2955
Sök

Krockade med bilen idag, vem av oss har rätt ?

42 Inlägg
25 juli 2008
Altså.. För det första så svängde han ut framför dig från en väg vars han har väjningsplikt, Sen är det alltid din Skyldighet att kolla ordentligt samt att ge tecken före ett fil byte.

Helt solklart hans fel

407 Inlägg
25 juli 2008
Temilit skrev:
Altså.. För det första så svängde han ut framför dig från en väg vars han har väjningsplikt, Sen är det alltid din Skyldighet att kolla ordentligt samt att ge tecken före ett fil byte.

Helt solklart hans fel

Jo men skedde inte olyckan direkt vid svängen där han hade väjningsplikt så är det en annan historia. Hann den andra bilen köra ut innan även om du fick stanna in lite och så sker olyckan en bit efteråt då är det TS fel...

Fri fart för ett fritt folk!
14 132 Inlägg
25 juli 2008
väjningsplikten kan man lägga ner det har inget med saken att göra

så den delen kan man skita i..

det enda som gäller är hurvida man byter fil eller ej
eftersom det är 1filigt och ska bli 2filigt
så stökar det till det rätt duktigt

jag personligen tycker det varkar som hans fel

men försäkringsbolagen bedömmer lite konstigt

men av skissarna så ser man att han lägger sig på vägen som att han valt att åka i den högra filen
och när han ska göra en så kraftig sidförlyttning av bilen ska man använda blinkersen

hade detta varit där det var 2filigt hade det till 100% varit hans fel

har själv kört exakt så som trådskaparen mängder av gånger om inte alla gånger där filen ändrar från 1filigt till 2filigt

hoppas verkligen du postar försäkringsbolagets svar här sen
och hoppas verkligen du går fri ur detta

Kör fort så hinner inget hända...

Jesus didn´† Tap
1 146 Inlägg
25 juli 2008
Ser det som hans fel. Hoppas det löser sig för din del.

Pain is temporary, glory is forever. I don´t fuckin´ Tap..

204 Inlägg
25 juli 2008
Höll du avståndet? De går kanske efter det oxå och inte bara att han svängde utan att blinka?

1 174 Inlägg
25 juli 2008
fattar inte så mycket men, om jag tror så kmr säkert båda att åka på det för det står väl ord mot ord? sad

tråkigt men sant i många fall!

Lycka till!

2 283 Inlägg
25 juli 2008
Om han hade avsikt att gora en venstersveng er det alltid hans fel aeven om du tenkte kora om eller nogot for venstersveng er det alltid dens fel som gor det.

R.I.P. Michael Jackson!

Mekaniker
472 Inlägg
25 juli 2008
Om han axelererade precis efter att han inte lämnat dig företräde som han skulle är det ju hans fel. Men höll han 70km/h och du skulle köra om för att du var förbannad så är det ditt fel.

BMW-tok

allt över 800kg och utan turbo e fjantigt
252 Inlägg
25 juli 2008
Det är ju den andra förarens fel, helt klart. Men jag tror att försäkringsbolaget kommer att dömma till hans fördel.

Spelar ingen roll med blinkers, en som jobbar på den lokala körskolan här körde ut i en korsning, kom en bil å blinkade för att köra in så allt såg grönt ut. Dock hade förarn av det blinkande fordonet glömt blinkersen å skulle rakt fram, smällen var ett faktum å hon som korsade korsningen åkte på det.

14 132 Inlägg
25 juli 2008
kom på en sak...visst är det så att man enlig lag får ligga 2 i bredd även om vägen är markerad för "1bil"

isånt fall ska det inte vara några problem eftersom han svängde in och inte du
avståndet osv kvittar om bilarna ligger "brevid" varandra alltså att man inte kan köra in i röven på bilen som åker först pga att man ligger brevid varandra även om man inte är jämsides så att säga

14 132 Inlägg
25 juli 2008
ewrs skrev:
Med tanke på regeln att man ska hålla avstånd så är det ditt fel.

Men moraliskt sett tycker jag det är 100% hans fel. Varför svänger man ut i "omkörningsfilen" som jag kallar det? Det känns ju bara som om han försöker blockera, eller helt enkelt inte vet vilken fil han ska hålla sig i.

