3178
Sök

Vtec överskattat eller Turbo överskattat, vad tycker du?

Fri fart för ett fritt folk!
13 992 Inlägg
16 juli 2008
#21
terazzi skrev:
Föredrar turbo smile
Körde en Type R EP och inte den nya som ser ut som ett ÄGG ^^ men tyckte den va skoj, men visst med v-tech går dem bra.. men själv anser jag turbo oslagbart wink en turbo med bra spool-up e alltid lika skoj big_smile
håller med turbo ska det vara..dock inget stenålders turbo...

den type r som åkte bakom mig härom natten verkade inte vara mycket att hänga i granen...
fast han hade farten uppe kom han inte ens upp jämsides
o jag åker en äkta gubbräser med aut o allt lol

Kör fort så hinner inget hända...

1 688 Inlägg
17 juli 2008
#22
Kör just nu en Saab 9-3 2.0T kupe, men var och provkörde flertalet bilar.
Däribland en Honda Civic Type-R 2008, var inte imponerad ett dugg.
V-tec kändes aldrig när den gick in, inte ens nära turbon i Saaben, som för övrigt bara har ~10 hk mer.
Det enda den gjorde var att den varvade.
På 50vägarna med rondeller va det väl helt skapligt, rätt rolig liten bil att rulla runt i, precis som alla småbilar med bra väghållning i låga hastigheter, men långt ifrån rolig prestanda.
Väl ute på motorvägen så varvade jag som tusan med den, trodde den lille motorn skulle haverera innan jag kommit till avfarten, drog och drog och drog, och vid ~8500 varv gick varvspärren i.
Tanken var väl mest när v-tec skulle gå i...roll

Varning till er allergiker, inlägget kan innehålla spår av ironi och moralkakor!

Got VTEC?
1 593 Inlägg
17 juli 2008
#23
Losgard skrev:
Kör just nu en Saab 9-3 2.0T kupe, men var och provkörde flertalet bilar.
Däribland en Honda Civic Type-R 2008, var inte imponerad ett dugg.
V-tec kändes aldrig när den gick in, inte ens nära turbon i Saaben, som för övrigt bara har ~10 hk mer.
Det enda den gjorde var att den varvade.
På 50vägarna med rondeller va det väl helt skapligt, rätt rolig liten bil att rulla runt i, precis som alla småbilar med bra väghållning i låga hastigheter, men långt ifrån rolig prestanda.
Väl ute på motorvägen så varvade jag som tusan med den, trodde den lille motorn skulle haverera innan jag kommit till avfarten, drog och drog och drog, och vid ~8500 varv gick varvspärren i.
Tanken var väl mest när v-tec skulle gå i...roll
Haha, ska du provköra en CTR ska du ju fan inte provköra FN2'an (nya CTRn), du ska provköra EP3'an (gamla CTRn). ^^

JDM - can't beat that with a baseball bat
http://www.hondaklubben.com/forum/

283 Inlägg
17 juli 2008
#24
Vtec överskattat, Turbo e the shit! En motor utan turbo suger som man säger smile

V-Power
1 186 Inlägg
17 juli 2008
Trådstartare
#25
Losgard skrev:
Kör just nu en Saab 9-3 2.0T kupe, men var och provkörde flertalet bilar.
Däribland en Honda Civic Type-R 2008, var inte imponerad ett dugg.
V-tec kändes aldrig när den gick in, inte ens nära turbon i Saaben, som för övrigt bara har ~10 hk mer.
Det enda den gjorde var att den varvade.
På 50vägarna med rondeller va det väl helt skapligt, rätt rolig liten bil att rulla runt i, precis som alla småbilar med bra väghållning i låga hastigheter, men långt ifrån rolig prestanda.
Väl ute på motorvägen så varvade jag som tusan med den, trodde den lille motorn skulle haverera innan jag kommit till avfarten, drog och drog och drog, och vid ~8500 varv gick varvspärren i.
Tanken var väl mest när v-tec skulle gå i...roll
Fick exakt samma känsla av den bilen.

