3924
Sök

Bilen dog precis, står lite illa just nu. (Problemet hittat nu, blev dyrt tycker jag).

Digital Designer
198 Inlägg
7 juni 2008
Trådstartare
#1
Min Audi A3 1,8T -97 dog precis.
Jag var ute och körde helt normalt, helt plötsligt så börjar den hacka sig framåt, tryckte jag ner gaspedalen började den dö mer, det enda som funka var att ge den bara lite, lite gas då hackade den sig fram i kanske 20kmh på tvåan. Jag kör in på en bensin station och tankar upp den för en hundring, detta fastän mätaren stod lite under halv tank.

Jag försöker starta bilen, startmotorn går och den tänder ca 1 sek, detta gör jag ca 3 gånger sen tänder den inte alls, går bara runt på startmotorn.

Just nu står bilen på en obemanad bensinmack med en lapp i fönstret där jag ber om att inte bli lappad.

Som ni förstår så måste jag få bort bilen men helst vill jag göra det genom att starta den.

Vad kan vara fel? Är bränslepumpen död? igensatt bränslefilter? luftmassmäraren? tändstiften?

Tack på förhand för snabbt svar.
Senast redigerat av webdiddy (2 juli 2008)

"Öka!!! Det är fan 90 på denna 70 vägen!!!"
Seat Leon FR 2,0TFSI -07 250hk.

101 Inlägg
7 juni 2008
#2
jag hade ett liknande problem, då gjorde jag rent fördelardosan så gick det bra

Digital Designer
198 Inlägg
8 juni 2008
Trådstartare
#3
Ingen mer som har förslag på vad som kan göras?

"Öka!!! Det är fan 90 på denna 70 vägen!!!"
Seat Leon FR 2,0TFSI -07 250hk.

1 703 Inlägg
8 juni 2008
#4
Ja, fördelardosan lär ju inte vara problemet iaf, då du har separata tändspolar smile
Det sitter ett tändslutsteg innan spolarna, kan vara den som är död. Kolla om du får soppa, och kolla sedan om du får gnista.


71 Inlägg
8 juni 2008
#5
Kolla så att det inte är kamrämmshjulet på vevaxeln så att det inte har lossnat, för har det lossnat så är det kört tyvärr, det sitter en liten krysskil på hjulet som kan har getsig så att veven inte drar den med sig, såg det senast idag hos en kompis som har köpt en sådan motor på 8500 mil som var samma fel på. kolla sätt kammen i sin märkning och sen kolla så att 1ans kolv är i topp är den inte det så är felet där nere.

8 883 Inlägg
8 juni 2008
#6
Blåa fina dumpventiler och öppna filter kan dom mest konstiga fel..
Har tyvärr inget förslag på vad som havererat
Senast redigerat av Hamilton (8 juni 2008)

Fotograf på tierpidag.se

Digital Designer
198 Inlägg
8 juni 2008
Trådstartare
#7
Tack för alla svar.

Var nyss och testade att starta igen, men den vill inte, jag skruvade sedan upp ett av tändstiften, det var inte blött med det luktade bensin.

Jag såg också att en slang som hade gått sönder, slangen gick upp till toppen på bilen, och det har läckt olja ur den, inte så mycket men ändå, revan var ca 1cm. Jag har märkt att jag haft lite oljelekage men trott att det har kommit från oljefiltret eller pluggen. Nu ser det ut som att det är från denna slangen. Jag har kollat olje nivån och den ser okay ut, den kanske är lite låg men jag får iaf olja på stickan.

Finns det nått enkelt sätt att kolla så att tändstiften tänder som de ska?
Senast redigerat av webdiddy (8 juni 2008)

"Öka!!! Det är fan 90 på denna 70 vägen!!!"
Seat Leon FR 2,0TFSI -07 250hk.

Lastbilsmekaniker
3 878 Inlägg
8 juni 2008
#9
webdiddy skrev:
Jag såg också att en slang som hade gått sönder, slangen gick upp till toppen på bilen, och det har läckt olja ur den, inte så mycket men ändå, revan var ca 1cm. Jag har märkt att jag haft lite oljelekage men trott att det har kommit från oljefiltret eller pluggen. Nu ser det ut som att det är från denna slangen. Jag har kollat olje nivån och den ser okay ut, den kanske är lite låg men jag får iaf olja på stickan.

Tejpa slangen med eltape eller byt den på plats, förhoppningsvis kan det räcka för att den ska gå igen...

webdiddy skrev:
Finns det nått enkelt sätt att kolla så att tändstiften tänder som de ska?

