3217
Sök

Vtec överskattat eller Turbo överskattat, vad tycker du?

Skogsmålare
630 Inlägg
27 augusti 2008
#101
Ja vad ska man säga .. Har nu kört min CTR 2 månader och ja det här med V-tec är ju ganska överskattat enligt min mening.

Men visst finns det positiva saker med som ljudet är helt underbart, Körkänslan att ligga på riktigt högavarv.

Men jag måste ändå säga att jag saknar Turbokicken från min gamle s14a

Så Turbo - V-tec  1-0

Jesus didn´† Tap
1 146 Inlägg
27 augusti 2008
#102
V-tec vafan är det mot en 76mm turbo med dubbla HKS SSQV dumpar och 4,5" hela vägen. där snackar vi ljud smile + att det går som in i helvete.
Senast redigerat av roxe (28 augusti 2008)

Pain is temporary, glory is forever. I don´t fuckin´ Tap..

1 754 Inlägg
27 augusti 2008
#103
Hur kan Turbo vara överskattat? Turbo äger.

Jag kan inget om allt.

509 Inlägg
27 augusti 2008
#104
Måste säga turbo, visst v-tech är kul om man ska köra 201m eller på bana med inte allt för långa raksräckor.

V-Power
1 186 Inlägg
27 augusti 2008
Trådstartare
#105
zKr0wL skrev:
Konbanan skrev:
zKr0wL skrev:

förstår att saaben drog type R:en om det inte är från stillastående eftersom honda går på bottenvrid!
saabs största nackdel är bottendraget! saab är så ynkligt klen i början så de e synd om dom, det är inte förrän när turbon slår i som det händer grejer... kort sammanfattat: Type R:en drar med största möjlighet saaben från stillastående och en inte allt för lång sträcka och Saaben slår ut Type R:en på en längre sträcka eller vid redan rullande tillfälle!
Är det någon av Honda och Saab som har dåligt bottendrag så är det ju Honda alla gånger. Honda har ju ibland mindre Nm än vad dem har Hk. Medan Saab med Turbo och en större motor har trycket redan från början tills hästarna tar över i effektkurvan, precis som de flesta andra turbobilar. I en Honda händer det inte mycket förrän Vtecen kommer och då har bilen inte bra bottendrag, bilen kommer kanske iväg snabbt i starten för det är lätta bilar, vad vet jag. Men Saab har bättre bottendrag än Honda!
du har visst aldrig suttit i en crx/prelude förr hör jag. prova o prata sen
Bara CRX eller Prelude av Hondorna som går bra då? Ojdå fan vad starkt av Honda!!

Märks att de var ett tag sen du satt i en Turbo Saab.

Hur förklarar du att dem har bra bottendrag när dem inte har några Nm?

/ ///______]
.) . /(_)
/__/

166 Inlägg
27 augusti 2008
#106
Men lägg ner tjabblet och släng upp momentkurvor på resp bilar?


74 Inlägg
27 augusti 2008
#107
Konbanan skrev:
zKr0wL skrev:
Konbanan skrev:

Är det någon av Honda och Saab som har dåligt bottendrag så är det ju Honda alla gånger. Honda har ju ibland mindre Nm än vad dem har Hk. Medan Saab med Turbo och en större motor har trycket redan från början tills hästarna tar över i effektkurvan, precis som de flesta andra turbobilar. I en Honda händer det inte mycket förrän Vtecen kommer och då har bilen inte bra bottendrag, bilen kommer kanske iväg snabbt i starten för det är lätta bilar, vad vet jag. Men Saab har bättre bottendrag än Honda!
du har visst aldrig suttit i en crx/prelude förr hör jag. prova o prata sen
Bara CRX eller Prelude av Hondorna som går bra då? Ojdå fan vad starkt av Honda!!

Märks att de var ett tag sen du satt i en Turbo Saab.

Hur förklarar du att dem har bra bottendrag när dem inte har några Nm?
senast jag satt i en turbo saab.. hmm... SENAST IGÅR?? har min bror med en 900 turbo o en polare med en 9000 turbo...

En CRX har vikten och därför behövs inget supervrid till skillnad från en socecontainer som saabarna (ursäkta alla glada saab-ägare) .
Det är just för att jag ägt vardera bil som jag är mest inne på dom men vill du ha fakta så kan du få fakta..

en prelude vvti (som min) har 185hk o 206 Nm.. hur förklarar du det med ditt förra svar (Honda har ju ibland mindre Nm än vad dem har Hk.)? intressant att veta och jag kan säga på en gång att de du skrev där, är falskt... prova sök på www.vv.se och kolla upp lite honda så ser du hur mycket grodor som flyger ur mun på dig.

men men... detta kan vi fortsätta med i år om vi vill! tro vad du vill men det ja skriver är fakta.

skulle vara kul om någon mer seriös och mer påläst kunde kommentera detta.

