3189
Sök

Vtec överskattat eller Turbo överskattat, vad tycker du?

V-Power
1 186 Inlägg
16 juli 2008
Trådstartare
#1
Disskuterar lite med en kompis här på garaget och nu vill vi veta vad ni tycker.

Jag tycker att Vtec är överskattat och jag känner inte någon "kick" när Vtecen går in. Känns som en vanlig motor skulle jag vilja säga. Dock är Honda ändå en av mina favoritbilar men jag tycker ändå Vtec är överskattat. En turbomotor ger den där "kicken" som inte finns i någon annan typ av motor.

Kompisen "Powerman" som klart älskar sin NSX och är bunden vid Honda kontrar med att säga att Turbo är överskattat. Han menar att det blir minst samma "kick" när Vtecen går in som Turbo.

Så nu är det upp till dig, vad tycker du?

/Rikard

/ ///______]
.) . /(_)
/__/

1 963 Inlägg
16 juli 2008
#2
De är ju verkligen inte samma kick i vtec och turbo! Däremot är det enligt mig roligare med vtec, gillar bättre sugmotorer än med turbo, register osv smile

Men are not born - Men are made

1 703 Inlägg
16 juli 2008
#3
Vtec alla dagar i veckan smile Framförallt b16a1´s brutala insteg, akompanjerat av ett crescendo när varvnålen börjar närma sig rödmarkeringen.


Avstängd
233 Inlägg
16 juli 2008
#4
Turbo > Vtec utan tvekan, vtec kommer inte hälften så mycket som en turbo enligt mig.

Blå saab 9-3 turba

Saabvilde!
1 708 Inlägg
16 juli 2008
#5
Vet ej nåt om Vtec eller nåt sånt. Men vad jag vet så älskar jag turbobilar! wink Nån som kan förklara vad Vtec är för nåt? smile

God created weak gearboxes for SAAB to give the Volvo suckers a slight chance! ;)

831 Inlägg
16 juli 2008
#6
Jag väljer också vtec framför turbo. Då har jag dock inga liknande bilar att jämföra med men när turbon gick in på A4an jag hade förut var det ingen jätteupplevelse direkt. Jag tyckte bara A4an var tung, slö och tråkig. Men sen väger ju A4an mer också än den bil jag har nu, Honda Civic Type-R. Så det är väl lite som dag och natt att jämföra dom två kanske.

Japan Quality
670 Inlägg
16 juli 2008
#7
Larsson_Power skrev:
Vet ej nåt om Vtec eller nåt sånt. Men vad jag vet så älskar jag turbobilar! wink Nån som kan förklara vad Vtec är för nåt? smile
V-tec=Variable Valve Timing and Lift Electronic Control som med hjälp av variabel ventilstyrning uppnår både bättre bränsleförbrukning och högre effekt jämfört med traditionella bensinmotorer.

P.Sköld
Honda il potere dei sogni

CarCass
627 Inlägg
16 juli 2008
#8
Turbo röstar jag för. Vtecen kanske man hör när den kickar in men tycker ändå inget direkt händer. Alltid kul att varva, men det går på fler bilar.. Turbon ligger inte sällan på maxeffekt under en längre tid och skillnaden är bra mycket större


Sen:
Inte många som känner till det men Mitsubishis 4G92 Mivec får ut 175hk (1.6 liter) Mer effekt och varvar mer wink
Senast redigerat av StaunteD (16 juli 2008)

Join the Evolution

831 Inlägg
16 juli 2008
#9
Jo den är bra fin den kärran Mirage Cyborg. Vore rolig att testa, synd bara att den aldrig såldes i sverige.

