3158
Sök

Vtec överskattat eller Turbo överskattat, vad tycker du?

Fri fart för ett fritt folk!
13 992 Inlägg
18 juli 2008
#61
Rille0 skrev:
Growe skrev:
den type r som åkte bakom mig härom natten verkade inte vara mycket att hänga i granen...
fast han hade farten uppe kom han inte ens upp jämsides
o jag åker en äkta gubbräser med aut o allt lol
Smells like bullshit to me
kan kanske vara så eller inte..en gammal trött kombi med aut och steg3 autotech kit så är det bakljusen som gäller för type-r   
åkte jämnt med type-r med min gamla 245 oxå bara när det svänger som det är tråkigt
en volvo väger lite mer smile

Kör fort så hinner inget hända...

Fri fart för ett fritt folk!
13 992 Inlägg
18 juli 2008
#62
Pikey skrev:
Takashi skrev:
Growe skrev:
den type r som åkte bakom mig härom natten verkade inte vara mycket att hänga i granen...
fast han hade farten uppe kom han inte ens upp jämsides
o jag åker en äkta gubbräser med aut o allt lol
Hahah, du tror väll inte på fullaste allvar att din 940 eller vad det nu var för "gubbräcer" du körde piskar en CTR? Visst, om det nu var en FN2 som dök upp så går ju FN2 mycket sämre än EP3 men det spelar ingen roll för du har ändå ingen chans..
Nae han syfta nog på sin 850 med 290hk vilket jag tror drar ifrån CTRns 200hk
hehe jo inte jämför jag med en spik orginal 940turbo med hela 165vilda under huven smile

den som inte tror att en 850 som enbart är chippad skulle gå skapligt bra
borde testa en sån
helt klart riktigt bra drag för kaffepengar
kör nu med 3" downpipe 3" racekat 3"system och autotech steg3 så det borde hamna runt 300-315hk
nog det lägre av alternativen

men ack så rolig bil ärligttalat om det inte vorre för aut

Kör fort så hinner inget hända...

dARKiE
5 031 Inlägg
18 juli 2008
#63
H3dlund skrev:
Eisenhut skrev:
Nej, VTEC är inte variabla kamtider... För helvete, det finns ju i alla bilar numer. VTEC är variabla lyft! Du har med andra ord dubbla nockar på kammarna.
Syftar inte på dig nu, men många andra i tråden. Finns inga andra bilar än just Honda som har VTEC
. Det är ju deras namn på just sitt system. Jättemånga biltillverkare som använder det idag, ungefär samma funktion men andra namn. Bmws heter ju Vanos, Toyotas VVT-I m.fl..

Dock är väl få så extrema som just Hondas motorer.

En Honda S2000 vore inte helt fel att ha i garaget. RWD, vass sugmotor och cab. big_smile

Men för gatkörning, turbo alla gånger. För bana och lite bus på helgerna på knixiga vägar, N/A power. wink
Måste ju få säga att jag har ju ägt en prelude vtec och äger nu min nuvarande bmw 328 med vanos. Karaktären är likadan som hondan "vanosen" kommer lite senare än på hondan och låter mindre men det är samma kick som i hondan om inte mer. Men måste erkänna att honda motorn låter för jävla porrigt från motorn när vtecen går in. Dock så vinner nog bmwn när remus avgaset börjar ryta också. hehe.. Men hondas vtec är jävligt bra ialf på dem lite mer prestanda versionerna.. S2000 slår nog inte många. vilken kick och ljud.. det är porr!

MITT BMW 328i E36 PROJEKT Just nu, SÅLD..
MITT BMW 525i E39 PROJEKT Just nu, väntan på M5-optiken... Fälgarna monterade

48 Inlägg
18 juli 2008
#64
V-tec/turbo........en turbo är utbytbar mot en större.......byt en variabel ventiltid mot en större om du kan......den ena är överladdning den andra inte....går inte att jämföra.  JESUS!!!!


Smålänning
7 882 Inlägg
18 juli 2008
#65
Vet inte.. Beror ju på sammanhanget va tongue Vill man ha mycket effekt snabbt och billigt är ju en turbobil oslagbar, men för att vara sugbilar, så är VTEC grymma.

Men undrar varför dom slutade med 1000-tals timmar i bänk och 10 000-tals mil för att ta fram en kamaxel som ger en pigg, stark och soppasnål motor utan massa elekriskt tjafs smile

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

Jesus didn´† Tap
1 146 Inlägg
19 juli 2008
#66
Takashi skrev:
roxe skrev:
Har aldrig blivit ifrånkörd av en EP3 så tydligen funkar tubo bättre smile Att köra en riktig turbobil ger en så sinnessjuk kick efter 5000 RPM att de inte går att jämföra med vtech
Jaha, så det är bara CTR som har VTEC eller? Prova köra mot en NSX t.ex så kan vi ju se om turbo funkar bättre än VTEC.. smile Visst, Supror kan va snabba rakt fram, dock har jag sett en Supra som har blivit piskad av en EP3 men iallafall, prova köra mot en EP3 på bana så kan vi ju också se hur bra det går för dig smile
Beror nog på vem jag kör mot.. Skulle ja sätta tjejen i en EP3 så skulle jag sätta några kronor på att ja vinner smile Men dom är riktigt trevliga att svänga med.. Snygga att se på är dom också smile

Pain is temporary, glory is forever. I don´t fuckin´ Tap..

