3394
Sök

VOLVO S70 T5. svensk/imoprt

Mur&Kakel
332 Inlägg
12 juli 2008
Trådstartare
#1
Hejsan! funderar på köpa en s70 t5 imort 2,0.
nackdelar mot för svenska T5an?
Skilnad mellan bilarna? turbo? slaglängd?
vad ligger svenska på 2,3 L eller?

Mvh


8 250 Inlägg
12 juli 2008
#2
De svenska ha 2,3 L motorer. Vevaxel (77mm slag i 2,0 mot 90mm i 2,3) kolvar och turbon skiljer.

Ser man inte 2 litersmotorn som någon nackdel spelar det ju ingen roll. Då är ju samma bil.


Mur&Kakel
332 Inlägg
23 oktober 2009
Trådstartare
#3
Marlboroman skrev:
De svenska ha 2,3 L motorer. Vevaxel (77mm slag i 2,0 mot 90mm i 2,3) kolvar och turbon skiljer.

Ser man inte 2 litersmotorn som någon nackdel spelar det ju ingen roll. Då är ju samma bil.

cylinder diametern är väl 81mm på både 2,0 och 2,3? vad är de som skiljer sig på kolvarna?

och hur stor är turbo skilnaden? effekt mässigt?


167 Inlägg
23 oktober 2009
#4
bbosse skrev:
Marlboroman skrev:
De svenska ha 2,3 L motorer. Vevaxel (77mm slag i 2,0 mot 90mm i 2,3) kolvar och turbon skiljer.

Ser man inte 2 litersmotorn som någon nackdel spelar det ju ingen roll. Då är ju samma bil.

cylinder diametern är väl 81mm på både 2,0 och 2,3? vad är de som skiljer sig på kolvarna?

och hur stor är turbo skilnaden? effekt mässigt?

Jag har en 855 T5a som är italien importerad och den har original 211hk och 2.3an har 226hk, 2.0 motorn har 13g agg och 2.3an har 15g.
Sen kolvarna på 2.3 är kompsänkta till skillnad mot 2.0...

Överladd<3

Mur&Kakel
332 Inlägg
23 oktober 2009
Trådstartare
#5
XtremeStreetR skrev:
bbosse skrev:
Marlboroman skrev:
De svenska ha 2,3 L motorer. Vevaxel (77mm slag i 2,0 mot 90mm i 2,3) kolvar och turbon skiljer.

Ser man inte 2 litersmotorn som någon nackdel spelar det ju ingen roll. Då är ju samma bil.

cylinder diametern är väl 81mm på både 2,0 och 2,3? vad är de som skiljer sig på kolvarna?

och hur stor är turbo skilnaden? effekt mässigt?

Jag har en 855 T5a som är italien importerad och den har original 211hk och 2.3an har 226hk, 2.0 motorn har 13g agg och 2.3an har 15g.
Sen kolvarna på 2.3 är kompsänkta till skillnad mot 2.0...

Okej, är det mer effekt om motorn är kompsänkt då? kan man bygga om 2.0an till en komplet 2,3 ? är det ett stort ingrep?tongue


167 Inlägg
24 oktober 2009
#6
Njaa du måste ta kolvarna från en 2.3a och veven( jag har en liggandes) och såklart när du ändå gör det så är H-profil stakar nästan ett måste;) och det är ingen skillnad på stakarna mellan 2 liters och 2.3. Men då får motorn mycket mer potential med h-profil och 2.3, och du slipper oroa dig att nån stake kröker sig vid högt ladd.
Skillnaden på 2.0 och 2.3an körmässigt är att 2.0an något rappare, sen har ju 2.3an ca 15 hk mer:P
Senast redigerat av XtremeStreetR (24 oktober 2009)

Överladd<3


Sök