2989
Sök

Krockade med bilen idag, vem av oss har rätt ?

25 Inlägg
24 juli 2008
Trådstartare
Hej

Idag krockade jag oturligt nog med bilen men jag anser inte att det är mitt fel

jag kom från en stor väg in till en annan väg uppför en backe.

när jag kommer in på den andra vägen står där en bil och väntar på mig vid väjningsplikt men struntar i att låta mig köra föra utan drar på först han ligger långt till höger och jag ligger lite till vänster och precis innan det blir dubbelfiligt väjer han tvärt helt till vänster utan att blinka eller ge något alls körtecken jag bromsar men hinner inte utan tar han helt i sidan så hans sida blir helt kvadd och min höger front blev också kvadd.

nu undrar jag vem som kommer ha rätt i detta fall. Han hävdar att i och med att det är enfilig väg så kan han svänga hur han vill även fast jag ligger till höger, Jag hävdar att man får ju köra om , om vägen är bred vilket detta var plus att även fast han är själv måste han signalera tecken på detta , han kan ju inte svänga helt utan att titta lr ? tänk om det vore samma visa på landsväg att jag är på väg om en bil i vänsterfilen och han ser inte mig i döda vinkeln och bara svänger ut ?

vänligen informera mig, har gjort en liten skiss på hur händelseförloppet hände.

http://img169.imageshack.us/img169/5387/namnlsqo3.jpg

Det jag vill säga att han svängde in helt direkt inann det blev tvåfiligt. alltså händen crashen när det fortfarande var enfiligt. det var iof en bred gata och han blinkade inte när han svängde in.

kolla på den första bilden först sen kan ni kolla på denna. kanske den förklarar situationen vad som hände bättre.

http://img122.imageshack.us/img122/1011/hejhejhz1.jpg

jag vill även tillägga att där var inga bilar alls i dubbelfilen framför oss, varken i högerfilen eller vänsterfilen så det fanns ingen direkt anledning för han att byta fil samt angående blinkers så erkände han när vi gjorde skaderapporten i alla fall att han inte blinkade.

inga spärrområdde/spärrlinje överträdes i krocken.

sen var jag aldrig i omkörningsögonblick när krocken hände utan jag låg bakom till vänster för att kunna inta ytterfilen när det blev dubbelfiligt och han låg helt till höger så antog att han skulle fortsätta till höger

Lägger även upp krockskadorna på bilarna

Min bil:

http://img92.imageshack.us/img92/449/bild3zq3.jpg

Hans Bil:

http://img143.imageshack.us/img143/3233/bild3mp6.jpg

Det borde väl ändå visa hur tvärt han svängde in ?

UPPDATERAD !

Jag fick brev från försäkringsbolaget idag att jag  fick rätt och att mottparten var den som hade gjort fel! så jag slapp betala självrisken, skönt !
Senast redigerat av Brummie (8 augusti 2008)

Gödseldräng
4 529 Inlägg
24 juli 2008
är det enfilig väg så får du ju inte köra om
eller har jag missuppfattat allt du skriver om
fattade typ nada

volvoraggare
4 776 Inlägg
24 juli 2008
det är ju hans fel eftersom han svängde utan att blinka plus att han väjde också till höger så är det hans fel

en hårdrockande volvoraggare som älskar tjejer

2 021 Inlägg
24 juli 2008
Team-Adolfsson skrev:
är det enfilig väg så får du ju inte köra om
eller har jag missuppfattat allt du skriver om
fattade typ nada

haha ja fatta heller inte mkt tongue

36 Inlägg
24 juli 2008
på skissen så ser det ut som det är hans fel i alla fall i mina ögon

Billackerare
737 Inlägg
24 juli 2008
Antar att du skrev fel för att om han väjde tvärt åt höger så borde han ju ha hamnat i diket och inte gjort så att du körde in i honom då du ligger snett bakom till vänster... right?

