3064
Sök

Volvo 240 dör efter start, sedan svårstartad.

Better than God \o/
1 883 Inlägg
19 juli 2008
Trådstartare
#1
Otroligt, trodde ALDRIG jag skulle skriva en sådan här fråga på dett sådant här ställe. Men vad gör man inte för att hjälpa sin far.... cool

Min far har en Volvo 245 -87 med massa mil på mätaren. Den har börjat bråka med honom och gubben (70år) blir ibland stående med bilen.

När den är kall startar den lätt som vanligt, sedan går den i ca 30 > 60 sekunder sedan dör den. Efter det är den OMÖJLIG att starta om den inte får stå en stund igen. Sedan brukar den hålla sig igång skapligt bra men är mycket seg att få igång när den är varm.

Så alla volvogurus här inne, vad  är galet?  big_smile
Senast redigerat av MrTurbo (19 juli 2008)

Beware the lollipop of normality. Lick it once, and you suck forever.
"Ungdomar borde förbjudas, de för bara ett jävla liv..." :-)

245 Inlägg
19 juli 2008
#2
kallstartsventil?

BMW 540 e39 -97
940Turbo -91 brukis *såld* BMW 318is e36 -92*såld*
240GLT -83 projekt *skrotad* 240DL -85 möjligt tidsfördriv *skrotad*
LEG. åkafrånpolisåcykla6månder *genomförde kursen med bravur*

21 761 Inlägg
19 juli 2008
#3
Vilken motor, B230E eller F?

B230F på den årsmodellen (LH2.2) har väl inte kallstartsventil om jag inte minns fel, det kom väl på LH2.4 eller så. Kan minnas helt galet smile.

Är det B230E så låter det ju som tex kallstartsventilen, håller med.
Senast redigerat av Drönirettab (19 juli 2008)

Better than God \o/
1 883 Inlägg
19 juli 2008
Trådstartare
#4
Sorry, glömde det där med motor. B230K? Kan det stämma? Det är en mysko förgasare på bilen som tydligen bara fanns just -87.

Beware the lollipop of normality. Lick it once, and you suck forever.
"Ungdomar borde förbjudas, de för bara ett jävla liv..." :-)

21 761 Inlägg
19 juli 2008
#5
Oj, den där förknasaren är inte rolig att felsöka vad jag vet. När den funkar så går motorn tydligen riktigt bra, men när den krånglar så kan det sluta med att man "slänger skiten" och sätter dit förgasare från B230A istället smile.

Har inte mekat med såna förgasare, andra får ge råd.

Fattig student
1 282 Inlägg
19 juli 2008
#6
Hade såna problem med min och det var mongo förgasaren som gjorde det... Sålde bilen efter att jag hade fått i ordning på det men nya ägaren fick snabbt problem med det igen.. testa att byta den för det är nog inte lönt att kludda med orginal knasaren..

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=198980 <--- Min projekt tråd
Bara för att jag inte är paranoid längre så betyder inte det att dom inte är ute efter mig.
Ur en lögnares mun kommer inga sanningar..

551 Inlägg
19 juli 2008
#7
Först av allt.. kolla alla vakumslangar , där e en hel drös. Kolla också så förgasaren inte sitter löst, en kompis hade problem med detta på sin. Annars gör som någon annan redan har nämnt, ta insug o förgasare från en B230A (175CD) och smacka på.
Senast redigerat av marven (19 juli 2008)

You can't B serious, oh K

Better than God \o/
1 883 Inlägg
19 juli 2008
Trådstartare
#8
Tack grabbar.
Lutar åt ett byta av förgasare insug då. Verkar som den dör för att den går tokfett och surar ner sig med bensin. Den bluddrar innan och när den stannat luktar det bensin av den.


Det funkar att ta insug & förgasare från en annan B230 och bara skruva rakt på? Inget mysko med det?

Beware the lollipop of normality. Lick it once, and you suck forever.
"Ungdomar borde förbjudas, de för bara ett jävla liv..." :-)

87 Inlägg
20 juli 2008
#9
Kolla igenom vakuum-slangarna en gång till då..för de låter ju onekligen som att det är nåt sånt läckage..
När du byter insuget får du tänka på att plugga två hål i toppen som tillför k-förgasarn vatten(kylning alltså)

Vänliga Hälsningar Klas Östling

Better than God \o/
1 883 Inlägg
20 juli 2008
Trådstartare
#10
FixarKlasse skrev:
Kolla igenom vakuum-slangarna en gång till då..för de låter ju onekligen som att det är nåt sånt läckage..
När du byter insuget får du tänka på att plugga två hål i toppen som tillför k-förgasarn vatten(kylning alltså)

Tack för tipset. Skall kolla igenom det idag. Gubben e för gammal för att meka själv så jag skruvar och han bjuder på fika..  tongue

Beware the lollipop of normality. Lick it once, and you suck forever.
"Ungdomar borde förbjudas, de för bara ett jävla liv..." :-)

10 Inlägg
20 juli 2008
#11
En sån har jag haft, den kunde också stanna plötsligt. Det sitter ett svart plaströr, en ångavskiljare, mellan bensinpumpen och förgasaren. Till den går en slang från pumpen, från den går en slang till förgasaren och en returslang till tanken. Den där kan krångla och då stannar bilen plötsligt. Kläm åt returslangen till tanken och går den då så ligger felet där. Då kopplar man bara en slang direkt mellan pumpen och förgasaren och skippar ångavskiljaren, sen går den för evigt.


Sök