3316
Sök

ju grövre högtalarkabel,destu bättre?

101 Inlägg
18 juni 2008
Trådstartare
som rubriken lyder.. blir de bättre resultat me grövre högtalarkablar.?  för har köpt ett 50m2 kabelkit, men tyckte högtalarablarna var så tunna.. de kasnke inte har så stor betydelse?

6 851 Inlägg
18 juni 2008
Den stora skillnaden blir i signalkabel..

Quattro - bar å åk
621 Inlägg
18 juni 2008
Vissa säger att du ska ha grova andra inte. Jag har bara använt mig av tunna vanliga, har testat med grövre men märker ingen skillnad. Så enligt mig råder det hysteri med cm tjocka kablar i vissa fall.

Varför ha en turbo när man kan ha två?!?

338 Inlägg
18 juni 2008
Det är ju en liten ström det handlar om och inte speciellt stora avstånd, så man behöver nog inte ha mer än 2.5mm2 högtalarkabel, om du då inte har extrema högtalare med extrema effekter så kanske 4mm2 skulle kännas bra tongue

101 Inlägg
18 juni 2008
Trådstartare
TT-Avant skrev:

"Den stora skillnaden blir i signalkabel"--- hur menar du då ? smile

164 Inlägg
18 juni 2008
Lägg hellre pengarna på isolerade tunna kablar, än grova oisolerade! Har du isolerad högtalarkabel så hålls eventuella störningar ute.

Men som nämndes ovan, bra signalkablar, det är där du märker skillnad på ljud från kabel till kabel!
Dyrare = Mer isolering = mindre störningar = renare ljud smile..typ..dom måste inte vara dyra, finns rätt billiga som är riktigt bra!

Arguing with someone on the internet is like beeing in the special olympics.
Even if you win, you are still retarded

6 851 Inlägg
18 juni 2008
ztoffe88 skrev:
TT-Avant skrev:

"Den stora skillnaden blir i signalkabel"--- hur menar du då ? smile

Jo jag menar alltså ljudmässigt. du kommer kanske inte höra det ljudmässigt om du har 2.5 el.4mm2 kabel. men har du en bra eller dålig signalkabel kommer ljudet bli som dag/natt.

Avstängd
1 557 Inlägg
18 juni 2008
Beror på hur mycket du skall kräma på smile

R.I.P GBrt :/
Nya friska tag i G.S.R ! Kommer snart hända något mer kul :)
www.goteborgsstreetracing.se

406 Inlägg
18 juni 2008
finns så många skolor... de men vill åt är att ledarna eller ledaren ska vara 1 "kristall" (opc) koppar. osv. vanlig koppar kapel har likt ett hårstrå i förstorning massa "blad" men "kristall kopparn" så blire det inga löv utan blir till "ett" och då flyter allt lättare/bättre och ger bättre ljud. dyrt men bra. area är inte allt men för att flytta extrema mängder ström behövs en viss area. men för Hifi bruk är inte area allt! långt i från. man vill undvika störningar och skärmar med mkt luft och spunnena + och minus ledare i motsattariktingar/90grader... om någon orkar förklara bättre mer ingående så gärna de big_smile Så svart att förklara heheh... silver och teflon är 2ruggiga saker att slå ihop för en vinnande kabel. men dyrt och ses oftast bara i dyrare signalkablar.

Rätta mig gärna om jag har fel eller besriv bättre hehe smile

Ps läs t ex på audioquest.com eller monstercable för mer teorier och modeller smile
Senast redigerat av Gujen (18 juni 2008)

FOTAR BILAR. Kolla in min bil och mina bilder :)

10 287 Inlägg
19 juni 2008
Det finns egentligen bara ett sätt att avgöra: blindtester.

När det gäller signalkablar finns det ingen vetenskaplig genomförd blindtest (i störningsfri miljö!) som har visat på några statistiskt signifikanta bevis för den ena signalkabeln skulle låta bättre än den andra i att analogt överfört ljud.

När det gäller högtalarkabel är det lite annat eftersom impedanserna i kabeln är av samma magnitud som impedanserna i högtalarna, så här måste man i alla fall ha tillräckligt låg impedans, dvs tillräckligt grov kabel. Sedan vad som är tillräckligt vågar jag inte ge mig in på.

Störningar kan givetvis vara problem i vissa miljöer men det krävs öerhört starka fält för att kunna ge någon hörbar påverkan på en lågimpedetiv högtalarmatning.

