3251
Sök

Bilen läcker el

86 Inlägg
15 juni 2008
Trådstartare
#1
Har stött på ett litet problem med min 850-92. Den läcker el någonstans så att bilen inte går att starta efter ca 4 dagar. Jag har inte några slutsteg eller nåt sånt inkopplat ännu. Har ingen aning om var de kan vara, och ja vet att de kan vara på en massa ställen. Men de skulle vara bra att veta dom vanligaste ställena är, så att man kan kolla upp dom. Batteriet har blivit djupurladdat ett par gånger pga detta, kan de vara batteriet? Har inte så mycke erfarenhet av el i bil.

Så frågan är var är de vanligaste ställena en bil läcker el? Börja gärna med dom som är lättast att kolla upp. Har kollat så att inga lampor lyser i kupe

grymt tacksam för svar:D

162 Inlägg
15 juni 2008
#2
generatorn?


86 Inlägg
15 juni 2008
Trådstartare
#3
Ranta skrev:
generatorn?

Hur kollar man om det är den?

2 118 Inlägg
15 juni 2008
#4
är det nog med vatten i batteriet ? så inte det är kortslutet..

D.i.l.l.i.g.a.f

86 Inlägg
15 juni 2008
Trådstartare
#5
NJ_ skrev:
är det nog med vatten i batteriet ? så inte det är kortslutet..

de ska jag kolla upp

811 Inlägg
15 juni 2008
#6
Du kan ju kolla efter elfläckar under bilen?  vad säger dom på besiktningen om detta egentligen.  är det som när den läcker olja?

Ursprungligen postat av Jak@n
Den enda instansen i samhället dit alla vänder sig, en liten kal panel där alla ska pilla - oavsett vem du är. Det enda som knyter oss samman. Det och Anna anka.

2 118 Inlägg
15 juni 2008
#7
rough_boy skrev:
Du kan ju kolla efter elfläckar under bilen?  vad säger dom på besiktningen om detta egentligen.  är det som när den läcker olja?

HAHA, inte hacka på dom okunniga som vill ha hjälp wink

D.i.l.l.i.g.a.f

86 Inlägg
15 juni 2008
Trådstartare
#8
rough_boy skrev:
Du kan ju kolla efter elfläckar under bilen?  vad säger dom på besiktningen om detta egentligen.  är det som när den läcker olja?

de e ju tur att nån har kul iaf:D

811 Inlägg
15 juni 2008
#9
förlåt kunde inte låta bli:)   men laddrelät kanske?  larm?

Ursprungligen postat av Jak@n
Den enda instansen i samhället dit alla vänder sig, en liten kal panel där alla ska pilla - oavsett vem du är. Det enda som knyter oss samman. Det och Anna anka.

Hobby-Skruvare
203 Inlägg
15 juni 2008
#10
Det första du bör göra är väl att ta reda på om bilen förlorar ström eller inte laddar ordentligt.
Laddar kollar du enklast genom att ansluta en multimeter till batteriet när motorn e igång spänningen bör ligga mellan 13-14v för att hon skall ladda ordentligt.

Om du har någonting som tar tjuvström är väll ett tipps att börja plocka säkringar o kolla efter gnista?  Finns säkert bättre sätt men så gör jag.

Först kopplar du bort negativa kablen från batteriet och sedan Plockar du ut alla säkringar och sedan ansluter du dem en efter en för att se på vilken/vilka säkringar som tar ström från batteriet. Detta ser du genom att ansluta minuskablen till batteriet mellan varge säkring. Blir det gnista finns det något på den säkringen som förbrukar ström (klockan och ev larm är väll altid på så koppla i dem två sist)

Syns man inte så finns man inte
Min projekttråd 240:n

86 Inlägg
15 juni 2008
Trådstartare
#11
SpittaN skrev:
Det första du bör göra är väl att ta reda på om bilen förlorar ström eller inte laddar ordentligt.
Laddar kollar du enklast genom att ansluta en multimeter till batteriet när motorn e igång spänningen bör ligga mellan 13-14v för att hon skall ladda ordentligt.

Om du har någonting som tar tjuvström är väll ett tipps att börja plocka säkringar o kolla efter gnista?  Finns säkert bättre sätt men så gör jag.

Först kopplar du bort negativa kablen från batteriet och sedan Plockar du ut alla säkringar och sedan ansluter du dem en efter en för att se på vilken/vilka säkringar som tar ström från batteriet. Detta ser du genom att ansluta minuskablen till batteriet mellan varge säkring. Blir det gnista finns det något på den säkringen som förbrukar ström (klockan och ev larm är väll altid på så koppla i dem två sist)

Laddspänningen var de inge fel på men vilospänningen ligger för tillfället 13.2 och sjunker sakta men säkert.
Är inte 13.2 för högt? (Har låtit den stå nån dag efter laddning)

Ska testa de där med säkringarna

tack för alla svar! skulle va skönt om man kunde fixa detta prob.

21 761 Inlägg
15 juni 2008
#12
Rätt laddspänning med ca 900-1000 varv på motorn och endast halvljuset igång bör vara runt 14-14,4V, Volvo 850 har tillräckligt bra generator för att klara det.

Ja, att mäta tjuvström är bra, en vanlig multimeter är mycket bra att använda. Men först och främst så ska batteriet laddas helt fullt innan testmätningarna börjar, att göra en massa mätningar med taskigt batteri ger inte pålitliga resultat.

När ett "vanligt" batteri råkar ut för många djupurladdningar så finns risk att det går sönder eller åtminstone tappar mycket kapacitet, så visst kan detta vara en orsak också smile.

Maskin & Lastbilsteknik -06 / Volvo summerboy -08
366 Inlägg
15 juni 2008
#13
Kontakten till lampan i handskfacket brukar gå sönder ibland så de lyser konstant även om du stängt luckan tongue Vet några som råkat ut för de och också funderat mer än 2 gånger varför batteriet är tomt efter nån dag tongue Värt att kolla iallafall smile

86 Inlägg
15 juni 2008
Trådstartare
#14
bmw pure power skrev:
Kontakten till lampan i handskfacket brukar gå sönder ibland så de lyser konstant även om du stängt luckan tongue Vet några som råkat ut för de och också funderat mer än 2 gånger varför batteriet är tomt efter nån dag tongue Värt att kolla iallafall smile

har kollat den genom att trycka in knappen, men om den släcks när man stänger luckan vet ja inte

i övrigt värdelös.
613 Inlägg
15 juni 2008
#15
kan ju va så enkelt som att batteriet har gjort sitt i denna värld.. blev likadant på min äckliga a-traktor som jag hade för några år sen..



Sök