321 Inlägg
19 juli 2008
#67
Vet inte om jag förstod rätt men de som har skrivit att v-tec och tex vanos är samma sak så är det väl fel. V-tec ändrar ventillyftet och vanos har ett kamdrev som ändrar öppettiderna för ventilen. V-tec är bara honda som har och de övriga märkena är ett variabelt kamdrev.

EViLution!

48 Inlägg
19 juli 2008
#68
DAHHHH..........en turbo är en överladdning, vtec är digital styrning av ventilerna......den ena trycker in luft i motorn, den andra förbrukar syre på bästa sätt..........HELT OMÖJLIGT ATT JÄMFÖRA


Inga konstigheter
2 064 Inlägg
19 juli 2008
#69
En V8'a med dubbelturbo, blir inte bättre än så oavsett hur man vrider och vänder på ventilerna. wink


N.O.S Cruisers Stockholm
3 404 Inlägg
19 juli 2008
#70
rollerrocker skrev:
DAHHHH..........en turbo är en överladdning, vtec är digital styrning av ventilerna......den ena trycker in luft i motorn, den andra förbrukar syre på bästa sätt..........HELT OMÖJLIGT ATT JÄMFÖRA
Kan man kalla en Daewoo för Cheva så kan man väll tammetusan jämföra v-tec, turbo. Eller? Själv tycker jag varken turbo eller v-tec är spec överskattat då de fyller sin funktion: ge mer kräm, och det äj ju precis vad man vill ha cool

Rock'n Roll

1 661 Inlägg
19 juli 2008
#71
rollerrocker skrev:
DAHHHH..........en turbo är en överladdning, vtec är digital styrning av ventilerna......den ena trycker in luft i motorn, den andra förbrukar syre på bästa sätt..........HELT OMÖJLIGT ATT JÄMFÖRA
Digital blev den plötsligt? De Vtec jag har sett har varit helt mekaniska. En extra nock på kamaxlen som lyfter högre vid höga varv.

1 827 Inlägg
19 juli 2008
#72
Som direkt svar på frågan så kan jag väl påstå att inget av alternativen är överskattade? Båda är ju till för att ge mer kräm ur en liten motor, och vem vill inte ha mer kräm? smile

Men å andra sidan så går det inte att jämföra, som vissa andra säger. Två helt olika grejor.

Mvh/Marcus
Fast, Reliable, Cheap. Choose two

847 Inlägg
19 juli 2008
#73
Eisenhut skrev:
Volvo_Emil skrev:
Men CRXen har ens inte chans mot en 220hästas Volvo kombi på kinnekulle...
HAHAHAHAHAHA!!!

Dom stackars Volvobilarna var ju för fan vägkoner på Knutstorp i helgen... Är det en sak volvo är usla på, så är det bankörning.




Svar på andra frågor. JA, många andra motortillverkare har motsvarande VTEC (skapades runt år 2000, sådär lagom 10 år efter VTEC kom och patentet släpptes...)
Fast min tulpanracer är ju en japanare i grunden:lol:lol

Stolt Volvoägare
4 913 Inlägg
19 juli 2008
#74
Turbo är inte överskattat, men tråkigt.

Pojkar kör turbo. Män kör V8.

V-Power
1 186 Inlägg
19 juli 2008
Trådstartare
#75
John87 skrev:
Turbo är inte överskattat, men tråkigt.
På vilket sätt tycker du det är tråkigt?

/ ///______]
.) . /(_)
/__/

712 Inlägg
19 juli 2008
#76
Finns det nån "sprängskiss" på hur tex VTEC funktionerar..?


Förjaevle Brao
555 Inlägg
1 827 Inlägg
19 juli 2008
#78
T16_AeRo skrev:
Finns det nån "sprängskiss" på hur tex VTEC funktionerar..?
Båtmotor, men samma funktion.

http://www.youtube.com/watch?v=AcT_ZyY3F0k

http://www.youtube.com/watch?v=q24D0xv49d4&NR=1

Och såhär låter det när det aktiveras...

http://www.youtube.com/watch?v=bAZMMJ-i … re=related

Mvh/Marcus
Fast, Reliable, Cheap. Choose two

4 506 Inlägg
20 juli 2008
#79
https://www1.garaget.org/gallery/archive/68713/380178_xsqtqq.jpg


wink Hittade bilden i Suubes (stavning) galeri, Kunde inte låta bli att posta den här smile hahaha

Kan du andas kan du dö.

219 Inlägg
20 juli 2008
#80
Alltid kul med vassa vtec motorer, men om man tänker effekt så är ju turbo att föredra



Sök