3084
Sök

Dumpventil på volvo 940 ltt?

29 Inlägg
19 juli 2008
Trådstartare
#1
Hej jag har en volvo 940 ltt 96:a

Det är så att jag vill ha en dumpventil för att jag vill få det goa ljudet
och inte ljudet från öppet filter. Då skulle jag vilja veta vilken man ska ha
och inte ska ha ? återcirkulerade? hybrid och allt vad det finns eftersom jag har Lmm.
tar det någon skada på motorn eller något med dumpventil?

Mvh Tommie smile
Senast redigerat av 0skarsson (19 juli 2008)


29 Inlägg
19 juli 2008
Trådstartare
#2
smile


224 Inlägg
19 juli 2008
#3
återcirkulerande ska du ha öppen funkar inte men köp ett k&n filter så dumpar det mer än återcirkulerande dumpar... smile

183 Inlägg
19 juli 2008
#4
softmuppen skrev:
återcirkulerande ska du ha öppen funkar inte men köp ett k&n filter så dumpar det mer än återcirkulerande dumpar... smile

Säger det samma, jag hade öppet filter på min 940 ltt med 1,0 bars ladd. de dumpa finare än med dumpventilen jag hade och då dog bilen imellanåt oxå efter som luften man pyser ut är uppmätt av lmmen så filter eller återcirkulerande dump. men den återcirk. låter ju inte så mycket så skit i de.. smile

Better than God \o/
1 883 Inlägg
19 juli 2008
#5
Måste vara den miljonte frågan i detta ämne. :p

Som sagts tidigare; ALLTID återcirkulernade när man har LMM eller annat som mäter luftmängder, luftflöden etc....

Beware the lollipop of normality. Lick it once, and you suck forever.
"Ungdomar borde förbjudas, de för bara ett jävla liv..." :-)

29 Inlägg
19 juli 2008
Trådstartare
#6
okej tack så mycket tror det får bli en återcirkulerande då smile
Något speciell dumpventil? Märke osv ?


29 Inlägg
19 juli 2008
Trådstartare
#7
MrTurbo skrev:
Måste vara den miljonte frågan i detta ämne. :p

Som sagts tidigare; ALLTID återcirkulernade när man har LMM eller annat som mäter luftmängder, luftflöden etc....

okej tack så mycket tror det får bli en återcirkulerande då smile
Något speciell dumpventil? Märke osv ?


128 Inlägg
19 juli 2008
#8
0skarsson skrev:
MrTurbo skrev:
Måste vara den miljonte frågan i detta ämne. :p

Som sagts tidigare; ALLTID återcirkulernade när man har LMM eller annat som mäter luftmängder, luftflöden etc....

okej tack så mycket tror det får bli en återcirkulerande då smile
Något speciell dumpventil? Märke osv ?

Jag letade dumpventil till min volvo 940 ltt för ett tag sen. Hörde med www.streetside.se och de rekomenderade mig deras GBF HYBRID, som den heter. Den kan man använda som både öppen & återcirkulerande. Du behöver bara skaffa ett dumplock och plugga igen hålet där den gamla dumpen sitter, det hittar du också på deras sida. Och så behöver du nog ett slangkit som de också säljer.

Jag har inte provat dumpen. Har inte skaffa någon ännu. Ska börja med bara filter. Men hör med dom, det kanske kan hjälpa dig att bestämma.


Jens


128 Inlägg
19 juli 2008
#9
Här är länken direkt till dumpen:

http://www.streetside.se/index.php?main … ucts_id=40


Jag vet inte om det funkar på våra bilar, men det var vad dom rekomenderade. Jag vet inte...


Jens


Better than God \o/
1 883 Inlägg
19 juli 2008
#10
Jens_940 skrev:
Här är länken direkt till dumpen:

http://www.streetside.se/index.php?main … ucts_id=40


Jag vet inte om det funkar på våra bilar, men det var vad dom rekomenderade. Jag vet inte...


Jens

Det gör den inte. Inte problemfritt i vart fall.

http://www.speedparts.se/images/prod/ventiler/d1540v2.jpg

Beware the lollipop of normality. Lick it once, and you suck forever.
"Ungdomar borde förbjudas, de för bara ett jävla liv..." :-)

87 Inlägg
20 juli 2008
#11
Jag säljer med hybriddumpar..då är det två "utblås"..en som man kan släppa luften rätt ut i naturen och en man kan släppa tillbaka luft...SAMTIDIGT!
Fungerar mycket bra...

Vänliga Hälsningar Klas Östling

Better than God \o/
1 883 Inlägg
20 juli 2008
#12
FixarKlasse skrev:
Jag säljer med hybriddumpar..då är det två "utblås"..en som man kan släppa luften rätt ut i naturen och en man kan släppa tillbaka luft...SAMTIDIGT!
Fungerar mycket bra...

Inte på en bil med LMM. Om det inte är ett grymt okänsligt system med mycket stora felmarginaler. wink
Senast redigerat av MrTurbo (20 juli 2008)

Beware the lollipop of normality. Lick it once, and you suck forever.
"Ungdomar borde förbjudas, de för bara ett jävla liv..." :-)

29 Inlägg
20 juli 2008
Trådstartare
#13
MrTurbo skrev:
FixarKlasse skrev:
Jag säljer med hybriddumpar..då är det två "utblås"..en som man kan släppa luften rätt ut i naturen och en man kan släppa tillbaka luft...SAMTIDIGT!
Fungerar mycket bra...