Corrado VR6R 3.0 Turbo

volvoraggare
4 776 Inlägg
24 juli 2008
men man får ju absolut inte köra om på enfilig väg heler så det kanske blir båada parter som har fel

en hårdrockande volvoraggare som älskar tjejer

Miklen
24 juli 2008
http://img169.imageshack.us/img169/5387/namnlsqo3.jpg

Miklen
24 juli 2008
Varför körde han te vänster ?

Det som inte dödar gör ont
2 668 Inlägg
24 juli 2008
skulle ringt polisen och sagt att en idiot prejjade mig då jag skuulle köra om honom

2slow

Ninja
174 Inlägg
24 juli 2008
han var väll full eller så ville han krocka idiotiskt va skulle han ditt å göra?

Avstängd
914 Inlägg
24 juli 2008
Hans fel om du frågar mig..

Vissa faller för grupptryck, jag faller för laddtryck!

5 089 Inlägg
24 juli 2008
Det är hans fel. man måste ha kollat bakåt och signalerat före man byter fil. och eftersom att krocken blev på hanns sidan, så visar det att han svängde, och du körde rakt fram, om du hänger med:P

\Lindgren

Concordia res parvae crescent
924 Inlägg
24 juli 2008
hur långt är det från korsnignen där du svänger höger till den korsningen han svänger ut ifrån???

tänker på om han kanske inte såg dig i tid lr så å han en sån förare: ÄÄÄÄH Jag hinner!!!

I'm 667 neighbur of the beast
www.rushracing.se

133 Inlägg
24 juli 2008
Det känns som att det är hans fel... men.. vad f*n är det för väg??
Fattade typ inte av förklaringen så jag gick enbart på bilden.. Men vad är det för väg? För om tänker på stora vägar och accelerations fält då är det ju han som har väjningsplikt.. Men vid ett sånthär tillfälle... hrm... vad säger högerregeln?

Nä fasen, skit i att, jag kan inte säga nåt så länge jag inte vet vad det är för typ av väg..
Iofs vet jag inte om jag kan säga nåt om jag får veta vad det är för väg heller ^^

Men första intryck känns det som hans fel....

If you don't live for something, you'll die for nothing

11 Inlägg
24 juli 2008
http://data.fuskbugg.se/skalman01/hejhej.JPG

Vägen ser ut som det översta alternativet så man får ju verkligen inte köra om i alla fall...

1 688 Inlägg
24 juli 2008
Är det en enfilig väg så borde han ju inte ha ritat mitt-streck sådär, för är det sådana så är det ju grönt att köra om. Sen har han dessutom svängt ut från en väg med väjningsplikt, kan inte få det till annat än att han är den skyldiga.

Du kan ju skriva i papperna att du körde över på andra sidan vägen för att väjja undan för att undvika en kollision.

Varning till er allergiker, inlägget kan innehålla spår av ironi och moralkakor!

Concordia res parvae crescent
924 Inlägg
24 juli 2008
va fan skulle han över på den sidan att gör. han verkade ju inte ha nån bil att köra om precis

I'm 667 neighbur of the beast
www.rushracing.se

133 Inlägg
24 juli 2008
Hrm såg att det var någon som frågade det innan, men varför svängde han vänster??
Sa han något om det?
för svänger han ut sådär utan uppsikt och blinkers är det han som åker på det..

If you don't live for something, you'll die for nothing

25 Inlägg
24 juli 2008
Trådstartare
Det jag vill säga att han svängde in helt direkt inann det blev tvåfiligt. alltså händen crashen när det fortfarande var enfiligt. det var iof en bred gata och han blinkade inte när han svängde in.

kolla på den första bilden först sen kan ni kolla på denna. kanske den förklarar situationen vad som hände bättre.

http://img122.imageshack.us/img122/1011/hejhejhz1.jpg

jag vill också tillägga att det fanns ingen anledning för han att byta till ytterfilen då det var inga bilar framför oss i någon av filerna. Han visste inte ens själv varför han bytte fil.

Han erkände i alla fall när vi skrev på skaderapporten att han inte använde blinkers.

Sök