Ja, du skruvar ut ett stift, tar loss den evetuella svarta plastkåpan och sen stoppar du i stiftet i en spole och lägger den gängade delen på ventilkåpan... Sen ber du någon försöka starta, det kommer gnistra om den tänder som den ska... Var nog med att lägga det mot ventilkåpan med gängorna så att den ligger kvar utan att hålla i något... HÅLL INTE I TÄNDSTIFTET NÄR NI PROVAR!


Digital Designer
198 Inlägg
8 juni 2008
Trådstartare
#10
Tack för svaret bumpe.
Kan det alltså bero på den trasig slangen att den inte vill starta?
Senast redigerat av webdiddy (8 juni 2008)

"Öka!!! Det är fan 90 på denna 70 vägen!!!"
Seat Leon FR 2,0TFSI -07 250hk.

71 Inlägg
8 juni 2008
#11
Har du kollat om kamen snurrar runt när du gör ett startförsök? Hur mycket kan du skruva med bilar?
Lyft på oljelocket och kolla om du kan se kammen där ifrån, gör du det, så be någon att vrida på startnyckeln följer kamen inte med runt så har du problemet med det nedre kamhjulet som jag sa innan eller kamremmen. Detta är bara spekulationer, hoppas du löser det på ett billit sätt.

13 Inlägg
9 juni 2008
#12
Luftmassmätaren är antagligen paj... sålde en jävla massa såna när jag jobbade på VAG handlaren i stan. Och de låter precis som de är bekymmret.
Annars så har de bilarna även haft lite bekymmer med tändningen i form av spolar o annat dyl. (Fast detta även då beroende av vilka spolar som sitter i den. Har bytts rätt friskt inom Audi )
Kammremmen trog jag inte... då skulle den snurra väldigt kvickt pga komp förlust.


Digital Designer
198 Inlägg
9 juni 2008
Trådstartare
#13
Det är mycket möjligt att det är Luftmassmätaren som är kaiko, jag har tidigare haft lite problem med tomgången.

"Öka!!! Det är fan 90 på denna 70 vägen!!!"
Seat Leon FR 2,0TFSI -07 250hk.

Digital Designer
198 Inlägg
9 juni 2008
Trådstartare
#14
Finns det nått lätt sätt att kolla om det är just luftmassmätaren som är död?

"Öka!!! Det är fan 90 på denna 70 vägen!!!"
Seat Leon FR 2,0TFSI -07 250hk.

1 Inlägg
9 juni 2008
#15
Exakt detta hände på min 940, då var det bränslepumpen. (Du får igång den genom att starta (försöka) och att någon bankar på pumpen helt enkelt... men sen får du förstås byta den wink
Kan du kolla så att ingen säkring gått? (Om du inte redan kollat tändstiftet)
Senast redigerat av Shisana (9 juni 2008)


Digital Designer
198 Inlägg
9 juni 2008
Trådstartare
#16
Har kollat alla säkringar och de är hela, tror jag kan utesluta bränslepumpen då det luktar bensin om tändstiften efter jag har försökt att starta.

"Öka!!! Det är fan 90 på denna 70 vägen!!!"
Seat Leon FR 2,0TFSI -07 250hk.

Digital Designer
198 Inlägg
26 juni 2008
Trådstartare
#17
I dag körde jag bilen till verkstad för att läsa av felkoder osv.
De ringde mig nyss och sa att bränslpumpen är död. sad
ca 2600kr skulle en ny kosta, arbetskostnaden skulle hamna mellan ett till två tusen kr, de sa att de också skulle kalibrera gaspjälet.

Jag tycker det låter lite dyrt med tanke på att det inte ska vara så svårt att byta pumpen själv.
Försöker de blåsa mig? vad tror ni?
Senast redigerat av webdiddy (26 juni 2008)

"Öka!!! Det är fan 90 på denna 70 vägen!!!"
Seat Leon FR 2,0TFSI -07 250hk.

. : F a d e r a t o r : .
5 042 Inlägg
26 juni 2008
#18
Det är inte avancerat att byta pump. Det enda som inte är det bästa är ju att man får ju sin lilla " kick " av bensin ångorna big_smile

C H E V R O L E T <3

Digital Designer
198 Inlägg
2 juli 2008
Trådstartare
#19
Jaha, då var bil tydligen fixad, de bytte bränslepumpen åt mig.
Arbete + material = 5000kr
Låter inte det lite dyrt?

"Öka!!! Det är fan 90 på denna 70 vägen!!!"
Seat Leon FR 2,0TFSI -07 250hk.

FreddeK
2 juli 2008
#20
min kompis bytte sin soppapump på bilia (v70r) han fick betala 14700kr och då fick han 3000kr i rabbat. så vet inte om ditt är så dyrt, beror ju på var pumpen sitter!

Mvh Fredde


Sök