Inte på en bil med LMM. Om det inte är ett grymt okänsligt system med mycket stora felmarginaler. wink

Okej så vad jag ska ha är en återcirkulerande då ? smile


87 Inlägg
20 juli 2008
#14
MrTurbo skrev:
FixarKlasse skrev:
Jag säljer med hybriddumpar..då är det två "utblås"..en som man kan släppa luften rätt ut i naturen och en man kan släppa tillbaka luft...SAMTIDIGT!
Fungerar mycket bra...

Inte på en bil med LMM. Om det inte är ett grymt okänsligt system med mycket stora felmarginaler. wink

Helt ärligt, har du provat själv?
Det funkar alldeles utmärkt..bara massa teori som säger att de absolut inte går!
Teori och praktik går inte alltid hand i hand även om det borde vara så...

0skarsson:Japp, eller en sån hybrid som både är återcirkulerande samtidigt som den pyser ut!
Är du inte ute efter nåt pysljud så e de helt klart återcirkulerande som gäller!

Vänliga Hälsningar Klas Östling

Better than God \o/
1 883 Inlägg
20 juli 2008
#15
FixarKlasse skrev:
MrTurbo skrev:
FixarKlasse skrev:
Jag säljer med hybriddumpar..då är det två "utblås"..en som man kan släppa luften rätt ut i naturen och en man kan släppa tillbaka luft...SAMTIDIGT!
Fungerar mycket bra...

Inte på en bil med LMM. Om det inte är ett grymt okänsligt system med mycket stora felmarginaler. wink

Helt ärligt, har du provat själv?
Det funkar alldeles utmärkt..bara massa teori som säger att de absolut inte går!
Teori och praktik går inte alltid hand i hand även om det borde vara så...

0skarsson:Japp, eller en sån hybrid som både är återcirkulerande samtidigt som den pyser ut!
Är du inte ute efter nåt pysljud så e de helt klart återcirkulerande som gäller!

Jag har testat att köra med en både öppen och återcirkulerande ventil på en bil med LMM ja. Visst, bilen gick att starta, den gick att köra, det pös om ventilen men den gick illa, rök svart, blöddrade, dog när man släppt gasen och så vidare. roll

Beware the lollipop of normality. Lick it once, and you suck forever.
"Ungdomar borde förbjudas, de för bara ett jävla liv..." :-)

Speed FMK
849 Inlägg
20 juli 2008
#16
jag vet folk som kört med öppna dumpar på 940. Både ltt och turbo och det funkar för en del men inte alls för andra. Dock är systemet som sitter i de flesta 940 väldigt okänsligt, åtminstone om man får tro volvo's chefsmekaniker här i stan. Han trodde att en hybrid skulle sitta fint.

Personligen hoppas jag på att jag kommer få ett tillräckligt dumpljud av att sätta ett öppet filter på bilen istället.

Ska också tilläggas att man med orginaltrycket på ltt inte får särskilt mycket till pys. smile Är ju bara ca 0,4 bar i laddtryck eller om det är 0,3, minns inte exakt.

Mvh Ludde


948 Inlägg
20 juli 2008
#17
kört öppen med en jbr k25:a när jag hade orginal styrsystem och jag fick den aldrig att fungera optimalt på det dumpen i sig var alldeles för hårt spänd så man fick t o m klippa i fjädern tills den precis var stängd men ändå gick den inte klockrent t ex när man kom till korsningar och tryckte in kopplingen så dog bilen nästan jämnt och spände man den så slog det tillbaka mot turbon istället.. visst det går ju att köra återströmmande med dom med men då måste man fixa uttag för dumpen på röret mellan ic och insug och mellan lmm och turbo så varför krångla när orginal duger länge och man får dump ljud från ett öppet filter

29 Inlägg
20 juli 2008
Trådstartare
#18
TobbeTT skrev:
kört öppen med en jbr k25:a när jag hade orginal styrsystem och jag fick den aldrig att fungera optimalt på det dumpen i sig var alldeles för hårt spänd så man fick t o m klippa i fjädern tills den precis var stängd men ändå gick den inte klockrent t ex när man kom till korsningar och tryckte in kopplingen så dog bilen nästan jämnt och spände man den så slog det tillbaka mot turbon istället.. visst det går ju att köra återströmmande med dom med men då måste man fixa uttag för dumpen på röret mellan ic och insug och mellan lmm och turbo så varför krångla när orginal duger länge och man får dump ljud från ett öppet filter

jo det är sant det. mne öppet filter vill jag hälst inte köra med eftersom Lmm går väl ganska lätt sönder för minska skit som hamnar på tråden? så det är därför jag vill ha en öppen dumpventil för att få det goa ljudet men är det massa krångel och skit så får jag väl hoppa över allt sånt och köra orginal smile Mvh Tommie


948 Inlägg
20 juli 2008
#19
körde med öppetfilter 4-5år utan problem med lmm, köper du ett filter av bra kavlité och sköter det noga med tvätt och inte överdriver med filterolja på det så ska det inte vara några problem

29 Inlägg
21 juli 2008
Trådstartare
#20
TobbeTT skrev:
körde med öppetfilter 4-5år utan problem med lmm, köper du ett filter av bra kavlité och sköter det noga med tvätt och inte överdriver med filterolja på det så ska det inte vara några problem

asså ah okej, ah jag vet inte får väl se hur jag ska göra men hälst vill jag ju få det goa ljudet
utav dumpventil smile



Sök