««کtعfaи!uک»» Powعr!

2 283 Inlägg
27 augusti 2008
#108
Joo skrev:
zKr0wL skrev:
förstår att saaben drog type R:en om det inte är från stillastående eftersom honda går på bottenvrid!
saabs största nackdel är bottendraget! saab är så ynkligt klen i början så de e synd om dom, det är inte förrän när turbon slår i som det händer grejer... kort sammanfattat: Type R:en drar med största möjlighet saaben från stillastående och en inte allt för lång sträcka och Saaben slår ut Type R:en på en längre sträcka eller vid redan rullande tillfälle!
http://www.garaget.org/video/mr17jcsh8tk3

Denna 07a Civic type r;en kör 0-100 på 6.2 sek och jag körde min på 6.7 sek 0-100 med 240 hk, så att saabarna är ynkligt klena ifrån 0 vet jag inte om jag kan hålla med om? min väger trots allt 1500 kg och civicen 1340 kg smile

Pikey skrev:
V-tecen ger enlig mig inte någon kick som går att jämföra med turbo.
Jag jämförde min standard audi a4 1.8T mot den nya Type R gt visst type r n drar mig från 0.

Men rullande vinner jag.

V-tecen ger ingen direkt extra kick, bara låter som de sparkar på en kossa och det vrölar lite extra.
Har du dragit en Type r som väger 1,340 kg och 201 hk med din A4;a på 193 hk som väger 1.400++ kg?

Låter osanligt och ologiskt enligt mig! men isåfall så får man gratulera till att din bil går bra..

en type R kör 100-150 på ca 6.2 och jag körde med mina 240 hk på 5.7 då borde du köra 100-150 på samma tid som mig då ungefär fast med 190 hk? låter liiite konstigt smile

om du gör det så kör du jämt med Aeros och volvo T5orna hehe smile
Han jag körde mot kunde väl då inte köra
men aeros drar mig men inte med hästlängder

R.I.P. Michael Jackson!

3 112 Inlägg
27 augusti 2008
#109
zKr0wL skrev:
Joo skrev:
Rille0 skrev:
Smells like bullshit to me
Haha, hur kan du ha fått för dig att en Type R går bra? jag har själv dragit en Type r när min 9000 nästan var original med 240 hk men självklart inte från stillastående..

Så att han drog en type r med sin 855 T5 med 290 hk det tror jag på till 167 %
förstår att saaben drog type R:en om det inte är från stillastående eftersom honda går på bottenvrid!
saabs största nackdel är bottendraget! saab är så ynkligt klen i början så de e synd om dom, det är inte förrän när turbon slår i som det händer grejer... kort sammanfattat: Type R:en drar med största möjlighet saaben från stillastående och en inte allt för lång sträcka och Saaben slår ut Type R:en på en längre sträcka eller vid redan rullande tillfälle!
Man startar väl i regel runt 3000varv när man race:ar och då laddar turbon ganska bra i de flesta bilar, problemet för framhjulsdrivna uppskrämda turbobilar är väl snarare att få ner effekten i starten än att turbon inte laddar.
En Honda med V-grejs har inte några 1000nm direkt så ett himla bottenvrid är det väl knappast i dem. Snarare kända för att vara hållbara och roliga på de första växlarna i jakt på rödmarkeringen och kvicka i svängarna redan orginal.
Senast redigerat av viccoA (27 augusti 2008)


950 Inlägg
27 augusti 2008
#110
Tja, man kan ju även göra som Porsche och ha båda. 997 Turbo har Variocam Plus, som i princippet är samma sak som VTEC. Då behöver man inte diskutera :-)

/Dansken

1 827 Inlägg
28 augusti 2008
#111
Bara en liten stilla undran från min sida? smile

Varför skulle något av det vara överskattat? Båda är ju produkter i jakt på mer effekt, och det är väl ingenting fel med det?

Volvo 740 är överskattad, men varken turbo eller VTEC är.

Mvh/Marcus
Fast, Reliable, Cheap. Choose two

V-Power
1 186 Inlägg
28 augusti 2008
Trådstartare
#112
zKr0wL skrev:
Konbanan skrev:
zKr0wL skrev:
du har visst aldrig suttit i en crx/prelude förr hör jag. prova o prata sen
Bara CRX eller Prelude av Hondorna som går bra då? Ojdå fan vad starkt av Honda!!

Märks att de var ett tag sen du satt i en Turbo Saab.

