3403
Sök

17" Vs. 18"

125 Inlägg
19 juli 2008
Trådstartare
#1
Tjeena!

Hade tänkt köpa nya fälgar snart. Har snokat omkring på fälgkungen.se och sätt många fina fälgar med däck i priset. Jag undrar mest, vad är skillnaden mellan att köpa 17 eller 18 tummare, fördelar/nackdelar om det ens finns fördelar förutom att det är snyggare ju större fälgarna är. Har förstått det som så att stora fälgar ger stötigare åkkomfort och sånt, vilket verkar logiskt med tanke på hur lite gummi däcket har med så stora fälgar på. Men hur stor skillnad kan det vara/kännas på ett par 17/18 tummare? Ni som vet mer om detta måste ha lite erfarenhet och kan tipsa en stackars amatör:P

Tack på förhand!

190 Inlägg
19 juli 2008
#2
Jag tycker du ska satsa på 18" .. Har 17" på min, men jag ånngrar lite att jag inte köpte 18" istl. smile

"Svajande tomgång, avgasknallar och en ny luftmassemätare per år på en originalare, de e najs!" /Marcus "Mäki" Källström

Inga konstigheter
2 064 Inlägg
19 juli 2008
#3
Jag har 18" med en halvmeter profil på min bil typ (ok lite överdrivet men iaf). Funkar perfa. smile Men på bilar med "normalstora" hjulhus så får man ju inte på så mycket gummi kanske, så det är klart det blir stötigare, men det blir mera race-känsla då också. smile Kör du långa sträckor med kärran så kan det ju bli lite jobbigt och dessutom låter lågprofil mer inne i kupén har jag för mig. Men det är ju snyggt som fan med maxade fälgar och aslite gummi, vill man vara fin får man lida pin. Ungefär så är det. smile


671 Inlägg
19 juli 2008
#4
Det gör en stor skillnad! Både utseende och komfortmässigt... Dvs 18" är mkt snyggare, men medför tunnare däck som blir stötigt. Så det är bara att välja vad du tycker är viktigast. På min förra bil hade jag 18" 225/35, nu har jag 17" 215/45 och det är en jättestor skillnad, även om det på pappret inte verkar vara så stor skillnad.

Second is the first loser

125 Inlägg
19 juli 2008
Trådstartare
#5
FL3JM skrev:
Jag har 18" med en halvmeter profil på min bil typ (ok lite överdrivet men iaf). Funkar perfa. smile Men på bilar med "normalstora" hjulhus så får man ju inte på så mycket gummi kanske, så det är klart det blir stötigare, men det blir mera race-känsla då också. smile Kör du långa sträckor med kärran så kan det ju bli lite jobbigt och dessutom låter lågprofil mer inne i kupén har jag för mig. Men det är ju snyggt som fan med maxade fälgar och aslite gummi, vill man vara fin får man lida pin. Ungefär så är det. smile

Jag kör ungefär 25-35 mil i veckan då jag pendlar till jobbet med bil varje dag och till träningar. Och det är oftast inga långa sträckor, typ 5 mil om dagen kanske...

Jag har bara blivit tipsad om att man helst inte ska satsa på 18 med tanke på stötigheten och oväsendet.

125 Inlägg
19 juli 2008
Trådstartare
#6
kohler skrev:
Det gör en stor skillnad! Både utseende och komfortmässigt... Dvs 18" är mkt snyggare, men medför tunnare däck som blir stötigt. Så det är bara att välja vad du tycker är viktigast. På min förra bil hade jag 18" 225/35, nu har jag 17" 215/45 och det är en jättestor skillnad, även om det på pappret inte verkar vara så stor skillnad.

Shit vad svårt val det blir! Självklart vill jag att allt ska se grymt snyggt ut, men samtidigt så åker jag ju rätt mycket med den och vill inte förlora åkkomforten eller ha en massa oljud i kupén, även om jag oftast dunkar hög musik som stör bort allt annat ljud tongue

132 Inlägg
19 juli 2008
#7
det avgörande är ju hur hög profilen blir.. jag hade 225/45/17 å nu kör jag på 225/40/18... det är inte så mycket stötigare men visst blir  det mera känsla i bil och ratt med 18" sen om man styvar upp fjädringen så blir det mycket mera stötigare sen kan det även upplevas högre vägljud med större hjul å lägre profil..