Skitrolig bil men ingen effekt direkt.

/ ///______]
.) . /(_)
/__/

DO IT LOW STYLE
1 342 Inlägg
17 juli 2008
#26
Jag anser vtecen vara överskattad. Har provkört diverse Hondor och visst är det roliga bilar, men är man ute efter kickar får man nog käka svampar eller något.

En ball sugmotor är alltid en speciell känsla, men kicken från en ball turbomotor, ja det är som en hästspark i skrevet.

2 021 Inlägg
17 juli 2008
#27
Growe skrev:
den type r som åkte bakom mig härom natten verkade inte vara mycket att hänga i granen...
fast han hade farten uppe kom han inte ens upp jämsides
o jag åker en äkta gubbräser med aut o allt lol
Smells like bullshit to me


Avstängd
233 Inlägg
17 juli 2008
#28
Så slutsatsen är: Turbo ger mycket bättre kick än vtec, men många tycker endå vtec är roligare för det är bättre respons.

Lås tråden.. NEXT!

Blå saab 9-3 turba

V-Power
1 186 Inlägg
17 juli 2008
Trådstartare
#29
Niick skrev:
Så slutsatsen är: Turbo ger mycket bättre kick än vtec, men många tycker endå vtec är roligare för det är bättre respons.

Lås tråden.. NEXT!
Haha ja typ nåt sånt tongue

/ ///______]
.) . /(_)
/__/

Got VTEC?
1 593 Inlägg
17 juli 2008
#30
Growe skrev:
den type r som åkte bakom mig härom natten verkade inte vara mycket att hänga i granen...
fast han hade farten uppe kom han inte ens upp jämsides
o jag åker en äkta gubbräser med aut o allt lol
Hahah, du tror väll inte på fullaste allvar att din 940 eller vad det nu var för "gubbräcer" du körde piskar en CTR? Visst, om det nu var en FN2 som dök upp så går ju FN2 mycket sämre än EP3 men det spelar ingen roll för du har ändå ingen chans..

JDM - can't beat that with a baseball bat
http://www.hondaklubben.com/forum/

2 283 Inlägg
17 juli 2008
#31
Takashi skrev:
Growe skrev:
den type r som åkte bakom mig härom natten verkade inte vara mycket att hänga i granen...
fast han hade farten uppe kom han inte ens upp jämsides
o jag åker en äkta gubbräser med aut o allt lol
Hahah, du tror väll inte på fullaste allvar att din 940 eller vad det nu var för "gubbräcer" du körde piskar en CTR? Visst, om det nu var en FN2 som dök upp så går ju FN2 mycket sämre än EP3 men det spelar ingen roll för du har ändå ingen chans..
Nae han syfta nog på sin 850 med 290hk vilket jag tror drar ifrån CTRns 200hk

R.I.P. Michael Jackson!

1 661 Inlägg
17 juli 2008
#32
Okej att vtec skyfflar på, men den är fullständigt överskattad enligt mig. Nästan ingen skillnad alls mellan den och vanos och VVTi eller till och med en GTi.
Det är lite synd att ingen motortillverkare kan bygga en stor motor med variabla ventiltider och dubbelturbo. Fan vilken effekt och register.
mvh

fälg fantast
1 086 Inlägg
187 Inlägg
17 juli 2008
#34
Rille0 skrev:
Growe skrev:
den type r som åkte bakom mig härom natten verkade inte vara mycket att hänga i granen...
fast han hade farten uppe kom han inte ens upp jämsides
o jag åker en äkta gubbräser med aut o allt lol
Smells like bullshit to me
hahah EXAKT!


RE-雨宮
481 Inlägg
17 juli 2008
#35
Konbanan skrev:
Kompisen "Powerman" som klart älskar sin NSX och är bunden vid Honda kontrar med att säga att Turbo är överskattat. Han menar att det blir minst samma "kick" när Vtecen går in som Turbo.