StaunteD skrev:
Turbo röstar jag för. Vtecen kanske man hör när den kickar in men tycker ändå inget direkt händer. Alltid kul att varva, men det går på fler bilar.. Turbon ligger inte sällan på maxeffekt under en längre tid och skillnaden är bra mycket större


Sen:
Inte många som känner till det men Mitsubishis 4G92 Mivec får ut 175hk (1.6 liter) Mer effekt och varvar mer wink

831 Inlägg
16 juli 2008
#10
Jo den är bra fin den kärran Mirage Cyborg. Vore rolig att testa, synd bara att den aldrig såldes i sverige.

StaunteD skrev:
Turbo röstar jag för. Vtecen kanske man hör när den kickar in men tycker ändå inget direkt händer. Alltid kul att varva, men det går på fler bilar.. Turbon ligger inte sällan på maxeffekt under en längre tid och skillnaden är bra mycket större


Sen:
Inte många som känner till det men Mitsubishis 4G92 Mivec får ut 175hk (1.6 liter) Mer effekt och varvar mer wink

terazzi
16 juli 2008
#11
Föredrar turbo smile
Körde en Type R EP och inte den nya som ser ut som ett ÄGG ^^ men tyckte den va skoj, men visst med v-tech går dem bra.. men själv anser jag turbo oslagbart wink en turbo med bra spool-up e alltid lika skoj big_smile

dARKiE
5 031 Inlägg
16 juli 2008
#12
Hade en Prelude vtec förut, visst vtecen känns rejält när den slog in på den bilen, men föredrar ändå turbo och rwd finns ingen bättre "kick" ;D

MITT BMW 328i E36 PROJEKT Just nu, SÅLD..
MITT BMW 525i E39 PROJEKT Just nu, väntan på M5-optiken... Fälgarna monterade

hej
291 Inlägg
16 juli 2008
#13
V-tec är jävligt gött att höra när den går i.. kul o höra när dom varvar o varvar. men en turbo bil som min escort, är ju helt jävla underbar. har aldrig använt en turbobils hela register som en cossie, skjuter på som faaan!

så jag tycker det är båda som e lika sköna. ska köpa mig en honda med v-tec förr eller senare.!


TIEE!

Vi är gulsvarta Elfsborg!, Elfsborg från Borås!

badboy for life
356 Inlägg
16 juli 2008
#14
lägger min röst på turbon finns inget annat alternativ i mina ögon.

leva bör man ändå dör man

FreddeK
16 juli 2008
#16
för mig är en vass sugmotor det enda men visst kan förstå varför man vill ha turbo. men ta en bmw, låt säga en m5a med 3,6an....kör upp till 70kmh och ligg på fyrans växel...sen kastar du i 2an, jävlar vad det skjuter på i ryggen. som en turbo men ändå inte=)

Jesus didn´† Tap
1 146 Inlägg
16 juli 2008
#17
En "riktig" turbokick går ju inte att jämföra med V-tech direkt. Kört polarens Type-R (förra generationen) och visst den gick ju bra men inte alls snack om samma kick.

Pain is temporary, glory is forever. I don´t fuckin´ Tap..

1 827 Inlägg
16 juli 2008
#18
Nej, men vem bryr sig om kicken?

Jag föredrar VTEC pga att det är en högvarvig sugmotor där gasrespons och driftsäkerhet är i fokus.

Jag tror inte jag har hört om ett enda fall där VTEC funktionen havererat, inte riktigt vad man kan säga om en turbo.

Mvh/Marcus
Fast, Reliable, Cheap. Choose two

173 Inlägg
16 juli 2008
#19
I orginalutförande spelar det väll ingen roll vad för motor man har. Är det precis samma hk och nw i både sugmotorn och turbon så skulle jag nog välja sugmotorn. Eftersom du får ett bredare register. Men..... vill du trimma är ju turbo eller kompressor ett måste! Det är ju där man hämtar alla hästarna.. (:


3 113 Inlägg
16 juli 2008
#20
får man kanske välja både? wink så tokigt man är så är inget omöjligt..

annars så skulle jag välja turbo men hittar inge som helst fel på V-TEC

de flesta har väl redan sett denna Civic.. men skickar ändå

Semper Fi


Sök