125 Inlägg
19 juli 2008
Trådstartare
#8
Jag testade ett fräsigt program på http://www.alltombilen.com/dack_beskrivning.asp
Där kunde man mäta vilka fälgar som tydligen skulle passa om du skrev in befintligt mått, och sen omvandla till en större fälg, då ska väl alla de där förändringarnas procentsatser inte vara allt för stor skillnad från tidigare.

1 079 Inlägg
19 juli 2008
#9
hade 225/45 17" byttes till 215/35 18" det var en jäkla skillnad på min gamla volvo 850, snyggt men betydligt stötigare, inget jag ångrade iaf. Men det är bilen som avgör vilken profil man kan köra på får man i 225/40 i hjulhusen så är nog det inte så stort skillnad, 18" anser jag iaf vara lagom storlek, beror mkt på bilen som sagt.
Senast redigerat av Madhouse (19 juli 2008)

Det viktigaste är inte att ha rätt, utan att straffa de som har fel.

50 Inlägg
19 juli 2008
#10
Jag hade kört på 18.

Åkkomforten beror mycket på bil och däck...

Brisblå Astra GTC Turbo

69 Inlägg
19 juli 2008
#11
däckena är ju mycket dyrare till 18" kanske skulle medräknas och att dom är stöt känsligare dvs en grusväg med mycket hål inte är att rek då dom blir snea


182 Inlägg
19 juli 2008
#12
Jag funderade också på 17" nu när jag skulle köpa nya fälgar till subban.
Är glad att det blev 18".

när man ändå lägger ut såpass mkt pengar är det nog inte roligt att 6 månader senare tänka "fan ja skulle nog tagit 18" ändå"

Så jag röstar för 18" smile

125 Inlägg
19 juli 2008
Trådstartare
#13
J_et skrev:
Jag funderade också på 17" nu när jag skulle köpa nya fälgar till subban.
Är glad att det blev 18".

när man ändå lägger ut såpass mkt pengar är det nog inte roligt att 6 månader senare tänka "fan ja skulle nog tagit 18" ändå"

Så jag röstar för 18" smile

Jo jag resonerar lite granna som dig! Det handlar om mycket pengar och man vill ju vara absolut nöjd.
Hur kan man veta om bilen är kapabel att köra med 18tummare? altså, om komforten blir bra eller stötig. Lite svårt o veta innan kanske. Jag bor ju på sånna ställen där det är så pass fint asfalterat och bra vägar. Jag åker aldrig på grusvägar... typ... men man vet ju aldrig, och det känns kanske lite dumt o riskera o paja ett par fälgar, just för att en väg är lite dålig och du bara måste in där tongue

Kattjäveln åt upp min kyckling!
6 170 Inlägg
19 juli 2008
#14
Min rullar på artontummare och den verkar ju iaf ha överlevt en vecka i och omkring alfta och det säger inte lite med tanke på vägarna däruppe tongue

Körde cirka 80 mil upp, 80 mil ner och sen kanske lika mycket där uppe under den vecka jag var där och det var väl inte direkt så man blev sugen på att gasa skiten ur bilen utan man fick ju köra lite försiktigt på dom värsta delarna men både bilen och jag verkar som sagt ha överlevt ändå wink

"Att springa utan att man har polisen efter sig, tyder på att man har psykisk obalans" -blacken
"Köp inte en Saab utan turbo snälla, det är som att köpa en ostmacka utan ost." - Chrizz
http://glim.myminicity.com/env
Egen minecraftserver på esab86.no-ip.org :P

huh?
10 427 Inlägg
19 juli 2008
#15
Tappar även lite i acceleration, 18" fälgar & däck borde ju väga mer än motsvarande 17".
Så prestandamässigt vinner du nog nån halvsekund nånstans med 17" mot 18" tongue
Kanske inte spelar så stor roll för dig, men värt att tänka på smile

Lite OT men tycker du ska satsa på snygga 17":are och lägga mellanskillnaden upp mot motsvarande 18" på bättre däck smile Finns väl mängder med snygga beggade originalfälgar i bra skick till bra priser. Bara att köpa nya fina däck så blir det nog kanon.
Senast redigerat av steifan (19 juli 2008)


NDE Level IIA Technician/Analyst
40 Inlägg
19 juli 2008
#16
Jo jag resonerar lite granna som dig! Det handlar om mycket pengar och man vill ju vara absolut nöjd.
Hur kan man veta om bilen är kapabel att köra med 18tummare? altså, om komforten blir bra eller stötig. Lite svårt o veta innan kanske. Jag bor ju på sånna ställen där det är så pass fint asfalterat och bra vägar. Jag åker aldrig på grusvägar... typ... men man vet ju aldrig, och det känns kanske lite dumt o riskera o paja ett par fälgar, just för att en väg är lite dålig och du bara måste in där tongue