Men, om du har tur så inser dom väl att det kanske är lite svårt att bromsa in när en bil svänger ut framför en. Han har ju skadan på sidan av sin bil.

om man inte ligger i linje med varandra borde inte avståndet spela någon roll
för isånt fall borde det även gälla när man gör ett regelrätt filbyte

jag kan inte minnas att det finns någon lag som förbjuder att man ligger 2st i bredd även om inte vägen är gjord för detta

tex en vanlig landsväg med 2meter bred väggren så
blir det den som åker på väggrenens fel om denna väljer att svänga ut på vägbanan igen och krockar

741 Inlägg
25 juli 2008
Men eftersom ni "krockade" på den 1 filiga vägen så borde du ju ha legat med din nos på din bil ungefär vid hans bakhjul eller liknande? varför gjorde du det? på en 1 filig väg ska man hålla avstånd från framförvarande bil eller hur? du åker säkert på det tror jag.. Eller så har jag inte fattat riktigt av vad du skrev..

14 132 Inlägg
25 juli 2008
Joo skrev:
Men eftersom ni "krockade" på den 1 filiga vägen så borde du ju ha legat med din nos på din bil ungefär vid hans bakhjul eller liknande? varför gjorde du det? på en 1 filig väg ska man hålla avstånd från framförvarande bil eller hur? du åker säkert på det tror jag.. Eller så har jag inte fattat riktigt av vad du skrev..

du får gärna visa något som säger att man endast får ligga 1bil på en enfilig väg
jag tror nämligen inte det finns någon lag som säger att man inte får ligga 2st eller flera på en 1filig väg

men blir mer än gärna motbevisad för jag är verkligen inte säker

st200_timpa
25 juli 2008
hejsan

jah en åsikt om händelsen ovan!

som exempel: jag kör lastbil och ibland ligger på väggrenen och cruisar och släpper förbi person bilar m.m
får jag ett hinder framför mig så för man aldrig svänga ut vänster igen om det kommer bilen och kör om....oavsett väg typ!....

det är min skyldig att stanna!....ALDRIG SVÄNGA UT VÄNSTER!!!

Muttley
25 juli 2008
st200_timpa skrev:
hejsan

jah en åsikt om händelsen ovan!

som exempel: jag kör lastbil och ibland ligger på väggrenen och cruisar och släpper förbi person bilar m.m
får jag ett hinder framför mig så för man aldrig svänga ut vänster igen om det kommer bilen och kör om....oavsett väg typ!....

det är min skyldig att stanna!....ALDRIG SVÄNGA UT VÄNSTER!!!

men du gör dig olaglig genom att ligga i vägrenen med för du får inte ligga och köra där.

st200_timpa
25 juli 2008
ja precis det är ju oxå olagligt!...

men om ja nu lagt mig där
så får ja ändå inte preja nån genom att svänga ut vänster!!!

2 911 Inlägg
25 juli 2008
Growe skrev:
Joo skrev:

du får gärna visa något som säger att man endast får ligga 1bil på en enfilig väg
jag tror nämligen inte det finns någon lag som säger att man inte får ligga 2st eller flera på en 1filig väg

Det finns däremot en paragraf som omnämner att man ska hålla tillräckligt avstånd till andra trafikanter, så avsaknaden av den regeln skiter sig ändå.

409 Inlägg
25 juli 2008
va folk läser/förstår dåligt. för det första kan man inte göra ett filbyte när det är enfiligt. så om han blinkar eller inte är ovesäntligt. att han sket i väjningsplikten har inte med olyckan att göra. hade du dragit din front i hans sida direkt när han svänger ut är det en helt annan femma.. är han en sån ostabil förare ska du hålla dig bakom honom med god marginal så du hinner bromsa. kan du inte göra en säker omkörning, don't.

263 Inlägg
25 juli 2008
den som kör på bakifrån får alltid fel

Bjuuuu han!!

3 059 Inlägg
26 juli 2008
Growe skrev:
Joo skrev:

Var finns det enfilig väg som är bred nog att köra 2 eller fler bilar i bredd.. då skulle en körbara vara över 10 meter ju..
Senast redigerat av Smajly (26 juli 2008)

Sök