3940
Sök

Ska turbokonvertera volvo 740 16v "Behöver tips"

34 Inlägg
6 juni 2008
Trådstartare
#1
Nu funderar ja på vad ni sär ute skulle göra.. Skulle ni köra med ett Turboblock eller skulle ni konvertera den 16 ventilersmotorn..
Kan ja ta ett turboblock och sedan kasta på min 16V topp ??

Driifter;)
1 630 Inlägg
6 juni 2008
#2
sök så finner du

Trimma för att köra fort? NÄ, Brett;)

34 Inlägg
6 juni 2008
Trådstartare
#3
Jag hittar inte den informationen jag söker..

1 311 Inlägg
6 juni 2008
#4
Du kan använda ditt 16vblock men det är kräver lite annan dragning av oljeretur från turbon, sen vet jag itne hur oljepumpen är på 16v-blocken....

Hur mkt effekt ska du ha?
Vilket styrsystem skall du använda?
hur stor budget har du?

Kolla mitt projekt: Bygger driftingbil - 2,5l 16v 440hk 540nm
http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 57#p669957
Läs mer på www.gatbilar.se/corpze

34 Inlägg
7 juni 2008
Trådstartare
#5
Jag skulle vilja ligga på en 350-400 HK när den e klar... ja det var ju just det vilket styrsystem ja skulle kunna använda... om ja komsänker 16 V motorn hur många bar kan ja skicka på där då??

Volvoskadad
6 017 Inlägg
7 juni 2008
#6
jag tror du får bättre respons på tpc forumet

Jonas

34 Inlägg
8 juni 2008
Trådstartare
#8
Tack för alla svar men finns det någon som är riktigt duktig och kan förklara exact vad ja ska tänka på...

34 Inlägg
1 juli 2008
Trådstartare
#9
Pratade med Lennart Ryden på SFRO idag..
och det slutade inge bra tycker jag..
Jag får kasta i vilken motor jag vill men den ska vara komplett med boxar och sprut och så.. Men ja får inte kasta på en turbo på min 16Ventilare.. Ni måste ju hålla med om att det är konstigt eller?

151 Inlägg
1 juli 2008
#10
får du kasta i en turbomotor???


461 Inlägg
1 juli 2008
#11
Honken_82 skrev:
Pratade med Lennart Ryden på SFRO idag..
och det slutade inge bra tycker jag..
Jag får kasta i vilken motor jag vill men den ska vara komplett med boxar och sprut och så.. Men ja får inte kasta på en turbo på min 16Ventilare.. Ni måste ju hålla med om att det är konstigt eller?

Nej inte direkt, du får inte turbokonvertera motorer som inte finns med en turbo modell orginal, och det finns ju inte nån 16v turbo motor.
Men tex en vanlig 8v volvo motor kan du turbokonvertera själv och regga, men varför skulle man vilja turbokonvertera en motor som redan finns med turbo, slöseri med tid!
Så vill du ha en 16v turbo motor så har du ju 2 val, ett bytta motor inför bes varje år och hoppas på att du inte blir tagen i flygande bes, eller bara chansa och bes med turbo och hoppas dom inte märker nått.
Du skulle ju också kunna bygga på en vanlig 740turbo, och hoppas att dom inte märker att du har för många ventiler, har funkat för en kompis, men hans bygge är också snyggt gjort.

/Mikel

When You Feel Like U Have Full Control!
You Are Not Drivig Fast Enough!
http://www.youtube.com/watch?v=8BHqINOSdWE

34 Inlägg
1 juli 2008
Trådstartare
#12
EvoJenza skrev:
får du kasta i en turbomotor???

Ja jag fick kasta i en Turbo Motor och sedan spelar ingen roll vad de var för märke...

34 Inlägg
1 juli 2008
Trådstartare
#13
M.Persson skrev:
Honken_82 skrev:
Pratade med Lennart Ryden på SFRO idag..
och det slutade inge bra tycker jag..
Jag får kasta i vilken motor jag vill men den ska vara komplett med boxar och sprut och så.. Men ja får inte kasta på en turbo på min 16Ventilare.. Ni måste ju hålla med om att det är konstigt eller?

Nej inte direkt, du får inte turbokonvertera motorer som inte finns med en turbo modell orginal, och det finns ju inte nån 16v turbo motor.
Men tex en vanlig 8v volvo motor kan du turbokonvertera själv och regga, men varför skulle man vilja turbokonvertera en motor som redan finns med turbo, slöseri med tid!
Så vill du ha en 16v turbo motor så har du ju 2 val, ett bytta motor inför bes varje år och hoppas på att du inte blir tagen i flygande bes, eller bara chansa och bes med turbo och hoppas dom inte märker nått.
Du skulle ju också kunna bygga på en vanlig 740turbo, och hoppas att dom inte märker att du har för många ventiler, har funkat för en kompis, men hans bygge är också snyggt gjort.

/Mikel

Men ja vill ha en 16 Ventilare Turbo som har lite prestanda å klarar att gå som ett skott.. men ja vet inte hur ja skall göra.. men ja tror ja satsar på å konvertera min å sedan byter motor till en original varje gång ja ska besikta..
Jag vart ju inte så glad när han sa att ja fick ha 15KW/ 100kg tjänstevikt..
så ca 280 HK får ja ha i min liksom de e ju inte nånting att brumma med.. de ska vissla på ordentligt juh

689 Inlägg
1 juli 2008
#14
M.Persson skrev:
Honken_82 skrev:
Pratade med Lennart Ryden på SFRO idag..
och det slutade inge bra tycker jag..
Jag får kasta i vilken motor jag vill men den ska vara komplett med boxar och sprut och så.. Men ja får inte kasta på en turbo på min 16Ventilare.. Ni måste ju hålla med om att det är konstigt eller?