Har en E46:a jag med, 328:a så är väl lika bromsar etc som på din. Kör 18" om du ska köpa nya fälgar. Jag har orginal 18" M135:or till min och håller man sig till fälgar med orginal ET-mått (47 fram och 50 bak då fälgarna är 8 respektive 8,5" breda) så är orginaldimensionen på däcken 225-40-18" Fram och 255-35-18" Bak. Rullomkretsen på mina 18":are är ganska exakt lika som orginal 17" bara att lite mer av hjulet är fälg än däck smile

Komfortmässigt så kan jag inte säga att jag märkt någon försämring än när jag körde med 17":arna.
Du kommer inte att sabba åkkomforten, går man upp till 19" så börjar man nog tulla på den och då börjar det även bli trångt i hjulhusen fram på E46:orna och man får gå ned i profil/däckbredd.

Sen prisfrågan på däck, köper man på nätet så brukar det gå att hitta 18" för rätt hyfsade priser, klart att 17" är lite billigare.
Senast redigerat av HenkeEdge (19 juli 2008)

Mitt andra intresse --> http://www.minhembio.com/HenkeEdge

NDE Level IIA Technician/Analyst
40 Inlägg
19 juli 2008
#17
steifan skrev:
Tappar även lite i acceleration, 18" fälgar & däck borde ju väga mer än motsvarande 17".
Så prestandamässigt vinner du nog nån halvsekund nånstans med 17" mot 18" tongue

Det är frågan, tror inte mina 18" var särskilt mycket tyngre än dom man hade tidigare. Men vet att kopiorna på M135 är bra mycket tyngre än orginalet så beror ju helt på vilket fälgmärke med.
Sen 17":arna jag hade span loss himla lätt fast det var bra däck på dom (Dunlop Sport 9000), nu är det ju lite mer häst i 328:an än i 318 men den ökade bredden gjorde ju även att det är lättare för hästarna att få fäste i backen smile

Sen till trådskaparen, kikade på bilderna på din bil. Något som skulle göra ett lyft på din bil som är ganska ljus är att byta orangeblinkersarna till vita och baklamporna till röd-vita.
Blev rätt stor skillnad på min tycker jag när jag bytte till mörktonade och led-bakljus. Billigast är det nog att beställa ifrån tyskland.

Mitt andra intresse --> http://www.minhembio.com/HenkeEdge

125 Inlägg
19 juli 2008
Trådstartare
#18
Sen är det väl mycket så att man får väl behandla grejerna efter de skicket man vill ha dom i. Kanske inte bör köra överallt och hursomhelst... det är nog en bra idé att ta vara på grejerna.
Jag ska försöka ta reda på mer vilka dimensioner som gör sig bäst för min bil och ifall det är bäst med 17 eller 18... Fortfarande ett tag kvar till lönen och så wink men det lönar sig o va ute i tid

NDE Level IIA Technician/Analyst
40 Inlägg
19 juli 2008
#19
Kom ihåg att om du hittar begagnade 18" M3-fälgar så är det helfel ET-mått bak jämt emot andra E46:or. Är åt felhåll med så det inte funkar med spacerplattor.
Något att tänka på för brukar kunna finnas rätt mycke sånna tillsalu beg.

Mitt andra intresse --> http://www.minhembio.com/HenkeEdge

huh?
10 427 Inlägg
19 juli 2008
#20
HenkeEdge skrev:
Det är frågan, tror inte mina 18" var särskilt mycket tyngre än dom man hade tidigare. Men vet att kopiorna på M135 är bra mycket tyngre än orginalet så beror ju helt på vilket fälgmärke med.

Ju dyrare desto lättare borde det ju vara. Synd att det inte anges vikt på nya fälgar nånstans.
Ja nånstans lär det ju finnas, men ingenting som det skyltas om.
Sen väger väl däcken nästan mer än fälgarna av egen erfarenhet. Bredare och större innehåller
väl mera icke-gummi och därför tyngre. Lite 'dyrare' däck är väl lättare också smile

Lite ot, men ändå relevant:
Min bil blev c:a 1s slöare 80-130 med 17" än 15", lär väl vara 5-6kg tyngre per hjul eller nåt sånt.



Sök