboblock eller skulle ni konvertera den 16 ventilersmotorn.. Kan ja ta ett turboblock och sedan kasta på min 16V topp ??
Jag skulle vilja ligga på en 350-400 HK när den e klar... ja det var ju just det vilket styrsystem ja skulle kunna använda... om ja komsänker 16 V motorn hur många bar kan ja skicka på där då??
Pratade med Lennart Ryden på SFRO idag.. och det slutade inge bra tycker jag.. Jag får kasta i vilken motor jag vill men den ska vara komplett med boxar och sprut och så.. Men ja får inte kasta på en turbo på min 16Ventilare.. Ni måste ju hålla med om att det är konstigt eller?
Pratade med Lennart Ryden på SFRO idag.. och det slutade inge bra tycker jag.. Jag får kasta i vilken motor jag vill men den ska vara komplett med boxar och sprut och så.. Men ja får inte kasta på en turbo på min 16Ventilare.. Ni måste ju hålla med om att det är konstigt eller?
Nej inte direkt, du får inte turbokonvertera motorer som inte finns med en turbo modell orginal, och det finns ju inte nån 16v turbo motor. Men tex en vanlig 8v volvo motor kan du turbokonvertera själv och regga, men varför skulle man vilja turbokonvertera en motor som redan finns med turbo, slöseri med tid! Så vill du ha en 16v turbo motor så har du ju 2 val, ett bytta motor inför bes varje år och hoppas på att du inte blir tagen i flygande bes, eller bara chansa och bes med turbo och hoppas dom inte märker nått. Du skulle ju också kunna bygga på en vanlig 740turbo, och hoppas att dom inte märker att du har för många ventiler, har funkat för en kompis, men hans bygge är också snyggt gjort.
Pratade med Lennart Ryden på SFRO idag.. och det slutade inge bra tycker jag.. Jag får kasta i vilken motor jag vill men den ska vara komplett med boxar och sprut och så.. Men ja får inte kasta på en turbo på min 16Ventilare.. Ni måste ju hålla med om att det är konstigt eller?
Nej inte direkt, du får inte turbokonvertera motorer som inte finns med en turbo modell orginal, och det finns ju inte nån 16v turbo motor. Men tex en vanlig 8v volvo motor kan du turbokonvertera själv och regga, men varför skulle man vilja turbokonvertera en motor som redan finns med turbo, slöseri med tid! Så vill du ha en 16v turbo motor så har du ju 2 val, ett bytta motor inför bes varje år och hoppas på att du inte blir tagen i flygande bes, eller bara chansa och bes med turbo och hoppas dom inte märker nått. Du skulle ju också kunna bygga på en vanlig 740turbo, och hoppas att dom inte märker att du har för många ventiler, har funkat för en kompis, men hans bygge är också snyggt gjort.
/Mikel
Men ja vill ha en 16 Ventilare Turbo som har lite prestanda å klarar att gå som ett skott.. men ja vet inte hur ja skall göra.. men ja tror ja satsar på å konvertera min å sedan byter motor till en original varje gång ja ska besikta.. Jag vart ju inte så glad när han sa att ja fick ha 15KW/ 100kg tjänstevikt.. så ca 280 HK får ja ha i min liksom de e ju inte nånting att brumma med.. de ska vissla på ordentligt juh
Pratade med Lennart Ryden på SFRO idag.. och det slutade inge bra tycker jag.. Jag får kasta i vilken motor jag vill men den ska vara komplett med boxar och sprut och så.. Men ja får inte kasta på en turbo på min 16Ventilare.. Ni måste ju hålla med om att det är konstigt eller?
Nej inte direkt, du får inte turbokonvertera motorer som inte finns med en turbo modell orginal, och det finns ju inte nån 16v turbo motor. Men tex en vanlig 8v volvo motor kan du turbokonvertera själv och regga, men varför skulle man vilja turbokonvertera en motor som redan finns med turbo, slöseri med tid! Så vill du ha en 16v turbo motor så har du ju 2 val, ett bytta motor inför bes varje år och hoppas på att du inte blir tagen i flygande bes, eller bara chansa och bes med turbo och hoppas dom inte märker nått. Du skulle ju också kunna bygga på en vanlig 740turbo, och hoppas att dom inte märker att du har för många ventiler, har funkat för en kompis, men hans bygge är också snyggt gjort.
/Mikel
Finns visst, 960 turbo som såldes i italien har 16v turbo original
Men ja vill ha en 16 Ventilare Turbo som har lite prestanda å klarar att gå som ett skott.. men ja vet inte hur ja skall göra.. men ja tror ja satsar på å konvertera min å sedan byter motor till en original varje gång ja ska besikta.. Jag vart ju inte så glad när han sa att ja fick ha 15KW/ 100kg tjänstevikt.. så ca 280 HK får ja ha i min liksom de e ju inte nånting att brumma med.. de ska vissla på ordentligt juh
Jo det är la den enklaste ideen, fast själv hade jag någ hellre satsat som kompisen gjort. 280 turbo hk är rätt bra skillnad mot 159 sug hk så skillnad lär du märka så det räcker och blir över.
Finns visst, 960 turbo som såldes i italien har 16v turbo original
Okej det var mer än jag visste, men som sagt då kan han ju leta redda på en sån motor då;) det vräker ju runt sånna, ja menar se hur många som kör med 16v turbo motor utan att ha gjort det själv, jag har sett och hört om minst ingen det senaste åren:P
skall tydligen gå att plocka ca 350hk på en 16v utan att kompsänka. man skall inte svarva kolvarna på en 16v då det tydligen skall vara rätt så tunt gods i dem redan.
Satsa på en komplett 940 FT motor istället om du skall regga in det.
Hade du läst FAQen i början av Motor och motorstyrning så hade det stått där att du inte får turbokonvertera bilar efter 1975.
Volvo 240 har en maxgräns på 200hk utan ventilerade skivor, och med ventilerade skivor 220hk och ca 230Nm tror jag det var...
Vet inte vilken gräns som gäller för 740, men att bara slänga i en motor är ingen hit. Fråga dom som gör om T5or till bakhjulsdrift hur dom gör för att klara Nmen, då dom motorerna ligger på över 300 original.
"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."
P7 - Södra Skånska Regementet
Pratade med Lennart Ryden på SFRO idag.. och det slutade inge bra tycker jag.. Jag får kasta i vilken motor jag vill men den ska vara komplett med boxar och sprut och så.. Men ja får inte kasta på en turbo på min 16Ventilare.. Ni måste ju hålla med om att det är konstigt eller?
Nej inte direkt, du får inte turbokonvertera motorer som inte finns med en turbo modell orginal, och det finns ju inte nån 16v turbo motor. Men tex en vanlig 8v volvo motor kan du turbokonvertera själv och regga, men varför skulle man vilja turbokonvertera en motor som redan finns med turbo, slöseri med tid! Så vill du ha en 16v turbo motor så har du ju 2 val, ett bytta motor inför bes varje år och hoppas på att du inte blir tagen i flygande bes, eller bara chansa och bes med turbo och hoppas dom inte märker nått. Du skulle ju också kunna bygga på en vanlig 740turbo, och hoppas att dom inte märker att du har för många ventiler, har funkat för en kompis, men hans bygge är också snyggt gjort.
/Mikel
Finns visst, 960 turbo som såldes i italien har 16v turbo original
Tyvärr.. det motorn heter B204 och var en 2,0 liters med 16 ventiler och den ger 190 HK vid 5300 Varv