3464
Sök

Saab 1.8t linear SS vs 2.0t ????????

17 Inlägg
11 juli 2008
Trådstartare
#1
Ska köpa en saab nu i veckan tänkte jag. har kollat runt på 2.0t 03or.... men så hitta jag en 05a 1.8t som gått lika långt (9k mil) för samma pris mer eller mindre.   vad är skilnaden på dessa förutom 25hk till 2.0s fördel?

är det mycke som skiljer dessa åt? för 25hk kan jag leva med om jag får en 2år nyare bil för samma pris


huvudfråga!

saab 9-3 ss 2.0t 9000mil   -03

lr

saab 9-3 ss 1.8t  9000mil - 05
Senast redigerat av bojjarn (11 juli 2008)


promo
11 juli 2008
#2
1,8t är en 2,0t motor är bara programvara som skiljer

promo
11 juli 2008
#3
Jag skulle köpa 1,8t och ändra prgramvaran, du får antagligen lägre försäkringspremie på 1,8:an

8 883 Inlägg
11 juli 2008
#4
-05an helt klart då barnsjukdomarna är borta på den.
Men utbudet av 9-3ss är ju rätt stort så du kanske ska leta efter en Vector eller kanske en Aero?
Linear är mest svår såld.

Fotograf på tierpidag.se

712 Inlägg
11 juli 2008
#5
Skrev idag på kontrakt till en Saab 9-3 2.0t (210hk) Vector -06.
Fullutrustad förutom soltak & automat.
Mega nöjd får den på onsdag smile då får folk gärna ge mig tips tongue

första jag ska göra är tona bakrutorna och fixa en liten vinge smile

http://techrate.se
Dagens och framtiden teknik! Välkomna in.
Finns även på twitter:
http://twitter.com/Techrateswe

OEM <3
6 957 Inlägg
11 juli 2008
#6
Crazyivan skrev:
Skrev idag på kontrakt till en Saab 9-3 2.0t (210hk) Vector -06.
Fullutrustad förutom soltak & automat.
Mega nöjd får den på onsdag smile då får folk gärna ge mig tips tongue

första jag ska göra är tona bakrutorna och fixa en liten vinge smile

Trevligt big_smile Gamla Aeromotorn oxå, finfint köp smile

Åter till topic:
Håller med ovanstående, satsa iaf på en Vector kring 04-05 men om de tryter kring
ekonomin så skulle ja satsa på en 1.8t med ett steg 1 i smile

OEM <3

Miklen
11 juli 2008
#7
Jäkligt intressant programvara som kan ändra cylindervolym..häftigt saab smilebig_smile

Håller nog me ovan.. bättre att ta den "mindre" motorn å sen chippa den..lär ju va billigare att äga oxå kanske.

OEM <3
6 957 Inlägg
11 juli 2008
#8
Miklen skrev:
Jäkligt intressant programvara som kan ändra cylindervolym..häftigt saab smilebig_smile

Håller nog me ovan.. bättre att ta den "mindre" motorn å sen chippa den..lär ju va billigare att äga oxå kanske.

Samma strl alltså 2liter men 1.8 som den blivit döpt till har en annan programvara..fråga mig inte vrf tongue

OEM <3

promo
12 juli 2008
#9
Ha ha ja det är la inte riktigt så att programvaran ändrar cylindervolymen på motorn. 1,8:an är en 2,0:a. Är ur ekonomisk synpunkt billigare å ändra programvaran än å utveckla o ta fram en ny motor.
Miklen skrev:
Jäkligt intressant programvara som kan ändra cylindervolym..häftigt saab smilebig_smile

Håller nog me ovan.. bättre att ta den "mindre" motorn å sen chippa den..lär ju va billigare att äga oxå kanske.

321 Inlägg
12 juli 2008
#10
2,0T är fullturbon = gamla Aero motorn...smile
Senast redigerat av Superman (12 juli 2008)


promo
12 juli 2008
#11
Har ju med skattemässiga ting o göra och. Billigare skatt o försäkring på en 1,8 än 2,0 .

712 Inlägg
12 juli 2008
#12
Förlåt om jag lånar denna tråden nu..
Men har något några tips vad jag kan göra med min saab 9-3 nu när jag får den, vill iaf kunna få ut runt 300hk från den borde väl gå?

de är ju ändå högtrycksturbo



http://www.blocket.se/vi/16610049.htm?ca=15_s <-------- min pärla på onsdag smile
Senast redigerat av Crazyivan (12 juli 2008)

http://techrate.se
Dagens och framtiden teknik! Välkomna in.
Finns även på twitter:
http://twitter.com/Techrateswe

OEM <3
6 957 Inlägg
12 juli 2008
#13
Crazyivan skrev:
Förlåt om jag lånar denna tråden nu..
Men har något några tips vad jag kan göra med min saab 9-3 nu när jag får den, vill iaf kunna få ut runt 300hk från den borde väl gå?

de är ju ändå högtrycksturbo



http://www.blocket.se/vi/16610049.htm?ca=15_s <-------- min pärla på onsdag smile

Byt kolvar å stakar om du ska sikta på såna effekter kring 300 eller mer..
Men annars kan väl ett steg 3 vara till att rekommendera inkl. kopplingsbyte.