Hur förklarar du att dem har bra bottendrag när dem inte har några Nm?
senast jag satt i en turbo saab.. hmm... SENAST IGÅR?? har min bror med en 900 turbo o en polare med en 9000 turbo...

En CRX har vikten och därför behövs inget supervrid till skillnad från en socecontainer som saabarna (ursäkta alla glada saab-ägare) .
Det är just för att jag ägt vardera bil som jag är mest inne på dom men vill du ha fakta så kan du få fakta..

en prelude vvti (som min) har 185hk o 206 Nm.. hur förklarar du det med ditt förra svar (Honda har ju ibland mindre Nm än vad dem har Hk.)? intressant att veta och jag kan säga på en gång att de du skrev där, är falskt... prova sök på www.vv.se och kolla upp lite honda så ser du hur mycket grodor som flyger ur mun på dig.

men men... detta kan vi fortsätta med i år om vi vill! tro vad du vill men det ja skriver är fakta.

skulle vara kul om någon mer seriös och mer påläst kunde kommentera detta.
Ok trevligt att du satt i en ordentlig bil SENAST IGÅR.

Prelude (som din) med 185hk och 206Nm... Ja det var ju inte många Nm att hänga i granen jämfört med hästarna.
Här har du från en Saab 900 2,0T istället: 185Hk och 263Nm... Japp dem väger ungefär lika mycket också. Inte nog med det, 2,3T är Saabs starka motor och kolla på 9000 Aero: 225Hk 342Nm. Lite skillnad mot Preludens (som din) 21Nm mer än hästarna. Och om inte det skulle räcka, när man chippar dem får de 80-100Nm till. Medan dem inte ens skriver ut hur mycket fler Nm en Honda får, för dem får inte ett jävla skit i Nm. http://www.itsfun.nu/ 

Ja sen undra du hur jag förklara mitt svar "Honda har ibland mindre Nm än vad dem har Hk" Ok det gällde ju inte i ditt Prelude fall, men ta en titt på listan nedanför:

Honda Civic Type R: 200Hk 196Nm
Honda Civic Type R GT: 201Hk 193Nm
Honda Integra Type R: 190Hk 178Nm
Honda S2000: 241Hk 208Nm
Honda Civic VTI: 160Hk 150Nm

...listan kan kan göras lång men jag pallar inte, och orkar inte heller diskutera med dig längre så HAAJ.

Vänta ett litet tips: Nästa gång du racar mot någon på motorvägen i femman, växla inte ner utan använd ditt bottenvrid och skit i Vtecen!
Senast redigerat av Konbanan (28 augusti 2008)

/ ///______]
.) . /(_)
/__/

563 Inlägg
28 augusti 2008
#113
Varför ens skilja på dom! Kör både och istället smile

DDESIGN - Din motorsportbutik på nätet

194 Inlägg
28 augusti 2008
#114
Eisenhut skrev:
Bara en liten stilla undran från min sida? smile

Varför skulle något av det vara överskattat? Båda är ju produkter i jakt på mer effekt, och det är väl ingenting fel med det?

Volvo 740 är överskattad, men varken turbo eller VTEC är.
Jag håller med dig! smile


1 827 Inlägg
28 augusti 2008
#115
Konbanan skrev:
Ok trevligt att du satt i en ordentlig bil SENAST IGÅR.

Prelude (som din) med 185hk och 206Nm... Ja det var ju inte många Nm att hänga i granen jämfört med hästarna.
Här har du från en Saab 900 2,0T istället: 185Hk och 263Nm... Japp dem väger ungefär lika mycket också. Inte nog med det, 2,3T är Saabs starka motor och kolla på 9000 Aero: 225Hk 342Nm. Lite skillnad mot Preludens (som din) 21Nm mer än hästarna. Och om inte det skulle räcka, när man chippar dem får de 80-100Nm till. Medan dem inte ens skriver ut hur mycket fler Nm en Honda får, för dem får inte ett jävla skit i Nm.

...listan kan kan göras lång men jag pallar inte, och orkar inte heller diskutera med dig längre så HAAJ.

Vänta ett litet tips: Nästa gång du racar mot någon på motorvägen i femman, växla inte ner utan använd ditt bottenvrid och skit i Vtecen!
Detta är ju ett rent tecken på effektivitet, att kunna kräma ut så mycket HK utan något vrid att trolla med.

Men om vi inte skulle få växla ner och utnyttja VTEC, så borde ju inte du då få utnyttja turbon då dessa produkter är dom som jämförs i detta test?

Förövrigt är man slut i huvet om man bygger en sugmotor Honda bara för att köra snabbt på motorväg. Inte det dom har byggts för överhuvudtaget.

Fick du någonsin åka med i min Civic btw? Undrar bara varför du byggt upp sånt hat mot Honda bara sådär...