Nej inte direkt, du får inte turbokonvertera motorer som inte finns med en turbo modell orginal, och det finns ju inte nån 16v turbo motor.
Men tex en vanlig 8v volvo motor kan du turbokonvertera själv och regga, men varför skulle man vilja turbokonvertera en motor som redan finns med turbo, slöseri med tid!
Så vill du ha en 16v turbo motor så har du ju 2 val, ett bytta motor inför bes varje år och hoppas på att du inte blir tagen i flygande bes, eller bara chansa och bes med turbo och hoppas dom inte märker nått.
Du skulle ju också kunna bygga på en vanlig 740turbo, och hoppas att dom inte märker att du har för många ventiler, har funkat för en kompis, men hans bygge är också snyggt gjort.

/Mikel

Finns visst, 960 turbo som såldes i italien har 16v turbo original

Telge Drifting Team
5 398 Inlägg
1 juli 2008
#15
men försök att hitta 2 liters 16 v turbon då=) italien import tongue

Den Som Ingen Turbo Har, Han Får Åka Utan Bar :P
http://telgedrifting.forum24.se/

461 Inlägg
1 juli 2008
#16
Men ja vill ha en 16 Ventilare Turbo som har lite prestanda å klarar att gå som ett skott.. men ja vet inte hur ja skall göra.. men ja tror ja satsar på å konvertera min å sedan byter motor till en original varje gång ja ska besikta..
Jag vart ju inte så glad när han sa att ja fick ha 15KW/ 100kg tjänstevikt..
så ca 280 HK får ja ha i min liksom de e ju inte nånting att brumma med.. de ska vissla på ordentligt juh

Jo det är la den enklaste ideen, fast själv hade jag någ hellre satsat som kompisen gjort.
280 turbo hk är rätt bra skillnad mot 159 sug hk så skillnad lär du märka så det räcker och blir över.

Finns visst, 960 turbo som såldes i italien har 16v turbo original

Okej det var mer än jag visste, men som sagt då kan han ju leta redda på en sån motor då;) det vräker ju runt sånna, ja menar se hur många som kör med 16v turbo motor utan att ha gjort det själv, jag har sett och hört om minst ingen det senaste åren:P

When You Feel Like U Have Full Control!
You Are Not Drivig Fast Enough!
http://www.youtube.com/watch?v=8BHqINOSdWE

Almännt tokig
481 Inlägg
1 juli 2008
#17
skall tydligen gå att plocka ca 350hk på en 16v utan att kompsänka. man skall inte svarva kolvarna på en 16v då det tydligen skall vara rätt så tunt gods i dem redan.

Satsa på en komplett 940 FT motor istället om du skall regga in det.

Inline sixes ist sie scheisse.......

Reservdansk
6 271 Inlägg
1 juli 2008
#18
Hade du läst FAQen i början av Motor och motorstyrning så hade det stått där att du inte får turbokonvertera bilar efter 1975. smile

Volvo 240 har en maxgräns på 200hk utan ventilerade skivor, och med ventilerade skivor 220hk och ca 230Nm tror jag det var...

Vet inte vilken gräns som gäller för 740, men att bara slänga i en motor är ingen hit. Fråga dom som gör om T5or till bakhjulsdrift hur dom gör för att klara Nmen, då dom motorerna ligger på över 300 original.

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet

10 287 Inlägg
1 juli 2008
#19
STOPP!

Man får alltså inte bygga egna motorer. Motorer måste tas kompletta. Bygger man egna motorer måste dom avgascertifieras.

/Göran

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

34 Inlägg
1 juli 2008
Trådstartare
#20
n_andersson skrev:
M.Persson skrev:
Honken_82 skrev:
Pratade med Lennart Ryden på SFRO idag..
och det slutade inge bra tycker jag..
Jag får kasta i vilken motor jag vill men den ska vara komplett med boxar och sprut och så.. Men ja får inte kasta på en turbo på min 16Ventilare.. Ni måste ju hålla med om att det är konstigt eller?

Nej inte direkt, du får inte turbokonvertera motorer som inte finns med en turbo modell orginal, och det finns ju inte nån 16v turbo motor.
Men tex en vanlig 8v volvo motor kan du turbokonvertera själv och regga, men varför skulle man vilja turbokonvertera en motor som redan finns med turbo, slöseri med tid!
Så vill du ha en 16v turbo motor så har du ju 2 val, ett bytta motor inför bes varje år och hoppas på att du inte blir tagen i flygande bes, eller bara chansa och bes med turbo och hoppas dom inte märker nått.
Du skulle ju också kunna bygga på en vanlig 740turbo, och hoppas att dom inte märker att du har för många ventiler, har funkat för en kompis, men hans bygge är också snyggt gjort.

/Mikel

Finns visst, 960 turbo som såldes i italien har 16v turbo original

Tyvärr.. det motorn heter B204 och var en 2,0 liters med 16 ventiler och den ger 190 HK vid 5300 Varv

de kan ja ju plocka ur min liksom på nolltid


Sök