Steg 3 ger 268hk/420nm hos Speedparts, har för mig originalkopplingen orkar med ca 350nm?
kostar 18750 riksdaler tongue

OEM <3

712 Inlägg
12 juli 2008
#14
Bjork skrev:
Crazyivan skrev:
Förlåt om jag lånar denna tråden nu..
Men har något några tips vad jag kan göra med min saab 9-3 nu när jag får den, vill iaf kunna få ut runt 300hk från den borde väl gå?

de är ju ändå högtrycksturbo



http://www.blocket.se/vi/16610049.htm?ca=15_s <-------- min pärla på onsdag smile

Byt kolvar å stakar om du ska sikta på såna effekter kring 300 eller mer..
Men annars kan väl ett steg 3 vara till att rekommendera inkl. kopplingsbyte.

Steg 3 ger 268hk/420nm hos Speedparts, har för mig originalkopplingen orkar med ca 350nm?
kostar 18750 riksdaler tongue

damn, men steg 1 ger ju 388nm? de borde väl kopplingen palla med?

http://techrate.se
Dagens och framtiden teknik! Välkomna in.
Finns även på twitter:
http://twitter.com/Techrateswe

OEM <3
6 957 Inlägg
12 juli 2008
#15
Crazyivan skrev:
Bjork skrev:
Crazyivan skrev:
Förlåt om jag lånar denna tråden nu..
Men har något några tips vad jag kan göra med min saab 9-3 nu när jag får den, vill iaf kunna få ut runt 300hk från den borde väl gå?

de är ju ändå högtrycksturbo



http://www.blocket.se/vi/16610049.htm?ca=15_s <-------- min pärla på onsdag smile

Byt kolvar å stakar om du ska sikta på såna effekter kring 300 eller mer..
Men annars kan väl ett steg 3 vara till att rekommendera inkl. kopplingsbyte.

Steg 3 ger 268hk/420nm hos Speedparts, har för mig originalkopplingen orkar med ca 350nm?
kostar 18750 riksdaler tongue

damn, men steg 1 ger ju 388nm? de borde väl kopplingen palla med?

En del säger ja en del nej, men många ja sett å träffat åker med original, slira inte för mkt
på den bara tongue

OEM <3

promo
13 juli 2008
#16
Tror inte du behöver ora dig för kopplingen allt för mycket , tror lätt den står pall 388nm. Jag har ett vrid på 360 i min bil och kopplingen i 9-3ss är nog en aningens bättre. Men allt beror ju iof på körstilen big_smile

1 268 Inlägg
13 juli 2008
#17
Crazyivan skrev:
Bjork skrev:
Crazyivan skrev:
Förlåt om jag lånar denna tråden nu..
Men har något några tips vad jag kan göra med min saab 9-3 nu när jag får den, vill iaf kunna få ut runt 300hk från den borde väl gå?

de är ju ändå högtrycksturbo



http://www.blocket.se/vi/16610049.htm?ca=15_s <-------- min pärla på onsdag smile

Byt kolvar å stakar om du ska sikta på såna effekter kring 300 eller mer..
Men annars kan väl ett steg 3 vara till att rekommendera inkl. kopplingsbyte.

Steg 3 ger 268hk/420nm hos Speedparts, har för mig originalkopplingen orkar med ca 350nm?
kostar 18750 riksdaler tongue

damn, men steg 1 ger ju 388nm? de borde väl kopplingen palla med?

hmm automat tyckte jag du sa att din bil var? så jag undrar vilken koppling? wink

OEM <3
6 957 Inlägg
13 juli 2008
#18
promo skrev:
Tror inte du behöver ora dig för kopplingen allt för mycket , tror lätt den står pall 388nm. Jag har ett vrid på 360 i min bil och kopplingen i 9-3ss är nog en aningens bättre. Men allt beror ju iof på körstilen big_smile

Den är ju tydligen inte bättre..

OEM <3

712 Inlägg
13 juli 2008
#19
LazerHawke skrev:
Crazyivan skrev:
Bjork skrev:

Byt kolvar å stakar om du ska sikta på såna effekter kring 300 eller mer..
Men annars kan väl ett steg 3 vara till att rekommendera inkl. kopplingsbyte.

Steg 3 ger 268hk/420nm hos Speedparts, har för mig originalkopplingen orkar med ca 350nm?
kostar 18750 riksdaler tongue

damn, men steg 1 ger ju 388nm? de borde väl kopplingen palla med?

hmm automat tyckte jag du sa att din bil var? så jag undrar vilken koppling? wink

nej nej detta är manuell hehe big_smile manuell till max...
men den borde palla av de, bsr garanterade att den gjorde det iaf.

http://techrate.se
Dagens och framtiden teknik! Välkomna in.
Finns även på twitter:
http://twitter.com/Techrateswe

OEM <3
6 957 Inlägg
14 juli 2008
#20
Crazyivan skrev:
LazerHawke skrev:
Crazyivan skrev:

damn, men steg 1 ger ju 388nm? de borde väl kopplingen palla med?

hmm automat tyckte jag du sa att din bil var? så jag undrar vilken koppling? wink

nej nej detta är manuell hehe big_smile manuell till max...
men den borde palla av de, bsr garanterade att den gjorde det iaf.

Okaj, ja då får du lita på deras ord, kmr skaffa en SS å vill givetvis chippa den, å kopplingsbyte
kommer ske om den rasar eller slirar för hårt tongue

OEM <3


Sök