Mvh

Mvh/Marcus
Fast, Reliable, Cheap. Choose two

Lackerare/Rekondare
834 Inlägg
28 augusti 2008
#116
inget av dom är väll överskattat?

Det är väll mer en smaksak, vissa diggar v-tech andra diggar turbo.

Själv så har jag aldrigt åkt med i en v-tech tyvärr så kan ej uttala mig om det. Men knuffen som kommer när turbon i en 600hk singel supra slår in, är inte att leka med. H**vete vad det går!

Lackerare/Rekondare
834 Inlägg
28 augusti 2008
#117
zKr0wL skrev:
Joo skrev:
Rille0 skrev:

Smells like bullshit to me
Haha, hur kan du ha fått för dig att en Type R går bra? jag har själv dragit en Type r när min 9000 nästan var original med 240 hk men självklart inte från stillastående..

Så att han drog en type r med sin 855 T5 med 290 hk det tror jag på till 167 %
förstår att saaben drog type R:en om det inte är från stillastående eftersom honda går på bottenvrid!
saabs största nackdel är bottendraget! saab är så ynkligt klen i början så de e synd om dom, det är inte förrän när turbon slår i som det händer grejer... kort sammanfattat: Type R:en drar med största möjlighet saaben från stillastående och en inte allt för lång sträcka och Saaben slår ut Type R:en på en längre sträcka eller vid redan rullande tillfälle!
Saabs nackdelar är deras framhjulsdrift. trimmar du en saab över 270hk så spinner det bara när turbon kommer. Det är inte effektivt. Mycket effekt och framhjulsdrift går inte ihop. Dock funkar lågvikt mindre effekt och ett tajtchassi med framhjulsdrift precis det honda fixat i sina bilar.

Därför är det jag som blir avhängd när jag rejsar mot några type-r bilar här i stan. Rakorna går fint men sen kommer alla jävla rondeller:P

1 827 Inlägg
28 augusti 2008
#118
zKr0wL skrev:
förstår att saaben drog type R:en om det inte är från stillastående eftersom honda går på bottenvrid!
saabs största nackdel är bottendraget! saab är så ynkligt klen i början så de e synd om dom, det är inte förrän när turbon slår i som det händer grejer... kort sammanfattat: Type R:en drar med största möjlighet saaben från stillastående och en inte allt för lång sträcka och Saaben slår ut Type R:en på en längre sträcka eller vid redan rullande tillfälle!
Bara för att dementera...

HONDA HAR INGET BOTTENVRID! I alla fall ingenting att skryta om. Anledningen till att Hondor kan klippa startlinjen som dom gör har med sugmotorn att göra, du slipper bygga laddtryck mm och du kan stämpla ifrån med rätt gas direkt. Gör du det med en turbobil så går det bra en liten stund, fram tills att turbon börjar ladda, sen spinner det... Kör du med tillräcklig gas för att det ska gå fort när turbon laddar, så går det för långsamt innan turbon kommit igång.

Både min Civic och min Integra är helt döda under 5000 rpm, dock har man en annan mentalitet när man kör dom faktiskt, 5000rpm känns som 3000 på en vanlig bil, mycket eftersom man fortfarande har mycket varv kvar att spela på samt att Hondas motorer känns jävligt gängliga, dom låter inte ansträngda alls av att ligga i dom varven, som många andra bilar gör.

Mvh/Marcus
Fast, Reliable, Cheap. Choose two

RE-雨宮
481 Inlägg
28 augusti 2008
#119
Fyfan vilket löjligt resonemang.
"Denhär saaben har 8 siffror i sina papper och hondan måste vara sämst för den har bara 2"
Jag skulle vilja se en raketsaab på bana mot en jättedålig hondasugmotor.. Är ju himla konstigt att Honda lixom Mazda håller sig till sina lösningar på snabba bilar, som bevisligen visar sig snabba på både det ena och det andra raingsättet..  Självklart är turbo bra, självklart är Vtec bra. Om dom används till det dom är till för.
Provkör, eller åk med i en av var som verkligen visar vad respektive teknik går för så får du ju svart på vitt.

Eller varför inte så i rejsas superstage listor.. får nog bläddra en stund innand du kommer upp i lika många Saabar som det finns Hondor.
Senast redigerat av chrno (28 augusti 2008)

RE-Amemiya Kitted FD3S

Avstängd
233 Inlägg
28 augusti 2008
#120
Killen snackar om bottenvrid och ni blandar in bana? hmm

Saab > Honda när det gäller bottenvrid, as simple as that.
Snackar vi bana så gäller så klart annat..

Blå saab 9-3 turba


Sök