Tänk på att komprimerat/kodat ljud är väldigt olämpligt att använda om man skall göra en kritisk analys av hur ett ljudsystem låter. Se tex: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=5432

/Göran

P.S Blindtester är just det: blinda. Dvs dom som skall bedöma får inte veta vad dom lyssnar på utan det är helt slumpmässigt. Helst skall det utföras som A/B/X test är A och B är två okända , tex kablar, och X är en känd referenskabel som panelen vet hur den "låter". Sedan switchar man - med bra hörlurar, inte högtalare - mellan X och A/B och försöker avgöra om A/B låter bättre/sämre eller lika som X. Man gör detta med kanske 20 personer si så där 5000 gånger med tre , fyra olika kablar där ibland A eller B kan vara samma som X (helt slumpmässigt) för att kunna avöra om folk gissar eller verkligen lyssnar.

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

497 Inlägg
21 juni 2008
har du en vettig bas kör med en 4mm2+ isolerad kabel.
eller gör som min polare kör med en 10mm2sströmkabel. men han har också 3100wrms att leka med;)

6 851 Inlägg
21 juni 2008
Sharky skrev:
Det finns egentligen bara ett sätt att avgöra: blindtester.

När det gäller signalkablar finns det ingen vetenskaplig genomförd blindtest (i störningsfri miljö!) som har visat på några statistiskt signifikanta bevis för den ena signalkabeln skulle låta bättre än den andra i att analogt överfört ljud.

Ja det är just det du brukar tjata om..men fortfarande så är bilen INTE en störningsfri miljö.
Så mitt råd är, lägg pengarna på en bra signalkabel först..sedan kan man gå över till att lägga pengar på högtalarkabel.
Senast redigerat av TT-Avant (21 juni 2008)

huh?
10 427 Inlägg
21 juni 2008
e55boy skrev:
Men som nämndes ovan, bra signalkablar, det är där du märker skillnad på ljud från kabel till kabel!
Dyrare = Mer isolering = mindre störningar = renare ljud smile..typ..dom måste inte vara dyra, finns rätt billiga som är riktigt bra!

Kan det bjudas på ett exempel? cool

10 287 Inlägg
23 juni 2008
Och jag håller med dig....

För en bil är som sagt var inte en störningsfri miljö, bilstereoprylar är tyvärr inte vettigt konstruerade vad gäller lågnivåöverförningen ( dvs obalanserad signal) och man har mekaniska aspekter att ta hänsyn till.

/Göran

TT-Avant skrev:
Ja det är just det du brukar tjata om..men fortfarande så är bilen INTE en störningsfri miljö.
Så mitt råd är, lägg pengarna på en bra signalkabel först..sedan kan man gå över till att lägga pengar på högtalarkabel.

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

1 534 Inlägg
23 juni 2008
då tunna kablar kan ge spänningsfall = skada på högtalarna
så rekomenderar jag tjockare kablar

210 Inlägg
12 februari 2010
Audi-powah skrev:
eller gör som min polare kör med en 10mm2sströmkabel. men han har också 3100wrms att leka med;)

Man kan ha en vanlig strömkabel som signalkabel?

The best part of fighting is the make up sex

Team dBakuten
3 453 Inlägg
13 februari 2010
prylboeg skrev:
Audi-powah skrev:

Man kan ha en vanlig strömkabel som signalkabel?

Nej

dBAkuten
Billjudsveteran sedan 1989
TEAM dBAkuten
PROJEKTTRÅD!

Hifi Freak
462 Inlägg
13 februari 2010
När det gäller signalkablar och högtalarkablar. Då är inte grovleken så viktig. Det man ska kolla på då. Är vad dom är tillverkade i för mattrial.

Strömkabel till högtalare? hmm. Ja vist kommer det låta. Men bra kommer det aldrig o låta ...

/Andreas

Team dBakuten
3 453 Inlägg
13 februari 2010
T-RÖD skrev:
Strömkabel till högtalare? hmm. Ja vist kommer det låta. Men bra kommer det aldrig o låta ...

/Andreas

Som sagt ett enkelt blindtest å du kan inte höra skillnaden. Så illa kommer det inte låta.

dBAkuten
Billjudsveteran sedan 1989
TEAM dBAkuten
PROJEKTTRÅD!

Hifi Freak
462 Inlägg
13 februari 2010
Tokken skrev:
T-RÖD skrev:

/Andreas

Som sagt ett enkelt blindtest å du kan inte höra skillnaden. Så illa kommer det inte låta.

Ja har gjort blindtest. Och jo ja hörde stor skilnad. Men det beror ju på vad man har för övrig utrustning. Har man cd och slutsteg för 3000kr och högtalare för 500kr. Nä då kommer du nog inte höra så stor skilnad. Mitt blindtest gjordes med high-end elektronik. Med kablar från 500kr upp till 75.000kr.

Om trådskaparen hör skilnad med sina grejer kan ja inte uttala mig om. vet inte vad han har för något. Ja kan bara uttala mig om mig sj. Och ja hör stor skilnad.

Systemet är inte bättre än svagaste länken...

/Andreas

Sök