/Rikard
Lite kul att dom byggde Honda NSX GT1 för Lemans...  wink  med Twin...TURBO

Sen för att komma till Hondas försvar så är det väl en jävla skillnad på en standardmotor med Vtec å en trimmad. Herregud.. Det är inget fantastiskt drag i en volvo med turbo heller, å jag skulle köpa en Honda framför en jävla massa bilar vilken dag som helst. En NSX eller S2000 är det fan drag i, och en trimmad ska vi inte prata om.

Lär er skilja på äpplen och russin. wink
Senast redigerat av chrno (17 juli 2008)

RE-Amemiya Kitted FD3S

Sidledesförare
268 Inlägg
17 juli 2008
#36
Man kan ju inte jämföra variabla kamaxeldurationer/lyft och eller nockvinklar mot att öka densiteten luftbränsleblandning som tas in av motorn, det ligger ju inte ens på samma våglängd. Vtec ökar effekten ett par procent genom att t.ex. ändra duration och lyft så att den passar det givna varvtalet och därav breddar den registret, medan turbo däremot kan öka effekten med flera hundra procent genom att få in mer luftbränsleblandning än atmosfärtrycket egentligen tillåter. Helst ska man ju ha båda, för att få ett bredare register, speciellt på turbomotorer som knappt har någon kraft före man får laddtryck.
Senast redigerat av Wezzli (17 juli 2008)

Man vet aldrig, före man vet

1 231 Inlägg
17 juli 2008
#37
slutsats:
alla med turbo säger turbo
alla med vtech säger vtech

säger också turbo eftersom jag kört det mest , har kört CTR men upplever inte samma kick iaf, men roligt med vtech ändå smile

Got VTEC?
1 593 Inlägg
17 juli 2008
#38
Pikey skrev:
Takashi skrev:
Growe skrev:
den type r som åkte bakom mig härom natten verkade inte vara mycket att hänga i granen...
fast han hade farten uppe kom han inte ens upp jämsides
o jag åker en äkta gubbräser med aut o allt lol
Hahah, du tror väll inte på fullaste allvar att din 940 eller vad det nu var för "gubbräcer" du körde piskar en CTR? Visst, om det nu var en FN2 som dök upp så går ju FN2 mycket sämre än EP3 men det spelar ingen roll för du har ändå ingen chans..
Nae han syfta nog på sin 850 med 290hk vilket jag tror drar ifrån CTRns 200hk
Det tror inte jag..

Lowenhart skrev:
Golf 2 Cl
Va?

JDM - can't beat that with a baseball bat
http://www.hondaklubben.com/forum/

hater
656 Inlägg
17 juli 2008
#39
Beror ju helt och hållet på vad det är för bil vi pratar om som har turbo. Pratar vi Viggen, T5, alla 2,0T bilar och shiet eller pratar vi Wankel, GT-R, STI och t.o.m Supra så är det ju stor skillnad på turbo och TURBO.

Det är snarare så att VTEC är underskattat när det kommer till VTEC vs TURBO

when you're into it, you're into it. it consums you. it's all your money, it's all your time, it turns out to be you girlfriend, it turns out to be all your friends you surround yourself with. everybody knows what you are doing and how much you do it.. and it's the greatest thing when you can make it work right!...

1 963 Inlägg
17 juli 2008
#40
Takashi skrev:
Pikey skrev:
Takashi skrev:

Hahah, du tror väll inte på fullaste allvar att din 940 eller vad det nu var för "gubbräcer" du körde piskar en CTR? Visst, om det nu var en FN2 som dök upp så går ju FN2 mycket sämre än EP3 men det spelar ingen roll för du har ändå ingen chans..
Nae han syfta nog på sin 850 med 290hk vilket jag tror drar ifrån CTRns 200hk
Det tror inte jag..

Lowenhart skrev:
Golf 2 Cl
Va?
Inte en chans att han drar ifrån en ctr med 290hk i en container. Isf över 200km/h men hur kul är det.. En container med 300hk drar knappt ifrån en crx med lite modds haha!
Nu är min iofs inte helt original men vid ett blackrace mot en saab 900 med 400hk + diffad låda gick det nästan lika, säger väl en hel del..

Men are not born - Men are made


Sök