Otroligt, trodde ALDRIG jag skulle skriva en sådan här fråga på dett sådant här ställe. Men vad gör man inte för att hjälpa sin far....
Min far har en Volvo 245 -87 med massa mil på mätaren. Den har börjat bråka med honom och gubben (70år) blir ibland stående med bilen.
När den är kall startar den lätt som vanligt, sedan går den i ca 30 > 60 sekunder sedan dör den. Efter det är den OMÖJLIG att starta om den inte får stå en stund igen. Sedan brukar den hålla sig igång skapligt bra men är mycket seg att få igång när den är varm.
Så alla volvogurus här inne, vad är galet?
Senast redigerat av MrTurbo (19 juli 2008)
Beware the lollipop of normality. Lick it once, and you suck forever.
"Ungdomar borde förbjudas, de för bara ett jävla liv..." :-)
Oj, den där förknasaren är inte rolig att felsöka vad jag vet. När den funkar så går motorn tydligen riktigt bra, men när den krånglar så kan det sluta med att man "slänger skiten" och sätter dit förgasare från B230A istället .
Har inte mekat med såna förgasare, andra får ge råd.
Hade såna problem med min och det var mongo förgasaren som gjorde det... Sålde bilen efter att jag hade fått i ordning på det men nya ägaren fick snabbt problem med det igen.. testa att byta den för det är nog inte lönt att kludda med orginal knasaren..
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=198980 <--- Min projekt tråd
Bara för att jag inte är paranoid längre så betyder inte det att dom inte är ute efter mig.
Ur en lögnares mun kommer inga sanningar..
Först av allt.. kolla alla vakumslangar , där e en hel drös. Kolla också så förgasaren inte sitter löst, en kompis hade problem med detta på sin. Annars gör som någon annan redan har nämnt, ta insug o förgasare från en B230A (175CD) och smacka på.
Tack grabbar. Lutar åt ett byta av förgasare insug då. Verkar som den dör för att den går tokfett och surar ner sig med bensin. Den bluddrar innan och när den stannat luktar det bensin av den.
Det funkar att ta insug & förgasare från en annan B230 och bara skruva rakt på? Inget mysko med det?
Beware the lollipop of normality. Lick it once, and you suck forever.
"Ungdomar borde förbjudas, de för bara ett jävla liv..." :-)
Kolla igenom vakuum-slangarna en gång till då..för de låter ju onekligen som att det är nåt sånt läckage.. När du byter insuget får du tänka på att plugga två hål i toppen som tillför k-förgasarn vatten(kylning alltså)
Kolla igenom vakuum-slangarna en gång till då..för de låter ju onekligen som att det är nåt sånt läckage.. När du byter insuget får du tänka på att plugga två hål i toppen som tillför k-förgasarn vatten(kylning alltså)
Tack för tipset. Skall kolla igenom det idag. Gubben e för gammal för att meka själv så jag skruvar och han bjuder på fika..
Beware the lollipop of normality. Lick it once, and you suck forever.
"Ungdomar borde förbjudas, de för bara ett jävla liv..." :-)
En sån har jag haft, den kunde också stanna plötsligt. Det sitter ett svart plaströr, en ångavskiljare, mellan bensinpumpen och förgasaren. Till den går en slang från pumpen, från den går en slang till förgasaren och en returslang till tanken. Den där kan krångla och då stannar bilen plötsligt. Kläm åt returslangen till tanken och går den då så ligger felet där. Då kopplar man bara en slang direkt mellan pumpen och förgasaren och skippar ångavskiljaren, sen går den för evigt.